۱۵ تير ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۸
کد خبر: ۱۰۸۲۱۳
آیت الله جوادی آملی:

خیانت به مملکت و بدرفتاری با نظام و مردم آبرو بر است

خبرگزای رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به برخی بیانات امام علی (ع) اظهار داشت: خیانت به مملکت و بدرفتاری با نظام و مردم آبرو بر است و هنگامی که امیرالمومنین (ع) به حکومت رسید به بسیاری از مسوولان فرمود که مواظب باشید که همواره سلسله پیشنهادهایی وجود دارد که آبرو بر است.
آيت الله جوادي آملي آيت الله جوادي آملي
به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار مسوولین گزینش استانداری ها با تبریک اعیاد پربرکت شعبانیه ابراز داشت: شما عزیزان مسوول گزینش کارگزاران نظام اسلامی هستید و باید عنایت داشته باشید که ما می توانیم در انتخاب و گزینش مظهر خدای سبحان قرار بگیریم.

این مفسر قرآن کریم گفت: خداوند سمت های کلیدی نظیر امامت ، نبوت ، رسالت و شرافت را به هرکسی نمی دهد چرا که این گونه از سمت ها «اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالَتَه» است و خدا می داند ، او نه تنها اعلم است بلکه او عالم است که پست های کلیدی را به چه گروهی عطا کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی افزود: آن مقام مخصوص خدای سبحان است و کسی توان نیل به آن مقام را ندارد لکن در بخش های دیگر فرمود خدای سبحان کسانی را برمی گزیند که از خطای علمی و خطیئه عملی مصون بمانند.

وی اضافه کرد: غیر معصومین باتوجه به این که دارای ملکه عصمت نیستند تا حدودی در اشتباه معذورند ولی اشتباه ، گناه عمدی و بی اعتنایی به احکام و حِکم ، قابل بخشش نیست.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به برخی بیانات امام علی (ع) اظهارداشت: خیانت به مملکت و بدرفتاری با نظام و مردم آبرو بر است و هنگامی که امیرالمومنین (ع) به حکومت رسید به بسیاری از مسوولان فرمود که مواظب باشید که همواره سلسله پیشنهادهایی وجود دارد که آبرو بر است.

وی افزود: کارهایی چون رشوه گیری، خیانت به مملکت و بدرفتاری با مردم آبرو بر است .

حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: حضرت امیر(ع) چندین بار در نهج البلاغه این اوضاع را می بیند و می فرماید که چمن زار و علفزار بسیار سرسبز است اما وبا خیز است و دامدار سعی می کند گاوش آن گیاه را نخورد.

وی ادامه داد: علی (ع) فرمود رشوه و بدرفتاری با نظام آبرو بر است و حواستان جمع باشد ، اگر از جهنم نمی ترسید آبرو را که می خواهید پس با مردم و نظام بدرفتاری نکنید.

این مدرس خارج حوزه علمیه قم خطاب به مسئولین گزینش استانداری ها گفت: کسی که در رشته خود عالم و محقق نیست یا این که اگر در رشته خودعالم و محقق است اما رفتار او با اندیشه و علم او هماهنگ نیست به این گونه افراد سمت ندهید، برای این افراد کارهای دیگری مشخص شده است و کسانی را انتخاب کنید که دارای دو عنصر محوری علم صائب و عمل صالح در رشته مخصوص به خود باشند.

خود را از حب و بغض ها خالص کنید
وی خاطرنشان کرد: انتخاب کردن افراد روی دو عنصر محوری علم صائب و عمل صالح است ، گاهی ممکن است حب و بغض ها ، ارادت ها و کراهت ها ، جذب و دفع ها ، شهوت و غضب ها ، عداوت و دوستی ها ، و سرانجام تولی و تبری ها در کار دخیل باشد اما خدا کاری را می پذیرد که خالص باشد.

وی افزود: خلوص گاهی به لحاظ قصد قربت است که در او ریا نباشد و گاهی خلوص درهسته مرکزی کار صاحب کار است ، تشخیص این ها کار آسانی نیست و آن که در تعبیرهای دینی ما آمده این است که صراط مستقیم از مو باریک تر و از شمشیر تیز تر است، این صراط با سیمان و آهن و امثال این ها ساخته نشده و این سیمان فهم است و صراط یعنی فهم خوب.

حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: پل صراط یعنی فهم خوب ، اول این که در هر نمازی از خدا می خواهیم صراط مستقیم را به ما نشان دهد، دوم این که ائمه(ع) فرمودند صراط از موباریک تر و از شمشیر تیز تر است.

وی ادامه داد: فهمیدن صراط از دیدن رگ موهای ظریف دقیق که باید با عینک های قوی دید تیز تر و باریک تر است ، به برخی محققان، موشکاف می گویند و البته هر محقق و دانشمندی موشکاف نشده و در بین هزاران دانشمند یک نفر پیدا می شود که بتواند مو را از بالا بشکافد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: شکست مو از عرض آن آسان است اما اگر کسی بخواهد این مو را از بالا به صورت دقیق دو نیم کند دشوار است.

صراط مستقیم را باید فهمید
وی افزود: اول این که در بخش اندیشه صراط مستقیم در فهمیدن از دیدن این موی باریک دشوار تر است ، دوم هم اینکه در بخش انگیزه در رفتن از عبور روی شمشیر تیز سخت تر است یعنی" احد ّ من السیف " .

وی ادامه داد: احد یعنی حدیدتر ،حدید یعنی تند و تیز یا تیغ تیز و این که بسیاری از افراد مشکل پیدا می کنند در همین است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: در تمام نمازها از خدا می خواهیم که ما را به صراط مستقیم هدایت کند که هم فهمیده و هم عمل کنیم و در غیر این صورت اصل صراط مستقیم که دین است را همه ما به لطف الهی فهمیده و قبول کرده ایم اما در تمام کارها روی صراط مستقیم باید باشید.

وی ابراز داشت: در صراط مستقیم فهم آن دو عنصری که گفته شد بسیار دشوار نیست ، خیلی ها می دانند کار را باید به دست کسی داد که دارای علم صائب و عمل صالح بوده و در رشته خود متخصص باشد، امین و خائن نباشد اما می ماند مطالب عمیقی که مربوط به خود ما است.

این استاد برجسته حوزه افزود: هنگامی که بخواهیم فتوا دهیم که شخص واجد آن دو عنصر است یا نیست ،در این فتوا حب و بغض ها ، علاقه ها ، گرایش ها ، گزینش ها ، منش ها روش ها خود را دخالت می دهند ، این یک ریاضت نفس می خواهد که انسان در انتخاب و فتوا هیچ کدام از این علل و عوامل را آلوده نکند که این امر وظیفه شما مسئولین گزینش است.

راز فاسد شدن مسوولان
مفسر قرآن کریم ادامه داد: هرکدام از ما سمت هایی را در دنیا تجربه کرده ایم یا می کنیم ، راز این که بخشی از افراد وقتی وارد کار می شوند سالم هستند اما به هنگام خروجی با سلامت همراه نیستند چیست ؟

وی افزود: رسول گرامی اسلام(ص) در این مورد فرموده اند که بشر که در دنیا زندگی می کند نیازمند به سلسله ضوابط ، مسئولیت و کار است ، تا علاقه به کاری نباشد وارد آن کار نمی شود و آن کار باید جاذبه داشته باشد.

حضرت آیت الله جوادی آملی اضافه کرد: حضرت رسول (ص) فرمودند تمام ریاست ها و مسئولیت ها دو چهره دارند یکی در آغاز هنگام ورود و دیگری در پایان و هنگام خروج ، فرمود ریاست ها و مسئولیت ها "نعمت مرضئه و بعثت الفاطمه" انسان مادامی که در دنیا است در گهواره و کودکی است فرمود زمین را برای شما گهواره قرار دادیم و حال کسی که زمینی فکر می کند کودک است.

وی ادامه داد: اگر فرمود زمین را برای شما گهواره قراردادیم هر شخصی زمینی بیندیشد در کودکی است ، کودک دو روزتاریخی دارد یک روز بسیار شیرین و روز دیگر بسیار تلخ است.

حضرت آیت الله جوادی آملی افزود: روز اول برای کودک آن گاهی است که برای اولین لحظه مادر پستان را دهان کودک می گذارد ، شیر را می نوشد، بسیار لذیذ است و برای او در این حالت به مادر می گویند مرضئه یعنی رضاء می دهد و شیر می دهد.

وی ادامه داد: اما هنگامی که کودک به پستان و شیر عادت کرد و دو سال تمام از آن نوشید وقتی بخواهند او را از شیر بگیرند با دشواری همراه است.

حضرت آیت الله جوادی آملی افزود: هنگامی که می خواستند شیر را از کودک بگیرند می گویند حالت فطام و شیرگرفتن، همین پستان که از آن گرفته می شود برای کودک تلخ است.

مفسر بزرگ قرآن کریم افزود: رسول اکرم (ص) فرمودند که اکثر مردمی که در دنیا هستند همین دو روز را دارند ، تودیع و معارفه همین است که به سِمَت می رسد ، پستان پست را در دهانش می گذارند و خوشحال است ، اما روزی که چند مشکل بوجود آمد و روز تودیع او فرا رسید با چهره زرد می آید.

حضرت آیت الله جوادی آملی افزود: حضرت رسول (ص) فرمود برای همه این حرف ها است که "نعمت المرضئه و بعثت الفاطمه" دنیا این دو چهره را مخصوصا برای مسوولان دارد ،هرکسی که در هر رشته ای است باید بداند روزی پستان پست را از دهان او می گیرند ،در دنیا هم برای همه روز تلخی است ولو انسان آدم خوبی باشد بازنشستگی خواهد بود.

وی ابرازداشت: به رسول اکرم (ص) عرض کردند به فلان کارمندتان پولی داده اند ،حضرت فرمود تحقیق بکنند که ببینند درست است یا خیر، تحقیق کردند که پولی به شما داده اند کارمند گفت من آن پول را گرفتم اما گفت این پول هدیه بود، حضرت فرمودند که اشتباه نکن آن روز که بازنشست شدی از این هدایا خبری نیست این هدیه نیست چیز دیگری است به نام هدیه.

این استاد حوزه ابراز داشت: این بیانات حیات بخش و آب زندگانی هستند و نظام ، مسئولان و آبروی مملکت و اشخاص را حفظ می کنند.

هدف وسیله را توجیه نمی کند
وی با اشاره به میلاد سید الشهداء (ع) گفت: فهم، عیدی میلاد حضرت است ، هیچ گاه هدف وسیله را توجیه نمی کند اگر کسی بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد و به جایی یا مالی برسد "من حاول امر بمعصیت الله کان افوط لما یرجوع و اسرع لمجیع لما یحضر " ، این زودتر از همه آن چه را که امید داشت از دست می دهد و زودتر از همه قبل از این که به جاه برسد به چاه می افتد.

وی ادامه داد: اگر کسی این ها را بفهمد و عمل کند می تواند شیرینی بدهد اما با جشن و چراغانی حسین بن علی (ع) از کسی راضی نخواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: قابل تصور است که حق را می شود با باطل بدست آورد و امیدواریم آن دو عنصر محوری که در هر کارگزاری باید ملحوظ باشد رعایت شود، در تشخیص آن دو عنصر غرضی را دخالت ندهند. /924/د102/ج
ارسال نظرات