۲۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۱۰۸۶۰۴

راه‌کارهای پیشگیری از وقوع جرم در تبریز بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ نشست بررسی حقوقی راه‌های پیشگیری از جرم و کاهش عناوین مجرمانه در کمسیون حقوق بشر منطقه شمال غرب در تبریز برگزار شد.
جرم
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی دفتر منطقه هفت کمیسیون حقوق بشر اسلامی، بهراد صغیری امروز در نشست بررسی حقوقی راه‌های پیشگیری از جرم و کاهش عناوین مجرمانه با بیان اینکه پیشگیری از جرم رابطه تنگاتنگی با حقوق بشر دارد، اظهار داشت: وقوع جرم مستلزم برخورد با مجرم است و اگر با جرم برخورد نشود و عمل مجرم بی‌کیفر بماند جامعه و نوع بشر از عمل وی آسیب دیده و بی‌کیفر ماندن مجرم با این استدلال ناقض حقوق جامعه و مردم و در کل ناقض حقوق بشر خواهد بود.

وی با بیان اینکه مجازات فردی به نام مجرم به هر شکل که باشد در آخر ناقض آزادی‌های فردی وی خواهد بود، ادامه داد: با مجازات مجرم هر چند جامعه از منظری به حق خود شاید رسیده باشد، اما عمل ناصحیح فردی با عمل متقابل آن جواب داده شده و این بار حقوق فردی مجرم با اعمال مجازات خدشه‌دار خواهد شد.

صغیری بهترین حالت را پاک کردن صورت مسئله دانست و گفت: به این معنی که در جامعه به گونه‌ای عمل شود تا جرمی به وقوع نپیوندد تا جامعه و مردم از آن متضرر نشوند و نیاز به مجازات مجرم نیز نباشد که با عدم مجازات حقوق مردم ضایع شود و با مجازات مجرم حقوق فردی مجرم زیر سئوال رود.

وی بهترین گزینه را پیشگیری از وقوع جرم دانست و ادامه داد: باید توجه کرد که پیشگیری از جرم نیز باید به گونه‌ای باشد که خود ناقض حقوق بشر نشود و در این مسیر برخوردی ناسنجیده و یا فعلی غیرعقلایی و غیر علمی تحت عنوان پیشگیری از جرم صورت نگیرد هرچند اینکار باعث کاهش جرم نیز شود خود می‌تواند ناقض حقوق بشر محسوب شود.

این صاحب‌نظر مسائل حقوقی با اشاره به اینکه در برخی جوامع غربی با اعمال برخی راهکارها به عنوان پیشگیری از جرم وارد حریم خصوصی افراد می‌شوند، گفت: در این گونه جوامع با نصب دوربین‌های بی‌شمار و شنود مکالمات شهروندان سعی در پیشگیری از جرم دارند که باید گفت در بلندمدت کارساز نیست.

صغیری افزود: به این دلیل علم جرم‌شناسی درصدد روش‌های جدید و بشر دوستانه برای کاهش آمار جرم است و این میسر نخواهد شد مگر با کار مشترک دانشمندان علوم مختلفی چون روانشناسی، جامعه‌شناسی، حقوق و اقتصاد که با هم فکری خود و تحقیقات گسترده روش‌هایی جدید و بشردوستانه در پیشگیری از جرم ابداع کنند.

وی عنوان کرد: چنانکه به عنوان مثال موسسه طراحی عاری از جرم لندن سعی دارد با به کارگیری تخصص‌های مختلف در حیطه معماری و شهرسازی با ارتقاع کیفیت محل زندگی و ایجاد محیطی با نشاط و امن برای سلامت روانی و بالا بردن سطح هنجارهای اجتماعی و در نتیجه کاهش آمار جرم گام بردارد.

صغیری با بیان اینکه چنین سیاست‌هایی در جامعه ما نیز قابل اعمال است، افزود: به دور از انصاف و حتی غیرعملی است که فقط قوه قضائیه و در ادامه نیروی انتظامی را مامور و یگانه موظف قانونی در پیشگیری از جرم بدانیم بلکه این وظیفه بر دوش سایر ارگان‌ها و نهادهای دولتی، غیردولتی و آحاد مردم نیز قرار دارد.

محقق مسائل حقوق بشری بهترین روش حقوق بشری برای پیشگیری از جرم را همان احترام به حقوق شهروندی دانست و متذک شد: با آموزش حقوق شهروندی و نهادینه کردن ترویج آن و درونی کردن این مطلب که برای زندگی مسالمت‌آمیز نیاز به احترام به حقوق سایران است و احترام به حقوق دیگران در نهایت به نفع خود شخص خواهد بود و بهتر از هر چیز منافع فرد را تامین می‌کند، می‌تواند بهترین روش برای کاهش آمار جرم باشد.

وی اذعان داشت: در نتیجه با این تفسیر آموزش حقوق شهروندی به صورت معقول، به دور از ورود به حریم خصوصی افراد و تفکیک عقاید و در نتیجه احترام به حقوق شهروندی بهتر از هر چیز می‌تواند در پیشگیری از جرم کارآمد و کارساز باشد./935/د102/س
ارسال نظرات