۱۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۱۰۸۱۱۰
در اهواز؛

‌شاخص‌ها و آسیب‌های عرصه امر به معروف ‌تبیین شد

خبرگزاری رسا ـ در نشست اعضای ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر اهواز شاخص‌ها و آسیب‌های عرصه امر به معروف و نهی از منکر تبیین شد.
امر به معروف و نهي از منكر
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، نشست اعضای ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان اهواز صبح امروز در اتحادیه انجمن های دانش آموزی استان خوزستان برگزار شد.

در بخش نخست این جلسه حجت الاسلام رضا کلاه کج، رییس اتحادیه انجمن های دانش آموزی خوزستان، با اشاره به برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی در ادارات و سازمان های خوزستان، ابراز داشت: برگزاری برنامه های ترویج معروف و ریشه کن کردن منکر در سطح ادارات کاری خوب و ارزشمند است ولی باید خروجی و تأثیر این برنامه ها را بر مجموعه مربوطه بررسی کرد.

وی، در ادامه سخنان خود با تأکید بر این که در امر به معروف و نهی از منکر باید توجهات بیشتر بر معروفات باشد، اذعان داشت: تعریف و تفسیر صحیح معروفات برای مردم در سطح جامعه به خودی خود سبب می شود که خیلی از منکرات و رذایل اخلاقی از جامعه پاک سازی شوند.

حجت الاسلام کلاه کج ادامه داد: کسی که قرار است در سطح جامعه این فریضیه دینی را راهبری و ارشاد دهد باید در مرحله اول خود شخص پایبند به انجام معروفات و از انجام منکرات به دور باشد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اهواز، اضافه کرد: پیشنهادهایی که در زمینه امر به معروف و نهی از منکر مطرح می شوند باید جنبه عملی هم داشته باشند و فقط به دادن یک پیشنهاد برای این فریضه بسنده نکنیم؛ چراکه یک پیشنهاد در زمینه امر به معروف و نهی از منکر شاید بتواند خیلی از آسیب های جامعه امروزی را از بین ببرد.

رییس اتحادیه انجمن های دانش آموزی خوزستان، با ارایه پیشنهادی مبنی بر این که در اماکن عمومی مانند فرودگاه ها تیزر و بنرهای تبلیغاتی امر به معروف و نهی از منکر پخش و نصب شود، اظهار داشت: در مکانی مانند فرودگاه همه اقشار جامعه اعم از روستایی، شهری، مهندس و کارگر تردد دارند که نصب بنر و یا پخش تیزر تبلیغاتی مربوط به امر به معروف و نهی از منکر در اماکن تأثیر فراوانی در ترویج این فریضه الهی خواهد داشت.

وی، با بیان این که در برهه کنونی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خوزستان از نهادهای ورزشی غافل است، تأکید کرد: نهادهای ورزشی یکی از پر تجمع ترین نهادها برای حضور جوانان است؛ از این رو اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در بین جوانان ورزشکار در شکوفایی بینش دینی و اعتقادی آنان بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

حجت الاسلام کلاه کج، نهادهای ورزشی را بستری مناسب برای تبلیغ معروفات معرفی کرد و گفت: سازمان تربیت بدنی باید طرحی را مبنی بر این که آغاز فعالیت های ورزشی باید با تلاوت قرآن یا احادیث ائمه معصومین (ع) آغاز شود، تصویب کند؛ چراکه جوانان، نسل آینده ساز این جامعه هستند و ترویج امر به معروف و نهی از منکر در مراکز ورزشی در افزایش روحیه دینی جوانان بسیار مثمر ثمر واقع می شود.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر اهواز، در پایان سخنان خود خواستار اختصاص بستر مناسب تبلیغاتی برای نهادهای دولتی و اجرایی در سطح جامعه و اماکن عمومی شد.

در بخش دیگری از این جلسه، سید ابوالقاسم حسن زاده، مسؤول امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی خوزستان، با اشاره به اجرای طرح غنی سازی اوقات فراغت در پایگاه های مقاومت بسیج، ابراز داشت: برنامه اوقات فراغت با عنوان هسته های فرهنگی ویژه جوانان و نوجوانان دبیرستانی و دانشگاهی و برنامه بوستان های معرفت ویژه نوجوانان ابتدایی و راهنمایی در سطح استان خوزستان برگزار می شود.

وی، در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: کتاب علمی ره توشه راهیان نور ویژه مبلغان طرح اوقات فراغت که به طور متمرکز از استان تهران چاپ می شود، به شرکت کنندگان در این طرح آموزش داده می شود که بخشی از این کتاب مختص مسئله امر به معروف و نهی از منکر است.

حسن زاده، اضافه کرد: طرح بزرگ بصیرت دینی ویژه هیأت های مذهبی در استان خوزستان برگزار شده است که در این طرح بزرگ دینی هیأت های مذهبی ملزم شدند که از وجود یک روحانی در تشکل های خود بهره ببرند.

مسؤول امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی خوزستان، ادامه داد: مشکلات پیشروی سازمان تبلیغات در هدایت هیأت های مذهبی به اندازه نبودن روحانیان نسبت به هیأت های مذهبی و عدم فعالیت روحانیان در هیأت های مذهبی می باشد.

وی، بررسی آسیب های اجتماعی و فرهنگی در هیأت های مذهبی را از برنامه های اساسی طرح بصیرت دینی دانست و گفت: بررسی آسیب های اجتماعی و فرهنگی هیأت های مذهبی برعهده ستاد امر به معروف و نهی از منکر خوزستان است که این کار را باید با جدیت در استان دنبال شود.

حسن زاده، از برگزاری یک هزار برنامه گفتمان دینی در استان خوزستان خبر داد و گفت: ثقل برگزاری برنامه های گفتمان دینی در مساجد و مدارس استان خوزستان است که این برنامه در راستای آسیب شناسی فرهنگی و اجتماعی جوانان و ترویج مسئله مهم امر به معروف و نهی از منکر در بین جوانان است.

وی، به اعزام مبلغ در مناسبت های گوناگون در سطح استان خوزستان اشاره و تأکید کرد: این مبلغان در ماه های شعبان و ماه مبارک رمضان برای ترویج آموزه های اسلامی و معارف ناب اهل بیت در مناطق محروم و حاشیه نشین خوزستان فعالیت خود را آغاز می کنند.

مسؤول امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی خوزستان، افزود: سازمان تبلیغات اسلامی خوزستان در طی سال های اخیر کار ارزنده ای در راستای تفکیک بخش آقایان و خواهران در برنامه های مختلف فرهنگی، مذهبی و هیأت های مذهبی انجام داده است.

حسن زاده، گفت: برای برنامه های فرهنگی، دینی و هیأت های مذهبی در بخش خواهران کاملا تصدی گری برگزاری این برنامه ها را برعهده خواهران گذاشته و آقایان در این بخش جز مسائل ضروری هیچ گونه دخالتی ندارند.

وی، با بیان این که در مسئله امر به معروف و نهی از منکر مشکل اصلی عدم فعالیت درون سازمانی نهادهای دولتی و اجرایی است، بیان داشت: مهم ترین شاخصه در اجرای امر به معروف و نهی از منکر این است که فرد یا نهادی که مردم را از منکر دور و به معروف هدایت می کند، باید شاخصه و رویکردهای اصلی و مهم امر به معروف و نهی از منکر را رعایت و به آنها عمل کند.

مسؤول امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی خوزستان، تصریح کرد: مشکل دیگر عملی نشدن مسئله امر به معروف و نهی از منکر در کشور عدم توجه به ترویج و تبیین معروف در سطح جامعه است؛ از این رو در سال های گذشته برداشتی که نهادهای دولتی و مردمی از امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه داشتند، فقط پاک کردن منکر از جامعه است و هیچ توجه ای به ترویج معروف نمی کنند.

حسن زاده، با انتقاد شدید از وجود علامت ها و نمادهای شیطانی در سطح جامعه، ابراز داشت: چرا در یک تاکسیرانی که زیرنظر دولت هدایت می شود باید برخی نمادهای شیطانی دیده شود و یا در تبلیغاتی که در سطح جامعه انجام می شود باید از برخی علامت های شیطانی استفاده شود.

در قسمتی دیگر از این جلسه، حجت الاسلام کاظم کوتی عرب، نماینده ولی فقیه در تربیت بدنی خوزستان، بیان داشت: در ابتدای ورودی ورزشگاه تختی اهواز احادیثی از ائمه معصومین(ع) و امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری قرار داده ایم که این کار می تواند در بالا بردن بینش دینی ورزشکاران مناسب و ارزشمند باشد.

حجت الاسلام کوتی عرب، خاطرنشان کرد: در سازمان تربیت بدنی خوزستان تا جایی که قادر به انجام این فریضه الهی بودیم، هیچ گونه کوتاهی صورت نگرفته است و در آینده ترویج و تبیین امر به معروف و نهی از منکر در سازمان تربیت بدنی خوزستان بیشتر از گذشته خواهد بود.

در بخش پایانی این جلسه، کریم کلاتی، مسؤول روابط عمومی سازمان بازرگانی خوزستان، از تدوین 20 برنامه راهبردی برای ستاد امر به معروف و نهی از منکر خوزستان خبر داد و گفت: در مهرماه سال جاری برای توجه بیشتر به فریضه امر به معروف و نهی از منکر ویژه برنامه ای با عنوان « نقش امر به معروف و نهی از منکر در سلامت اقتصادی جامعه » از سوی سازمان بازرگانی خوزستان و ستاد امر به معروف و نهی از منکر خوزستان ویژه نهادهای اقتصادی و اجرایی برگزار خواهد شد.

وی، خاطرنشان کرد: از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان بازرگانی خوزستان پیام و احادیث زیبا و جذابی را از ائمه معصومین و دیگر شخصیت ها در زمینه امر به معروف و نهی از منکر در اختیار نهادهای صنفی و بازرگانی خوزستان قرار می دهیم.

کلاتی، در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ائمه جماعات سازمان بازرگانی خوزستان از سوی ریاست این سازمان ملزم شده اند که در راستای ترویج و تبیین امر به معروف و نهی از منکر در اصناف بازرگانی هفته ای دو مرتبه در خصوص این فریضه الهی به صورت ویژه با محوریت تذکر لسانی سخنرانی کنند.

گفتنی است، در پایان این جلسه اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر اهواز از تلاش و کوشش خبرگزاری رسا در انعکاس اخبار مذهبی و دینی کمال تشکر و قدردانی را داشتند./9461/پ202/س
ارسال نظرات