۲۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۲۳:۵۸
کد خبر: ۱۱۱۱۷۸
آیت الله گرامی:

مبلغان با انگیزه خالص رسالت دینی خود را انجام دهند

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه مبلغان و روحانیان باید نیت خود را خالص کنند و تنها با انگیزه الهی رسالت خود را انجام دهند، تبلیغ برای کسب درآمد و پول را خلاف توصیف کرد.
درس تفسير قرآن کريم در آيت الله گرامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد علی گرامی از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم شنبه شب در بیستمین شب از ماه مبارک رمضان در جلسه درس تفسیر قرآن کریم که در دفتر وی برگزار شد، با تبیین شاخصه های فرد مبلغ تاکید کرد: اگر مبلغ برای پول و مادیات تبلیغ کند خلاف است، متاسفانه برخی ها با انگیزه مادیات تبلیغ می کنند، از سویی دیگر افرادی نیز هستند که تنها برای انجام وظیفه و کسب رضایت الهی تبلیغ می کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: مبلغان و روحانیان باید در تبلیغ دین انگیزه خود را خالص کنند و در راستای نشر معارف اهل بیت(ع) و آموزه های دینی تلاش کنند و رسالت خود را به درستی انجام دهند.

وی با بیان اینکه تبلیغ منحصر در کسانی که علم قطعی داشته باشند نیست، تصریح کرد: مبلغ به آنچه می فهمد باید عمل کند و با عمل خود مردم را به سمت خوبی ها دعوت نماید.

آیت الله گرامی در ادامه سخنان خود بیان کرد: مرحوم امام در دهه سی در بحث مکاسب محرمه در مساله مجسمه سازی معتقد بودند که خرید و فروش مجسمه ذی روح اشکال ندارد و نگهداری آن نیز جایز اما ساخت آن حرام است. اما چند سال قبل از آن تاریخ عقیده شان این بود که هم خرید و فروش و هم ساخت مجسمه ذی روح حرام است.

آیت الله گرامی اظهار داشت: اخیرا برخی ها شایعه کردند که مجسمه سازی فاقد اشکال است، این از اشتباهات بسیار بزرگ است، صریحا در روایات آمده است که در قیامت شخص را می آورند و می گویند تو که این مجسمه را ساخته ای پس به او روح هم بده و آن شخص نمی تواند و عذاب می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در روایات اسلامی فال بد زدن مذمت و نهی شده است، اظهار داشت: در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که فال بد دست خود انسان است اگر شل بگیری شل می شود، اگر سخت بگیری سخت می شود.

آیت الله گرامی افزود: در برخی از روایات معتبر آمده که کفاره فال بد توکل است، بعضی ها نیز نقل کرده اند که برای رفع فال بد و چشم زخم ذکر «ما شاء اللّه‏ لا حول و لا قوه الا باللّه‏ العلى العظیم» را زیاد تکرار کنید.

وی با بیان اینکه ذکر لاحول و لا قوه الا بالله بسیار مفید و راهگشا است، اظهار داشت: در اینکه برخی چشم شان شور و بد است شکی نیست، اما برای دفع آن باید ذکر و دعا کرد و «لاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم» را زیاد تکرار کنیم.

آیت الله گرامی انبیا و اولیا را واسطه های الهی دانست و تصریح کرد: خداوند برای اینکه پیام خود را به مردم برساند از اسباب و عللی استفاده می کند و انبیا و اولیای الهی این نقش را عهده دار هستند.

وی با بیان اینکه هیچ قدرتی نمی تواند در برابر قدرت لایزال الهی کاری از پیش ببرد، یادآورشد: هر شخص ستمگری از نظر تشریع معذب است، اما از نظر تکوین یقینا خداوند می توانست جلوی اینها را بگیرد، چراکه اگر خدا نمی خواست هیچ چیز امکان وقوع نداشت، البته این موضوع با جبر تفاوت دارد.

آیت الله گرامی گفت: ملاک ثواب و عقاب این است که عمل اختیاری باشد، نه اینکه اختیار اختیاری باشد، چرا که اختیار اگر اختیاری باشد موجب تسلسل می شود و تسلسل نیز باطل است.

وی با بیان اینکه عالم قیامت عالم تکامل یافته برزخ است، ابراز داشت: همان گونه که در قیامت بهشت و دوزخ وجود دارد در عالم برزخ نیز به تناسب بهشت و دوزخ وجود دارد، منتهی مرحله اکمل آن در قیامت است. /924/پ202/ج
ارسال نظرات