۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۰:۵۸
کد خبر: ۱۱۰۴۱۵
آیت الله حسینی بوشهری:

خبرنگاران باید حق‌جو و حق‌گو باشند و به جامعه امید و نشاط بدهند

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با تبیین رسالت خبرنگاران تاکید کرد: امروز دشمنان درصدد ضربه زدن به انقلاب و آرمان‌های دینی هستند و خبرنگاران باید در امیدبخشی به جامعه و ایجاد فضای نشاط، شادابی و آرام‌بخشی به جامعه کمک کنند.
آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری امام جمعه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری، در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار که شامگاه دوشنبه از سوی استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با حضور استاندار و شماری از مدیران استان قم برگزار شد، روز خبرنگار را به اصحاب رسانه تبریک گفت.

وی با اشاره به شهادت شماری از دیپلمات های ایرانی و شهید صارمی به دست طالبان و مزدوران آمریکایی، تاکید کرد: بر اثر حمله ای که در افغانستان صورت گرفت، شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به درجه رفیع شهادت رسید.

آیت الله حسینی بوشهری جایگاه خبر و خبرنگاری را بسیار برجسته توصیف کرد و با تبیین بایدها و نبایدهای عرصه رسانه تاکید کرد: پیامبران الهی نخستین خبر رسانانان هستند و حضرت آدم(ع) به عنوان اولین پیامبر کار خود را با خبر رسانی آغاز کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: پیامبران الهی اخبار را از موثق ترین منابع دریافت و آن را به جامعه ارائه کردند.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز نقش خبرنگار یک نقش کلیدی و بی بدیل است، تاکید کرد: حضور در عرصه ها و صحنه های سخت برای خبرنگاران کاری بسیار طافت فرسا و دشوار است.

آیت الله حسینی بوشهری بیان داشت: تنها در سال 2004 بیش از هفتصد خبرنگار مورد ضرب و شتم قرار گرفته و یا بازداشت شده اند که این مساله دشواری و حساسیت کار آنها را نشان می دهد.

آیت الله حسینی بوشهری همچنین به تبیین ویژگی های اصحاب رسانه پراخت و تاکید کرد: نخستین ویژگی یک خبرنگار داشتن ذوق و استعداد است، از این رو هر کس نمی تواند قلم بدست بگیرد و در عرصه خبر و خبررسانی فعالیت کند.

وی شم خبرنگاری و نگاه موشکافانه به قضایا و حوادث را ویژگی دیگر خبرنگاران دانست و گفت: خبرنگار احساساتی نمی تواند با حوادث روبرو شود و برخورد مناسب داشته باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه سرعت ویژگی دیگر کار خبرنگاران است، تاکید کرد: امروز لحظه ها در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی سرنوشت ساز است و خبرنگاران باید در کمترین زمان ممکن اخبار را انعکاس دهند.

آیت الله حسینی بوشهری توجه به واقعیات جامعه را رسالت دیگر رسانه های گروهی ذکر و تصریح کرد: خبرنگار نباید دنبال این باشد که چه چیزی خوب است اتفاق بیفتد و چه چیزی اتفاق نیفتد بلکه باید آنچه اتفاق می افتد را منتقل کند.

وی افزود: خبرسازی غیر از خبررسانی است، از این رو امانتداری به عنوان یک اصل اساسی در کار خبر و رسانه مطرح می شود و خبرنگاران در هر شرایطی باید خود را ملتزم به این اصل بدانند.

وی با اشاره به آیات و روایات، صداقت، حق گویی و امانتداری را از دیگر بایسته های اصحاب رسانه دانست و تاکید کرد: اصحاب رسانه نباید خبرهای درست را با اخبار ناصحیح آلوده کنند.

آیت الله حسینی بوشهری ابرازداشت: داشتن اطلاعات وسیع و گسترده لازمه کار خبرنگار است و خبرنگاران در خوزه های تخصصی کارشان باید اطلاعات مناسبی داشته باشند و متناسب با نیاز مخاطبان در عرصه های مختلف خبر رسانی و از واژگان مناسب استفاده کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین ارائه آموزش های تخصصی به اصحاب رسانه را ضروری دانست و تاکید کرد: با توجه به گسترش روز افزون اطلاعات خبرنگاران نمی توانند ایستا باشند بلکه باید روز به روز بر اطلاعات و دانش خود بیفزایند.

وی با بیان اینکه مورد تطمیع واقع شدن سم مهلک کار رسانه و خبر است، تاکید کرد: ویژگی مهم کار اصحاب رسانه یقین داشتن به اخبار است و باید افزون بر سرعت، دقت و امانتداری را سرلوحه کارشان قرار دهند.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: امروز دشمنان درصدد ضربه زدن به انقلاب و آرمان های دینی هستند و خبرنگاران باید در امیدبخشی به جامعه و ایجاد فضای نشاط و شادابی و آرام بخشی به جامعه کمک کنند.

آیت الله حسینی بوشهری نقد منصفانه را لازمه کار رسانه و خبرنگاران دانست و تاکید کرد: نباید کاری کرد که فضای جامعه دچار تنش شود، رسانه ها باید نقد سازنده را به جامعه یاد دهند و فضای التهاب آمیز در جامعه ایجاد نکنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: خبرنگاران حتی خبری که تلخ است را باید به گونه ای تنظیم کند که پیام دهنده، الهام آمیز و عبرت آموز برای جامعه باشد و به هیچ وجه نباید فضای جامعه را دچار تنش و بحران کرد.

وی با بیان اینکه خبرنگاران در صف اول آگاهی بخشی به جامعه هستند و باید پاسدار اخلاق و مدافع دین در جامعه باشند، اظهارداشت: اصحاب رسانه باید دوست و دشمن را بشناسند و با هجمه سنگینی که دشمن و جنگ نرمی که به راه انداخته است. نقش خود را به صورت درست ایفا کنند.

امام جمعه قم با تاکید بر اینکه خبرنگاران باید در خط مقدم آرمان گرایی جامعه و حق جو ترین و حق گو ترین انسان ها باشند، بصیرت افزایی در جامعه را لازمه کار خبرنگاری و اهالی رسانه دانست.

وی اضافه کرد: خبرنگاران باید به عنوان یک حرکت مؤمنانه در جامعه جلوه کنند، منویات شخصی خود را در اخبار دخالت ندهند و تحلیل خود را جدای از خبر مطرح کنند.

آیت الله حسینی بوشهری خبرنگاران را مهندسان افکار عمومی جامعه و جهت دهنده ذائقه مردم دانست و با اشاره به مشکلات اصحاب رسانه خواستار حمایت بیشتر مسؤولان از آنان شد و بر ضرورت رفع مشکلات آنان تاکید کرد.

امام جمعه قم تاکید کرد: مسؤولان با صمیمیت و دلگرمی باید درصدد حل مشکلات خبرنگاران باشند، چراکه طبق برخی از آمارها حقوق خبرنگاران یک پنجم حقوق سایر مشاغل و رشته های تخصصی است. /924/پ202/ع

ارسال نظرات