۲۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۱۱۰۶۲۷
آیت الله مصباح یزدی:

تنبلی خود را به حساب زهد نگذاریم

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اهمیت زهد و قناعت گفت : ما معمولا وقتی سراغ زهد و قناعت می رویم که کاری از دستمان بر نیاید و یا از روی تنبلی این کار را می کنیم.
آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی شب گذشته در حسینیه امام خمینی(ره) قم در ادامه حدیث امام باقر علیه السلام گفت: قناعت یعنی اکتفاکردن به آنچه که انسان دارد و در مقابل آن حرص، مفهوم ضد ارزش است که در برخی از روایات یکی از پایه های کفر شمرده می شود.

وی در جواب برخی که می خواهند تنبلی خود را با اظهار به قناعت توجیه کنند گفت: حرص نزدن معنایش این نیست که تنبلی کنیم و دست از کار و تلاش بکشیم.

آیت الله مصباح یزدی با بیان ادامه روایت اظهار داشت: سعی کن آرزوهایت کوتاه و همتت بلند باشد زیرا که خداوند انسانهای بلند همت را دوست دارد.

این استاد اخلاق حوزه مفهوم حب دنیا را دل بستن به دنیا و لذات دنیایی دانست و تصریح کرد: در روایات داریم «حُبُّ الدُنیا راسُ کُلِّ خَطیئه» این در جایی معنا پیدا می کند که ذخایر دنیا هدف زندگی ما شود. کسانی که اینطور باشند به مسائل معنوی و اخروی چندان بها نمی دهند.

وی با اشاره به آیه « الَّذِینَ یَسْتَحِبُّونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا عَلَى الْآخِرَةِ » افزود: کسانی که زندگى دنیا را بر آخرت ترجیح مى‏دهند ایمان نداشته و با کافران تفاوت چندانی ندارند.

رییس موسسه امام خمینی (ره) با اشاره به فعالیت های امام علی علیه السلام در حفر چاه و کاشتن نخل و وقف آنها برای استفاده فقرا گفت: آبادانی زمین، کار کردن، تلاش و پیشرفت علمی، این فعالیت ها منافاتی با زهد ندارد و چون خداوند به انجام این کارها توسط بندگان خود علاقه دارد حضرت در اوج مشغله و حکومت داری از انجام آنها غافل نمی شد.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: ما معمولا وقتی سراغ زهد و قناعت می رویم که کاری از دستمان بر نیاید و یا از روی تنبلی این کار را می کنیم.

وی یکی از کارهایی که عشق دنیا را از دل بیرون می کند اینگونه توصیف کرد: باید سعی کنیم از آن چیزهایی که دوست داریم در راه خدا انفاق کنیم حتی اگر مقدار کمی باشد.

ایشان در معنای آیه «لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ » گفت: اگر می خواهید به خوبی و نیکی برسید تنها راهش این است که از آن چیزهایی که دوست دارید انفاق کنید.

این استاد اخلاق حوزه بر اساس روایت پیامبر دو خطر بزرگ برای مسلمانان را پیروی از هوای نفس و داشتن آرزوهای طول و دراز دانست و افزود: حضرت می فرماید من برای شما از آفت این دو خصلت نگرانم. منظور از هوای نفس کارهایی است که تنها دلخواه ما است و خدا نمی خواهد و آرزوهایی مذموم است که انسان را از انجام تکالیف شرعی اش باز بدارد.

آیت الله مصباح یزدی در تعریف قناعت گفت: قناعت یعنی بیشتر از نیاز مصرف نکنیم و سعی کنیم از حرص بپرهیزیم چراکه قناعت دشمن حرص است. تنبلی در هیچ آیینی مطلوب نیست چه رسد به اسلام که در مذمت آن توصیه های فراوانی کرده است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با توجه به روایات، سه چیز را پایه و ریشه کفر دانست و اظهار داشت: حرص، حسد و تکبر در نگاه اول صفت اخلاقی هستند ولی اگر انسان دنبال کند و بستر کفر را در او فراهم می سازد.

وی منشأ حرص را در فطرت انسان دانست و گفت: فطرت انسان کمال بی نهایت را می خواهد به همین دلیل اگر خودسازی نکنیم همین صفت انسان را حریص می کند تجربه هم نشان داده که انسان به مقدار هیچ ثروتی قانع نمی شود هرچقدر هم که زیاد باشد، بیشتر از آن را می خواهد.

آیت الله مصباح یزدی زهد را تنها راه رهایی از حرص عنوان کرد و بیان داشت: هر چند که به ظاهر، زهد تلخ است اما با تامل درمی یابیم که دنیا و عمر کوتاه ما ارزش وقت صرف کردن بیش از اندازه را ندارد و باید برای آخرت کار کرد چون پایدار و جاویدان است. معنای زهد همین است یعنی بی رغبتی به دنیا نشان دهیم./928/پ202/ج
ارسال نظرات