۰۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۱۰۹۷۱۵
رهبر شیعیان بحرین:

رژیم آل خلیفه مخالفان را جزئی از این کشور نمی داند

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه شهر دراز بحرین تاکید کرد که رژیم آل خلیفه، شهروندان معارض این رژیم را جزئی از بحرین نمی داند.
شيخ عيسي قاسم رهبر شيعيان بحرين
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر دراز بحرین که در مسجد امام صادق (ع) برگزار شد با اشاره به گسترش سهمیه بندی های سیاسی در این کشور گفت: حکومت، پیروان دولت و معارضه همگی شعار مبارزه با سهمیه بندی سیاسی سر می دهند، ولی واقعیت اینست که جامعه بحرین به دو بخش مالک و مملوک تقسیم شده است. وزارتخانه ها، خدمات، پارلمان و مسوولیت های مختلف در اختیار گروهی قرار دارد و شکنجه، تحت تعقیب بودن، فقر، اتهام پراکنی و فشارهای دینی سهم گروه دیگری از جامعه است.

وی افزود: واقعیت مبارزه با سهمیه بندی اینست که همه شهروندان از حقوق و خدمات یکسانی برخوردار باشند و ویژگی ها و توانمندی ها باید عامل اصلی برای دریافت حقوق و مزایای بیشتر باشد. این امر در سیاست نیز مدنظر قرار می گیرد و رای همه شهروندان از ارزش و اعتبار یکسانی برخوردار بوده و اختلافی میان رای یک شهروند با شهروند دیگر نداشته باشد.

آیت الله عیسی قاسم تصریح کرد: هر انسان عاقل و دینداری می تواند با عقل و حس ملی گرایی به تفاوت میان این دو تفسیر پی ببرد. تفسیر اول از سهمیه بندی سیاسی اوج ظلم و نادیده گرفتن حقوق دیگران است و مساوات در اسلام، انسانیت و شهروندی را مورد هدف قرار می دهد، اما تفسیر دوم به واقع به مبارزه با سهیمه بندی سیاسی می پردازد، مسلمان را برادر مسلمان می داند، مردم را در ارزش های انسانی و ملی متحد می سازد و به آنان به صورت عادلانه می نگرد.

رهبر شیعیان بحرین فرمانپذیری کامل از دولت را غیرمنطقی خواند و اظهار داشت: نظام از شهروندان می خواهد همواره شکرگذار دولت باشند و نسبت به تبعیض و آزارهایی که متحمل می شوند اعتراض نکنند و در برابر ظلم و ستمی که به آنان روا می شود سکوت اختیار کنند، این امر با عقل و شرع و منطق و عرف جهان مغایر بوده و از انسانیت و اخلاق نیز به دور است.

وی درباره گفت و گوی توافق ملی که دو روز پیش در بحرین به پایان رسید گفت: گفت وگوی توافق ملی تنها اسمی بود که بر این مذاکرات گذاشتند، ولی نتایج آن تنها به صلاح حکومت بود و در حقیقت می توان گفت که این گفت وگوها، مذاکره نظام با خودش بود.

شیخ عیسی قاسم ادامه داد: رژیم آل خلیفه با رد کامل پیشنهادهای مخالفان و عدم اعتنا به آنها در نتایج گفت وگوها نشان داد که معارضان را جزئی از این کشور نمی داند، زیرا همواره بر توافق ملی در این گفت وگوها سخن می گویند و این بدین معناست که مخالفان جزئی از ملت به شمار نمی آیند و موافقت یا مخالفت آنان با نتایج مذاکرات بی اعتبار است.

خطیب جمعه شهر دراز تاکید کرد: اگر مخالفان جزئی از ملت نیستند و پیشنهادهای آنان مورد قبول قرار نمی گیرد چرا به این گفت وگوها دعوت شدند و اگر هدف از برگزاری این مذاکرات، خارج کردن کشور از بحران کنونی است، بدون توافق میان حکومت و ملت که طرف اصلی نزاع به شمار می آید چگونه می توان به این بحران ها پایان داد.

وی با تاکید بر اینکه اوضاع بحرین به نقطه اول بازگشته است بیان داشت: توافق میان طرف های نزاع، تنها راه پایان مشکلات در بحرین به شمار می آید و توافق دولت با خودش نمی تواند به بحران ها پایان دهد.

آیت الله عیسی قاسم افزود: پس از گفت وگوهای ملی به نقطه اول بازگشتیم و مشکلات همچنان بدون حل باقی مانده اند. اوضاع بحرین در پی به تعویق انداختن مستمر اصلاحات بسیار نگران کننده است.

گفتنی است گفت وگوهای نمایشی آل خلیفه در حالی دو روز پیش به پایان رسید که همه پیشنهادهای مخالفان رژیم آل خلیفه رد شده و هیچ کدام از آنها مورد تایید مذاکره کنندگان وابسته به نظام قرار نگرفتند./980/ب901/گ
ارسال نظرات