۰۴ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۷:۰۳
کد خبر: ۱۱۱۵۰۹
آیت الله مصباح یزدی بیان کرد؛

تقسیمات چهارگانه عدل از منظر امیر مومنان

خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به لزوم رعایت عدالت در زندگی اظهار داشت: امام علی علیه السلام عدل که خود یکی از ارکان ایمان بود را به چهار شعبه فهم نافذ ، علم عمیق، قضاوت زیبا و بردباری تقسیم بندی فرمودند.
آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله مصباح یزدی شب گذشته در حسینیه امام خمینی(ره) قم در ادامه تفسیر روایت امام علی علیه السلام گفت: اساس زندگی اجتماعی در ارتباط با دیگران است و تاثیراتی که از یکدیگر می پذیرند و همچنین منافعی که دیگران از ما می برند و منافعی که ما به اجتماع می رسانیم.

وی شناخت حقوق دیگران و عدالت را لازمه زندگی اجتماعی دانست و افزود: در زندگی اجتماعی باید رفتارها به گونه ای باشد که حقوق همدیگر را تضییع نکنند و وظیفه هر فرد است که عدل و حقوق اجتماعی دیگران را بشناسد تا بتواند به نحو شایسته ای درصدد رعایت آن برآید.

این استاد اخلاق حوزه برپایی زندگی اجتماعی را بر اساس عقل ضروری خواند و گفت: باید حقوق و تکالیف هرکس مشخص شود. عاقلانه نیست که هرکس هرکاری که دلش می خواهد بکند و از دیگران بهره کشی کند، این زندگی جنگلی است و چنین روابطی دوام ندارد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: امام علی علیه السلام عدل که خود یکی از ارکان ایمان بود را به چهار شعبه فهم نافذ ، علم عمیق، قضاوت زیبا و بردباری تقسیم بندی فرمودند.

آیت الله مصباح یزدی در توضیح چهار شعبه عدل خاطر نشان کرد: اگر فهم نافذی داشته باشیم و دانش مطمئنی به وسیله آن کسب کنیم، می توانیم به درستی نسبت به حقوق افراد جامعه قضاوت کنیم. که این برای اجرای عدالت کافی نیست بلکه باید با خونسردی و بردباری احساسات و هیجانات خود را کنترل کنیم تا بتوانیم عدالت را برقرار کنیم و از حد خود تجاوز نکنیم.

وی با بیان اینکه امام علی علیه السلام نظام حقوقی را به یک رودخانه تشبیه فرموده است گفت: کسانی که از راه صحیحی وارد شوند می توانند هم خودشان استفاده کنند و دیگران را هم از آن بهره مند سازند اما اگر فهم درست و علم عمیق نداشته باشند دست خالی و تشنه برمی گردند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در توضیح معنای عدل اظهار داشت: منظور حضرت از عدل در اینجا این است که نسبت به سایر افراد جامعه رفتار عادلانه ای داشته باشیم./928/پ202/ج
ارسال نظرات