۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۱۱۰۳۷۱
آیت الله مکارم شیرازی:

مساله اراذل و اوباش با مجازات های اسلامی عادلانه حل می شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی، با تاکید بر ضرورت رسیدگی سریع و برخورد قاطع دستگاه قضایی با اراذل و اوباش، از بروکراسی و پیچ و خم های اداری موجود در این زمینه در دستگاه قضایی انتقاد کرد و این مساله را مؤثر در جری شدن اوباش دانست.
نماز و تفسير قرآن آيت الله مکارم شيرازي در حرم حضرت فاطمه معصومه نماز و تفسير قرآن آيت الله مکارم شيرازي در حرم حضرت فاطمه معصومه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، در هفتمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد، با اشاره به مشکل اراذل و اوباش در برخی از شهرهای کشور، خواستار برخورد قاطع دستگاه قضایی با آنان شد و تاکید کرد: اگر با قاطعیت با اراذل و اوباش برخورد شود، جرات نمی کنند عرض اندام کنند، اما وقتی که میدان را خالی ببینند به میدان می آیند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اظهار نظر خود در این خصوص در مشهد مقدس تاکید کرد: من گفته ام دادگاهی که به پرونده های اراذل و اوباش رسیدگی می کند باید دادگاه مخصوص باشد که ظرف یک هفته حکم را صادر کند که درس عبرت برای اوباش باشد.

وی بیان کرد: ما نمی گوییم اینها وکیل نداشته باشند و مسائلی همچون شاهد و اقرار در کار نباشد، اما باید قاضی قاطعی هم باشد که حکم را ظرف یک هفته صادر کند.

این مرجع تقلید بیان کرد: من گفتم مشکل ما این است که دستگاه قضایی می خواهد هماهنگ با دستگاه قضایی غرب باشد و همه می دانند که آنها چه بساط و پیچ و خم اداری در دادگاه های خود تشکیل می دهند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: در دستگاه قضایی غرب بازی هایی است که ممکن است یک پرونده سال ها طول بکشد، باید توجه داشت که اگر رسیدگی به پرونده ها این گونه باشد، اثر خاص خود را ندارد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: ما باید در دادگاه های اسلامی تشریفات اضافی را حذف کنیم؛ مساله اراذل و اوباش با مجازات های اسلامی، عادلانه و روی حساب و کتاب حل می شود اما اگر بخواهیم فاصله بگیریم فایده ندارد.

وی در ادامه بحث تفسیر موضوعی قرآن کریم با اشاره به آیه شریفه 76 سوره انبیاء به بیان دیگر ویژگی های حضرت نوح پرداخت و با تاکید بر اینکه ایشان صدها سال برای هدایت جامعه و مردم زحمت کشید و البته مورد آزار و اذیت اراذل و اوباش نیز قرار گرفت، تصریح کرد: مطالعه تاریخ انبیای الهی درسی برای همه مسلمانان جهان است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به کرب عظیمی که قلب نوح را زیر و رو کرد، ابراز داشت: در تفسیر این مساله بین مفسران دیدگاه های مختلفی وجود دارد، عده ای از مفسران می گویند که اراذل و اوباش مزاحم حضرت نوح و خانواده ایشان می شدند.

وی با تشریح دیگر امتیازات حضرت نوح(ع) گفت: یکی از افتخارات انسان این است که بعد از او برنامه های او ادامه پیدا کند، اگر برنامه انقلابی امام با رحلت ایشان تمام می شد چه فایده داشت، اما بحمدلله این مسیر بعد از امام خمینی(ره) ادامه یافت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: اگر برنامه پیامبر با رحلت ایشان خاتمه می یافت فایده و ثمره چندانی به همراه نداشت، از این رو همه باید سعی کنیم فرزندانی تربیت نماییم که راه و روش ما را ادامه دهند.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به حضور جوانان و نوجوانان در محافل و مراسم های مذهبی، خاطرنشان کرد: به کوری چشم دشمنان اسلام، حضور جوانان شیعه در محافل قرآنی بسیار پررنگ است و ما جوانان و نوجوانان حافظ و قاری قرآن بسیاری داریم.

وی تصریح کرد: برخی می گویند کودک ها را نباید به برنامه های دینی و محافل و مجالس قرآنی آورد چرا که شلوغ می کنند، اما ما می گوییم باید از کودکی بچه ها را با مسائل دینی و معنوی انس داد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: در زمان طاغوت اجازه نمی دادند محافل دینی و مساجد رونق داشته باشد، اما به برکت انقلاب اسلامی شرایط متفاوت شده و برنامه های دینی و قرآنی رونق بسیاری گرفته است. /924/پ202/ج
ارسال نظرات