۲۵ تير ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۱۰۸۸۹۰
آیت الله سبحانی:

هر نوع عمل و عقیده جدیدی که در شریعت ریشه ندارد، بدعت است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله سبحانی اظهار داشت: هر نوع فعل، عمل و عقیده جدیدی که در شریعت ریشه نداشته باشد، بدعت، حرام ‌و از گناهان کبیره است.
حضرت آيت الله سبحاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید در پنجمین جلسه از سلسله مباحث کلام اسلامی که صبح امروز در سالن اجتماعات مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، گفت: زمان و مکان، شرایط زندگی و احکام را تغییر می‌دهد تا حکم عوض شود ولی در تشریح بدن انسان علم طب نیز لازم است و همچنین احترام بدن مسلمان لازم است، لذا اگر دو یا سه بدن برای تشریح اهدا شد دیگر بقیه را نباید تشریح کنند چون حاجت برطرف شد.

وی نیز بیان کرد: برخی افراد می خواهند با مصلحت گرایی حکم شرع را درست کنند و با اندیشه های خود این کار را صورت دهند، لذا باید بررسی کرد که اگر در منطقه ای هستیم که حکم شرع نیست و یا منطقةالفراغ است و عقلای عالم می گویند این کار مصلحت است (چون حکمی در اینجا به عنوان جزئی نیست ولی به عنوان کلی وجود دارد) ممکن است در اینجا به وسیله مصلحت گرایی حکم شرع را کشف کنیم. زمان و مکان امروز، با احکام حکومتی مرتبط است، بنابراین زمان و مکان در احکام حکومتی(همانند مسأله تخریب مسجد، احداث خیابان و ...) اثر دارد.

این استاد عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر فرض کنیم که بیماری «وبا» شیوع پیدا کرده است و اگر افراد واکسن نزنند تلف می شوند، در این جا حکمی در تأیید واکسن زدن نیامده است ولی همه می گویند که واکسن می تواند جان انسان را حفظ کند، لذا ما به وسیله این مصلحت حکم شرع را کشف می کنیم، نه اینکه حکم شرع را بسازیم؛ زیرا ما حق ساختن حکم نداریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر کسانی بخواهند به وسیله مصلحت‌گرایی حکم شرع را بسازند و کشف کنند اگر منطقه الفراغ باشد و دیگر اینکه همه بگویند مصلحت است، مانعی ندارد، ولی اگر منطقه الفراغ نباشد و شرع حکم داشته باشد و اطلاع پیدا کنیم که این حکم شرع امروز مصلحت نیست، به هیچ وجه حکم دیگری را نمی توانیم جای آن بیاوریم.

آیت الله سبحانی با بیان این که در مواردی که شرع مقدس خودش حکم دارد، نباید حکمی را جایگزین آن کنیم، تصریح کرد: احکام اسلام تابع مصالح و مفاسد است(چرا نماز واجب است، چون یاد خدا است و یاد خدا انسان را از گناه باز می دارد) و آن را خود دین مبین اسلام مشخص کرده است و ما نمی توانیم در منطقة الفراغ و یا جاهای دیگر شریعت سازی کنیم.

وی سپس با یادآوری برخی از نظرات علمای اهل سنت پیرامون زمان و مکان، به تبین معنای بدعت در لغت و اصطلاح پرداخت و عنوان داشت: بدعت در لغت به معنای آن چیزی است که از نظر سابقه تازه و جدید است(بدیع السماوات والارض)، بدعت در شرع نیز نزدیک به همین معنای لغوی است، ولی در شرع به آن نوآوری می گویند که در شریعت نبوده و ما آن را وارد شریعت کنیم؛ هر نوع فعل، عمل و عقیده جدیدی که در شریعت ریشه نداشته باشد، آن بدعت بوده و حرام است و از گناهان کبیره است(بدعت در شرع منحصر به شریعت است).

این مرجع تقلید با اشاره به روایتی مبنی بر این که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند‌«من پیغمبر جدیدی ـ‌نوـ نیستم»، گفت: بدعت در شریعت بر دو نوع است، نخست آن که بدعت را وارد نمایند؛ ممکن است چیزی جزو بدعت نباشد ولی حرام باشد یا این که فعلی را وارد حکومت اسلامی می کنند ولی آن را به اسلام نسبت نمی دهند، ـ اگر بدعت در دین نبود دلیلی بر حلیت نیست ـ ولی آن بدعت است.

گفتنی است، ششمین جلسه از سلسله مباحث کلام اندیشه اسلامی، و مراسم عمامه‌گذاری چند نفر از طلاب حوزه علمیه خراسان، از ساعت ده صبح یکشنبه 26 تیرماه در سالن اجتماعات مدرسه علمیه عالی نواب برگزار می‌شود./968/پ202/س
ارسال نظرات