۱۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۱۱۰۱۲۸
آیت الله مصباح یزدی :

کسی که در مقابل ظلم بایستد و کشته شود شهید است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مصباح یزدی، گذشت از روی ترس یا راحت طلبی را با اخلاق اسلامی سازگار ندانست و بیان داشت: در روایت آمده است که اگر کسی برای استیفای حق خود مقابل ظلم بایستد و در این راه کشته شود حکم شهید را دارد.
آيت الله محمد تقي مصباح يزدي آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی شب گذشته در حسینیه امام خمینی(ره) قم در ادامه مباحث اخلاقی خود، به بررسی مسئله ظلم پرداخت و گفت: درکنار مسائل حقوقی که برای استیفای حق از ظالم وجود دارد یکسری مباحث اخلاقی وجود دارد که گاهی اقتضا می کند، شخص از حق خود بگذرد برای احیای شخص ظالم.

وی با اشاره به این مطلب که معمولا مباحث حقوقی و اخلاقی به طور جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد گفت: اما قرآن بر خلاف دیگر کتب، لابلای مباحث حقوقی، اخلاق را هم مطرح کرده است به این دلیل که قرآن کتاب تربیت انسانهاست و همه ابعاد وجودی ما را در نظر گرفته است.

آیت الله مصباح یزدی موقعیت سنجی را لازمه عملکرد شخص در هنگام واکنش به ظلم دانست و تصریح کرد: گاهی گذشت از حق خود منجر به شیوع ظلم شده و تدریجا جامعه را نا امن می کند. در اینجا به هیچ وجه نباید عفو کرد و شخص خاطی را باید تسلیم قانون نمود.

وی ادامه داد: اما گاهی انسان با گذشت خود شخص ظالم را متنبه می کند و ممکن است پشیمانی او منتج به اصلاحش شود در این شرایط گذشت ارزشمند است چون به مصداق آیه شریفه قرآن احیای یک نفر موجب احیای جامعه خواهد شد. البته تشخیص منفعت عفو یا قصاص برای جامعه مسلمین، کار ساده ای نیست و از عهده هرکسی بر نمی آید.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، گذشت از روی ترس یا راحت طلبی و بی عرضگی را با اخلاق اسلامی سازگار ندانست و بیان داشت: در روایت آمده است که اگر کسی برای استیفای حق خود مقابل ظلم بایستد و در این راه کشته شود حکم شهید را دارد.

وی تاکید کرد: هنگامی که شخص کارهای مهم تری از پیگیری حق خود دارد که ممکن است از آن مهم باز بماند و می داند که با گذشت خود باعث تجری بیشتر ظالم نمی شود، بهتر است صرف نظر کند و گذشت نماید.

آیت الله مصباح یزدی عفو و گذشت را در جایی جایز دانست که تنها به خود فرد ظلم شده باشد و اظهار داشت: جایی که حقوق دیگران در میان است مثلا اینکه کسی از بیت المال اختلاس کرده باشد، به هیچ وجه نمی توان از او گذشت. در روایت داریم اگر بر مجرمی توسط حاکم شرع حد جاری شود برکتش برآن سرزمین بیش از این است که چهل شب باران ببارد.

وی نصیحت دوم امام باقر علیه السلام به جابر را اینطور بیان کرد: «اگر در مورد تو خیانتی مرتکب شدند تو در حق آنها خیانت نکن»، در اینجا به نظر می رسد منظور زمانی است که در جواب خیانت طرف مقابل زیاده روی کنیم و در حق او ظلم کنیم.

آیت الله مصباح یزدی خیانت را از مصادیق ظلم دانست و گفت: خیانت در اصل به مواردی گفته می شود که نسبت به امانتی خیانت شود و گاهی هم مفهوم آن توسعه پیدا می کند و مشمول نقض پیمان و عهد شکنی هم می شود.

این استاد اخلاق، وفای به عهد و امانت داری را دو رکن اساسی اجتماع عنوان کرد و ادامه داد: حتی اگر افراد جامعه ای به هیچ قانون و شریعتی پایبند نباشند، برای ثبات و پایداری جامعه باید بر سر توافقات خود بمانند و در امانت دیگران خیانت نکنند.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به ماجرای صلح حدیبیه گفت: خداوند در قرآن می فرماید تا زمانی که مشرکین پیمان شکنی نکرده اند شما هم باید بر سر عهد خود با آنها باشید مگر اینکه آنها پیمان خود را نقض کنند. این نشان می دهد که وفای به عهد از نظر اسلام امری مهم و ارزشمندی است.

وی دربیان اهمیت امانت داری در اسلام اظهار داشت: امام حسن مجتبی فرمودند اگر قاتل پدرم شمشیری را که با آن پدرم را به شهادت رسانده نزد من امانت می سپرد هیچ گاه در امانتش خیانت نمی کردم.

آیت الله مصباح یزدی سومین نصیحت امام باقر علیه السلام به جابر را این طور مطرح کرد: اگر سخنی گفتی و مردم تو را تکذیب کردند مراقب باش خشمگین نشوی.

وی با اشاره به آیه قرآن که می فرماید هر پیامبری که فرستادیم مردم او را تکذیب کردند، گفت: کسانی که می خواهند راه پیامبران را ادامه دهند باید آمادگی داشته باشند که وقتی تکذیب شدند خود را کنترل کنند و خشمگین نشوند. هرچند تکذیب شدن در زمانی که از سر خیرخواهی و بدون هیچ چشم داشتی مردم را راهنمایی می کنید سخت و دردناک است./928/پ202/ج
ارسال نظرات