۱۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۱۰۹۹۳۵
محقق حوزه علمیه:

پیشگیری از جرایم خشن نیازمند بررسی علل متعدد بروز جرم است

خبرگزاری رسا ـ دبیر تربیتی گروه حقوق جامعه المصطفی العالمیه گفت: افزایش فزاینده تهاجم فرهنگی و نمود آن در گسترش بدحجابی، فیلم‌ها و سریال‌های مستهجن و خشن و عدم توجه به تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها از عومل تشدیدکننده بروز جرایم خشن در جامعه است.
جرم


حجت الاسلام مهدی عالمی، دبیر تربیتی گروه حقوق جامعه المصطفی العالمیه و استاد حقوق جزا و جرم‌شناسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: اصطلاح جرایم خشن که غالبا به جرایم خیابانی تعبیر می‌شود، جرایمی است که از روی قهر و غلبه، تهدید و عملیاتی کردن تهدید ایجاد می‌شود.

وی بیان داشت: جرایم خشن حیثیتش به خطر انداختن سریع احساسات و ایجاد حس ناامنی اجتماعی و دارای موقعیتی مکانی است.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: جرایم خشن با تهدید، قهر و غلبه و قوای غالبا فیزیکی همراه است و از آن جایی که بیشتر در معرض عموم واقع می‌شود، خیلی سریع موجب احساس ناامنی در بین آحاد جامعه می‌شود.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: در مباحث جرم شناسی این مطلب تلقی به قبول شده است که جرم پدیده‌ای تک علتی نیست بلکه دارای علل زیستی، روانی و اجتماعی است و جرایم خشن نیز از این قاعده مستنثا نیست.

وی بیان داشت: عدم تربیت صحیح خانوادگی، استعداد کم مجرمان جرایم خشن، عقده‌های روانی و عقده‌های علمی از دلایل بروز جرایم خشن است.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: افزایش فزاینده تهاجم فرهنگی و نمود آن در گسترش بدحجابی، فیلم‌ها و سریال‌های مستهجن و خشن و عدم توجه به تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها از عوامل تشدید کننده این جرایم است.

وی ادامه داد: حادثه پل مدیریت جریان دو دانشجو بود که به جان هم افتادند و عشقی خیابانی، قتل خیابانی را دامن زد.

این استاد جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: متاسفانه برخی مسؤولان نگاه مثبتی به تفکیک جنسیتی ندارند در حالی که ثمرات تفکیک جنسیتی به تجربه ثابت شده است و توقع این است که با تفکیک جنسیتی، دانشگاه ها از نظر علمی بیش از پیش به اهداف خود برسند.

وی بیان داشت: ارزیابی عملکرد قوه قضائیه در برخورد با جرایم خشن نیازمند بررسی آمار و نگاه دقیق به شرایط و امکانات است.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: نسبت  انعکاس جرایم خشن در رسانه ها نسبت به جرایم مالی هشت به دو است یعنی جرایم مالی هم بسیار اتفاق می‌افتد اما تمرکز رسانه ها بر جرایم خشن است.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: با جمع بندی اقدامات قوه قضائیه و با درنظر گرفتن شرایط و موقعیت های پیش گفته می توان اقدامات قوه قضائیه را خوب توصیف کرد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات