۰۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۲۰:۲۳
کد خبر: ۱۰۹۶۱۵
نخستین خبرنگار انقلاب:

به دلیل شیطنت‌ برخی‌ها از فضای رسانه‌ای کنار کشیدم

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: فضاسازی‌های منفی و شیطنت‌های برخی افراد موجب شد ارتباطم را با رسانه‌ها کم کنم و به فعالیت‌های علمی بپردازم.
حجت الاسلام عقيقي بخشايشي


حجت الاسلام عقیقی بخشایشی را می‌توان نخستین خبرنگار انقلاب نامید. وی سخنرانی معروف امام خمینی (ره) در مدرسه فیضیه سال 1341 را برای هفته نامه ندای حق گزارش و فضای مطبوعات آن زمان را دگرگون کرد.  این نویسنده حوزوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران که مردم به دنبال هوشیاری بیشتر بودند و می خواستند در مورد روحانیت مطالب بیشتری بدانند، مقالاتی را در روزنامه اطلاعات به رشته تحریر درمی‌آوردم.

وی بیان داشت: آن روزها به دلیل وجود فضای باز برای مطبوعات، شمارگان جراید بسیار بالا رفته بود و این مقالات نیز با استقبال گسترده‌ای مواجه شده بود به صورتی که هرگاه این مقالات به روزنامه نمی‌رسید یا روزنامه به دلایلی موفق به نشر نمی‌شد، حجم زیادی نامه، تلگراف و تلفن به من می‌شد.

نویسنده کتاب طبقات مفسرین شیعه گفت: این مقالات که به واکاوی و تاثیر نقش روحانیت در سده اخیر در عرصه سیاسی می‌پرداخت، از آنجایی که چنین بحثی در دوران ستمشاهی مطرح نشده بود و مردم هم به دنبال اطلاعات مستند بودند بسیار مورد توجه واقع شد.

وی اظهار داشت: مجموع این مقالات در قالب کتابی با عنوان یکصد سال مبارزه روحانیت از میرزای شیرازی تا امام خمینی(ره) بارها تجدید چاپ و به دو زبان عربی و انگلیسی هم ترجمه شد.

این نویسنده حوزه علمیه قم بیان داشت: این کتاب البته داری نقطه ضعفی هم بود، به این شرح که اول انقلاب علما و مراجع متحد شده بودند و اعلامیه‌های مشترک می‌دادند و اعلامیه‌های سه تن از مراجع قم یعنی آیات عظام گلپایگانی، مرعشی نجفی و شریعتمداری معروف بود که بنده در پایان کتاب اشاره ای اجمالی به نقش این مراجع هم کرده بودم. البته بعدها برخی شیطنت کردند و مطالب پیرامون آقای شریعتمداری را به اعتقادات شخصی من نسبت دادند در حالی که من هیچ ارتباطی با وی نداشتم.

وی با اشاره به این که هر هفته بیش از چهار مقاله‌اش در روزنامه های کثیر الانتشار منتشر می‌شد، گفت: این شیطنت‌ها موجب شد ارتباطم را با رسانه‌ها کم کنم، البته ناراحت نشدم و طبق عقیده خود به کارهای علمی مشغول شدم.

نویسنده کتاب طبقات مفسران شیعه با انتقاد از فضای شایعه و تخریب بیان داشت: طلاب حوزه های علمیه شان حوزه، روحانیت و مراجع را حفظ کنند تا مبادا خدای نکرده اهل فکر و دیانت و افراد دلسوز از میدان خارج شوند و کار به دست افرادی بیفتد که مناسبتی با دین و آیین ندارند.

این محقق حوزه علمیه قم در تبیین نقش رهبر در جامعه اسلامی بیان داشت: راز موفقیت انقلاب اسلامی ایران وجود رهبری بود که با استناد به قدمت 1400 ساله اندیشه اسلامی و مجاهدت‌های حوزه‌های علمیه از زمان شیخ طوسی توانست مردم را با خود همراه کند.

این اندیشمند حوزه علمیه قم اظهار داشت: امروز مشکل حکومت‌های کشورهای مسلمان همچون ترکیه و مصر نداشتن رهبری با خصوصیات رهبر جمهوری اسلامی ایران است از این رو مشاهده می‌کنیم مردم مصر بعد از شش ماه دوباره به میدان التحریر ریخته‌اند و مطالبات خود را پیگیری می‌کنند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات