۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۴:۵۷
کد خبر: ۱۱۰۳۳۸
در نوزدهمین نمایشگاه‌ قرآن کریم؛

نقش روایات در تفسیر قرآن بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ نشست قرآن‌پژوهی نقش روایات در تفسیر قرآن در بخش پژوهش نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.
قرآن كريم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست قرآن‌پژوهی نقش روایات در تفسیر قرآن، شامگاه یک شنبه، شانزدهم مرداد‌ در بخش پژوهش نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام فاکر میبدی، استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که مفسر با تفسیر به معنایی جدیدی از واژگان می رسد، ابراز داشت: تفسیر از دو عنصر فهم و بیان تشکیل شده است.

وی با بیان که در مرحله فهم مفسر به وسیله ادله مفسره به معنایی می رسد و بعد آن را برای دیگران بیان می کند، اظهار داشت: درک مراد الهی و بیان آن برای دیگران معنای تفسیر قرآن است.

این پژوهشگر قرآنی با اشاره به این که تفسیر یک دانش است، بیان داشت: تفسیر علمی است که متکفل بیان مراد جدی خداوند از الفاظ ظاهری آیات است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بیان مراد جدی خداوند، با ظاهر و باطن داشتن آیات الهی منافاتی ندارد.

حجت الاسلام فاکر میبدی با بیان این که طبق فرمایشات بزرگان دین در همه علوم اسلامی مانند تفسیر اصول بیان می شود و فروعات را باید خودمان دست بیابیم، اظهار داشت: اهل بیت(ع) نقش مدرس تفسیر را دارند و به یاران خود با بیان قواعد شیوه تفسیر‌کردن آیات را یاد داده‌اند.

وی پذیرش سخن عترت و حجیت خبر واحد را از مبانی نظری روایات تفسیر برشمرد و افزود: پیامبر اکرم(ص) نسبت به وحی سه مقام تلقی وحی، ابلاغ و تبیین وحی را برعهده داشتند و طبق نظریه شیعه اهل بیت(ع) نیز مبین قرآن هستند.

استاد حوزه علمیه با بیان این که در زمان ما بیشتر روایات تفسیری خبر واحد هستند، بیان داشت: برخی از علما قائل هستند که در تفسیر و در مقام نظریات علمی خبر واحد حجیت ندارد؛ اما در مقابل برخی از بزرگان به سبب اطلاق ادله حجیت خبر واحد در تفسیر از خبر واحد بهره می‌گیرند.

وی با اشاره به این که قول تفسیری پیامبر اکرم(ص) از این جهت که خود آورنده قرآن هستند حجت دارد، ابراز داشت: حجیت قول اهل بیت‌ از سخنان رسول اکرم(ص) به دست می آید.

این استاد دانشگاه با بیان که شانزده هزار روایت تفسیری در یک کتاب جمع‌آوری شده است، بیان داشت: با وجود فراوانی روایات تفسیری درباره بسیاری از آیات الهی، روایتی وجود ندارد که در این صورت طبق نظریه اخبارییون خیلی از آیات بدون تفسیر باقی می‌ماند.

وی با اشاره به این که با فراگرفتن اصول تفسیر از روایات تفسیری می توان دیگر آیات را تفسیر کرد، افزود: برخی از مفاد آیه با ادبیات و عرفان کسب نمی‌شود و تنها راه فهم آن روایات تفسیری است./921/پ202/س
ارسال نظرات