۲۸ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۱۰۹۱۱۹
نماینده پارلمان عراق:

دخالت آمریکا مانع سرنگونی دیکتاتوری صدام توسط مردم شد

خبرگزاری رسا ـ رئیس کمیسیون روابط خارجه پارلمان عراق، دخالت آمریکا و حمایت این کشور از دیکتاتوری صدام را مانع پیروزی انقلاب ملت در سال 1991 میلادی عنوان کرد.
شيخ همام حمودي رئيس كميسيون روابط خارجه پارلمان عراق
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ همام حمودی از رهبران مجلس اعلای اسلامی و رئیس کمیسیون روابط خارجه پارلمان عراق در گفت وگو با پایگاه اینترنتی التوافق عربستان، نحوه سرنگونی نظام صدام را بدترین اقدام آمریکا و غرب توصیف کرد و گفت: روش تغییری که در عراق رخ داد در تاریخ آمریکا و اروپا به عنوان نقطه منفی ثبت شده است.

وی با اشاره به انتفاضه مردم عراق در سال 1991 میلادی افزود: ملت عراق نیز می توانست همانند ملت های تونس و مصر بر دیکتاتوری پیروز شود و این امر در پی انتفاضه سال 1991 که مردم توانستند بر 14 استان مسلط شوند در آستانه تحقق بود، ولی دخالت آمریکا مانع از پیروزی انقلاب ملت عراق شد.

حجت الاسلام حمودی تصریح کرد: انتفاضه شعبانیه ملت در سال 1991 میلادی پیام واضحی برای سایر ملت ها بود و به آنان نشان داد که می توانند به تغییر دست بزنند.

رئیس کمیسیون روابط خارجه پارلمان عراق جایگاه این کشور را در منطقه مطلوب خواند و اظهار داشت: عراق تجربه خوبی برای ملت های منطقه دارد و می توانند الگوی مناسبی برای آنان باشد. از هه کسانی که پس از سرنگونی نظام سابق به عراق کمک کردند تا از آن دوران سخت عبور کند تقدیر و تشکر می کنم.

گفتنی است ملت عراق که از ظلم و ستم بی نظیر صدام و حزب بعث به ستوه آمده بود در شعبان سال 1991 بر علیه دیکتاتوری صدام قیام گسترده ای کرد و مردم توانستند 14 استان از 18 استان این کشور را در اختیار خود قرار دهند، اما آمریکا که از پیروزی مردم عراق و به روی کار آمدن دولتی مردمی و اسلامی به شدت نگران بود به هواپیماهایی حزب بعث که تا پیش از این ممنوع الپرواز بودند اجازه پرواز داد تا به سرکوب شهروندان عراقی بپردازد.

نیروهای بعثی پس از سرکوب قیام ملت به جنایتی بی نظیر در تاریخ دست زدند، به طوری که خیابان های این کشور از جنازه های شهدای انقلاب مملو شد و صدها هزار تن از مردم اعم از کودک و جوان و کهنسال و زن و مرد در قبرهای دسته جمعی زنده به گور شدند.

شهرهای مقدس و شیعه نشین نجف اشرف و کربلای معلی بیش از سایر شهرها آماج حملات وحشیانیه نیروهای بعثی قرار گرفت و بارگاه های مطهر امام علی (ع)، امام حسین (ع) و حضرت اباالفضل (س) به مدت 6 ماه بسته شد.

عراق ها گرچه از حمله نیروهای آمریکایی به این کشور که به سرنگونی دیکتاتوری صدام منجر شد خوشحال بودند، ولی ادعای آمریکا مبنی بر آزادی ملت را دروغی بزرگ می پندارند و به همین دلیل به شدت در پی خروج نیروهای اشغالگر از خاک عراق هستند./980/ب902/گ
ارسال نظرات