۱۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۱۱۰۰۸۵
در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم؛

مبانی فهم روایات تفسیری در تفسیر المیزان بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی مبانی فهم روایات تفسیری در تفسیر المیزان در بخش پژوهش نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.
تفسير الميزان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی مبانی فهم روایات تفسیری در تفسیر المیزان، چهارشنبه، دوازدهم مرداد، در بخش پژوهش نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام نیکزاد عیسی زاده، مسؤول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این که شناخت مفردات لازمه فهم صحیح یک موضوع است، ابراز داشت: منطق فهم در روایات شامل قواعد و مبانی می شود.

وی با بیان این که مبانی یکسری مسلماتی است که محقق قبل از ورود به بحث فهم روایات آن را قبول می کند و موضع گیری بعد از تحقیق نیز از مبانی گرفته می شود، اظهار داشت: واژه فهم نیز در لغت به معنای درک کردن و رسیدن به معنای عمیق واژگان حدیث است که با افزودن اطلاعات متفاوت دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه افزود: مبانی قبل از مرحله فهم است و در مرحله دوم با قواعد و اصول محقق حدیث را درک می کند و در مرحله آخر محقق فهم حدیثی خود را بازیابی می‌کند.

وی با اشاره به این که عده‌ای واژگان مبانی و مکاتب و قواعد را با یکدیگر خلط می‌کنند، اظهار داشت: مکاتب یک نظریه است که با انتخاب مبانی و قواعد به یکسری روش‌های خاص می‌رسند همانند علامه طباطبایی که مکتب قرآن به قرآن را انتخاب کرده است.

یکی از تدوین کنندگان فرهنگ قرآن با بیان این که بیان معنای ظاهری آیات به کمک اصول قواعدی محاوره معنای تفسیر است، بیان داشت: متاسفانه عده ای در تفسیر دچار اشتباه و داستان‌سرایی و افترای به برخی پیامبران الهی شده‌اند.

وی با رد این که عده ای علامه طباطبایی را متهم به رد روایات اهل بیت در تفسیر کرده اند، خاطرنشان کرد: یک چهارم تفسیر المیزان در حدود بیش از هزار صفحه مشتمل مباحث تفسیر روایی است و از بیش از صد منبع روایی اهل سنت و شیعه در تفسیر استفاده شده است.

این پژوهشگر علوم قرآنی با اشاره به این که مطالعه دقیق مقدمه المیزان شناخت فرد را نسبت به علامه طباطبایی را افزایش خواهد داد، ابراز داشت: در این مقدمه ایشان به نقش تعلیمی و مبین سازی روایات تصریح کرده اند.

وی با بیان این که برخی در استفاده از روایات تفسیری دچار افراط و تفریط شده اند، بیان داشت: عده ای بدون توجه روایات صحیح و غیر صحیح به روایت تمسک می کنند و به عقل و دیگر امور توجهی ندارد و عده ای دیگر از روایت برای فهم قرآن دوری می‌کنند.

حجت الاسلام نیکزاد عیسی‌زاده با اشاره به فهم ظاهری و باطنی آیات اظهار داشت: روایات تفسیری افزون بر تبیین معنای ظاهری در جایگاه بیان فهم باطنی نیز هستند و به طبق فرمایش علامه طباطبایی روایات تفسیری مانع از تحریفات معنوی خواهد شد.

وی با بیان این که طبق عبارت علامه طباطبایی قرآن در ذات خود نیازی به غیر خود ندارند، ابراز داشت: مخاطبان قرآن برای فهم صحیح آیات نیاز به اهل بیت و روایات دارند.

این محقق قرآنی تصریح کرد: علامه طباطبایی دچار افراط و تفریط نشده‌اند و هیچ‌گاه روایات تفسیری را کنار نگذاشتند.

وی فهم و انتخاب موضع گیری‌ها در مقابل یکدیگر از کارکرد مبانی در فهم روایات برشمرد و افزود: علامه مبانی تفسیر روایایی از عقل، روایات و تاریخ کمک گرفته است.

مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی با بیان این که علامه شش مبنا در فهم روایات تفسیری داشتند، بیان داشت: عصمت اهل بیت در تفسیر قرآن، عدم تعارض روایات با مسلمات عقلی، عرفی بودن زبان روایات تفسیری، قانون مندی فهم روایات، وحدت منشا در روایات و آیات به معنای مکمل بودن آیات و روایات و عدم تناقض روایات در درون خود از مبانی پذیرفته شده علامه طباطبایی در فهم روایات تفسیری است.

قابل ذکر است، کارگاه آشنایی با شیوه فرهنگنامه نویسی قرآن پنج شنبه، سیزدهم مرداد در بخش پژوهش از ساعت 17 برگزار خواهد شد.

گفتنی است، نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از ساعت 17 تا ساعت 24 تا چهارم شهریور‌ مورد بازدید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد./921/پ202/س

ارسال نظرات