۳۱ تير ۱۳۹۰ - ۲۰:۵۳
کد خبر: ۱۰۹۳۰۶
خطیب جمعه نجف:

آمریکا اجازه تسلط کشورهای عربی بر اراضیشان را نمی دهد

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه نجف اشرف تاکید کرد که آمریکا به کشورهای عربی اجازه نمی دهد بر اراضی و آسمان خود مسلط شوند.
سيد صدرالدين قبانچي خطيب جمعه نجف
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی، خطیب جمعه نجف اشرف در خطبه های نماز جمعه این هفته که در حسینیه فاطمیه کبری برگزار شد بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی در پایان سال جاری میلادی تاکید کرد و گفت: اظهارات برخی از سیاستمداران مبنی بر بروز تهدیدات دریایی و هوایی برای عراق در صورت خروج نیروهای آمریکایی بسیار نامعقول است و به صلاح آمریکا و عراق است که بندهای توافقنامه امنیتی را اجرا و به آن پایبند باشند.

وی افزود: عراق توانایی تسلط بر خاک، دریا و آسمان خود را دارد، ولی این آمریکاست که نمی خواهد این اجازه را به عراق و اکثر کشورهای حاشیه خلیج فارس بدهد تا امنیت ارضی و هوایی خود را در اختیار داشته باشند.

حجت الاسلام قبانچی همگان را به داشتن اعتماد به نفسی بالا فراخواند و تصریح کرد: ما امروز به اراده ای قوی، فرهنگ اعتماد به نفس، توکل به خداوند متعال و پرورش نیروهای ملب رای حمایت از زمین های خود نیازمندیم تا دیگر نیازی به حمایت بیگانگان نداشته باشیم.

خطیب جمعه نجف از ادامه بحران سیاسی در عراق ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: ادامه بحران سیاسی و تهدید به سلب اعتماد از دولت، به منزله بازگشت به صفر و فروپاشی نظام سیاسی است. گروه های سیاسی باید برای پایان دادن به بحران کنونی به فکر راه حل هایی جهت بهبود روابط فراکسیون های العراقیه و دولت قانون باشند.

وی ادامه داد: حکومت کنونی از حمایت اکثریت بهره مند است و بهتر است گروه های سیاسی با گفت وگو و مذاکرات عاقلانه و کوتاه آمده از خواسته های خود به پایان این بحران کمک کنند.

سید صدرالدین قبانچی از عدم اجرای احکام اعدام علیه رهبران حزب بعث به شدت انتقاد کرد و بیان داشت: برخی از افراد به بهانه اینکه اعدام سران رژیم بعث سبب بروز پیامدهای خطرناکی برای عراق می شود درصدد جلوگیری از اجرای این احکام هستند. این افراد به جنایت های خود علیه ملت عراق در قالب قبرهای دسته جمعی و سرکوب شهروندان کرد اعتراف کرده اند.

خطیب جمعه نجف تاکید کرد: ما بر لزوم اجرای احکام عادلانه علیه این افراد پافشاری و سیاست ترس و هراس که به عنوان مصالح ملی جلوه داده می شود را محکوم می کنیم. اجرای احکام عادلانه و اعدام سران حزب بعث حق شهروندان مظلوم عراقی و حق ایتام و زنان بیوه است و هیچ پیامد منفی در قبال اجرای احکام دیده نمی شود.

وی خاطر نشان ساخت: درهای آشتی ملی به روی همگان باز است، ولی کسانی که دستشان به خون ملت عراق آغشته بوده و حقوق شهروندان را لگدمال کرده اند از این حق برخوردار نیستند.

گفتنی است در حالی که دادگاه جنایی عراق، حکم اعدام سلطان هاشم، وزیر دفاع سابق و حسین رشید، معاون رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش این کشور را صادر کرده است، طارق الهاشمی، معاون رئیس جمهوری عراق اعلام کرد که احکام اعدام این جنایتکاران هرگز اجرا نخواهد شد.

وی که از سوی رئیس جمهوری عراق به عنوان مسوول امضای حکم اعدام مسوولان نظام سابق انتخاب شده است به خانواده های این جنایتکاران اطمینان داد که اجازه اجرای حکم اعدام آنها را نمی دهد./980/ب902/گ
ارسال نظرات