۱۲ تير ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۱۰۷۹۶۴
آیت الله رضازاده؛

حوزه جذب نخبگان را در دستور کار خود قرار دهد

خبرگزاری رسا ـ آیت الله رضازاده بر ضرورت راه اندازی مدارس غیرانتفاعی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه از سوی حوزه علمیه تأکید کرد.
آيت الله علي رضازاده، از علماي حوزه علميه مشهد


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان آیت الله رجبعلی رضازاده، اظهارداشت: معتقدم اگر تحول اساسی ایجاد شود، حوزه علمیه باید در هر شهری، مدارس غیر انتفاعی تأسیس نماید تا دانش آموزان به عنوان مدیران و صاحب نظران آینده کشور، زیر نظر اساتید متدین و مجرب، از نظر اخلاقی و دینی، آموزش ببینند و پرورش یابند.

وی همچنین بر لزوم جذب، تربیت و حفظ نخبگان در حوزه اشاره کرد و گفت: متاسفانه بعضی از طلاب نخبه به واسطه جذب از سوی نهادها و مراکز علمی غیر حوزوی، عملاً از حوزه دور می شوند و این اصلاً به صلاح دو طرف نیست.

آیت الله رضا زاده بر تقویت بنیه علمی طلاب علوم دینی و تربیت افرادی قوی تأکید کرد و گفت: برخی از فضلای مقطع خارج فقه و اصول به تدریس مقاطع پایین‌تر مشغولند که می‌بایست مسؤولان در برنامه ریزی ها هم زمان نبودن تدریس این دسته از طلاب را با درس خارج در نظر بگیرند تا اساتیدی که تدریس می‌کنند از قافله مباحث خارج فقه و اصول عقب نمانند.

این استاد حوزه علمیه خراسان، در ادامه به بحث تحول در حوزه علمیه اشاره و خاطرنشان‌کرد: به عنوان مثال، کتب درسی نیازمند ایجاد تغییر است، اما باید افراد متخصص در این زمینه فعالیت نمایند، زیرا کتاب ها و متونی مانند اصول مظفر و... با عبارت‌ها و مطالب خوبی نوشته شده که تغییر و کم و زیاد نمودن آن، تنها توسط اهل فن که قادر به ارائه مطالبی در این حد و بالاتر باشند، می تواند انجام شود.

وی با اشاره به ایام برگزاری امتحانات عمومی و خارج در حوزه علمیه خراسان، گفت: طلاب مقطع خارج می‌بایست نزد استادی که در طول سال تحصیلی به عنوان شاگرد در درس وی حضور داشته اند، امتحان دهند، زیرا استاد سطح علمی شاگرد را به درستی ارزیابی نموده و نتیجه تدریس خود را به خوبی مشاهده می‌کند.

آیت الله رضازاده با تأکید بر این که اگر امتحان شفاهی توسط استاد انجام گیرد، حق طلبه هم ضایع نمی‌شود، خاطرنشان‌کرد: طلبه در طول سال تحصیلی توسط استاد ارزیابی و سطح علمی او شناخته می‌شود، بنابراین نمره مناسب و عادلانه تری در امتحانات شفاهی پایان سال،‌ کسب خواهدشد.

این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان، پیشنهاد داد: اگر امکان برگزاری آزمون شفاهی توسط استاد مربوطه فراهم نباشد، بهتر است یکی از شاگردان برجسته و ممتاز آن استاد در امتحان حضور داشته باشد، زیرا این شاگرد ممتاز، متوجه سؤالات ارزیابان بوده و در صورت اشکال، می تواند تذکر یا راهنمایی لازم را مطرح کند./931/د103/ع

ارسال نظرات