۰۴ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۱۱۱۵۷۹
خطیب جمعه بیروت:

انقلابیون لیبی سرنوشت امام موسی صدر را مشخص کنند

خبرگزاری رسا ـ سید علی فضل الله دعوت امام خمینی (ره) برای بزرگداشت روز قدس را برآمده از جایگاه دینی و سیاسی این شهر دانست و تاکید کرد که با سقوط قدس، تمامی مقدسات اسلامی در معرض فروپاشی خواهند بود.
سيد علي فضل الله، خطيب جمعه بيروت
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علی فضل الله، خطیب جمعه بیروت، امروز در خطبه های نماز جمعه که در مسجد امامین الحسنین(ع) در منطقه حاره حریک برگزار شد با اشاره به دعوت امام خمینی برای زنده نگه داشتن روز قدس و حمایت از ملت فلسطین برای آزادی سرزمین شان از چنگال صهیونیست ها و بازپس گیری بیت المقدس اشغالی، گفت: امام خمینی(ره) می خواست این روز برای قدس جهانی باقی بماند.

خطیب جمعه پایتخت لبنان این نامگذاری امام خمینی را برآمده از جایگاه والای دینی و سیاسی قدس دانست و گفت: مسجدالاقصی، نخستین قبله مسلمانان در این شهر قرار دارد و بیت المقدس جایگاهی است که معراج پیامبر(ص) از آنجا صورت گرفته است و محل گردهمایی پیامبران و رسولان الاهی بوده است.

وی با اشاره به اینکه این شهر بخشی از فلسطین اشغالی است که رژیم صهیونیستی با اشغال آن، سعی در فرو بلعیدنش دارد، همانگونه که به دنبال تسلط بر کل سرزمین فلسطین است، افزود: از همین رو، امام خمینی به دنبال آن بود که مساله قدس را با همه ابعادش در وجدان مسلمانان زنده نگاه دارد تا هرگز آن را از یاد نبردند؛ هر چند با چالش های بزرگی روبرو شوند.

فضل الله با تاکید بر اینکه اگر مسلمانان اجازه دهند بیت المقدس سقوط کند، تمام مقدساتشان در معرض فروپاشی خواهند بود و اگر بگذارند به قدس اهانت شود، جهان به خوار شمردن قبله دوم آنها روی خواهد آورد، گفت: از این رو، مسلمانان را به بزرگداشت این روز فرامی خوانیم نه بدانگونه که در حد یادبود باقی بماند، بلکه به صورت واقعی بدین گونه که این مساله در راس اولویت های آنها قرار گیرد، چه در سطح فردی و چه در سطح اجتماعی یا دولتی.

وی امت اسلام را به تشریک مساعی و همسو ساختن نیروها برای آزادسازی بیت المقدس و زدودن اشغال و اشغالگری از ساحت آن فراخواند و از ملت های عربی و اسلامی خواست تا مساله قدس و نقش آن در متلاطم ساختن جنبش های مردمی از یاد نبرند؛ چراکه هرگاه مسائل خود را از رهگذر مساله فلسطین بسنجد به خوانشی درست و دیدگاهی صحیح دست خواهند یافت و از سردرگمی و دسیسه های بیگانگان دور خواهند ماند.

این شخصیت برجسته شیعه در لبنان با اشاره به مساله ربوده شدن امام موسی صدر و دو همراهش و همزمانی سالگرد آن با سقوط دیکتاتور لیبی، ابراز امیدواری کرد که این رخداد تاثیر بسزایی در زدوده شدن ابهامات از این جنایت بزرگ داشته باشد که یکی از بزرگ ترین پرچمداران امت اسلام که نقش برجسته ای در تقویت امت اسلام و رویارویی با ظلم و استبداد و محرومیت داشت را از صحنه دور ساخت، او را که همواره حامی مسائل اسلامی به ویژه مساله فلسطین بود و می گفت که شرف و بزرگی قدس شایسته آن است که جز به دست مومنان آزاد نشود.

وی با ابراز امیدواری نسبت به روشن شدن این مساله پس از تحولات اخیر لیبی، از انقلابیون این کشور خواست تا از هرگونه تلاشی برای بازگرداندن امام موسی صدر و دو همراهش به میدان عمل و جهاد و زدودن ابهامات از مساله ای که خواب را از چشم مسلمانان و لبنانی ها و تمامی محرومان و مستضعفان ربوده است، دریغ ندارند.

گفتنی است که امام موسی صدر در سوم شهریور ماه سال ۱۳۵۷ و در آخرین مرحله از سفر دوره ای خود به کشورهای عربی، بنا بر دعوت رسمی معمر قذافی وارد لیبی شد و در روز نهم شهریور ماه ربوده شد. دستگاه های قضایی دولت های لبنان و ایتالیا و همچنین تحقیقات انجام شده از سوی واتیکان، ادعای رژیم لیبی مبنی بر خروج صدر از آن کشور و ورود او به رم را رسما تکذیب کردند. مجموعه اطلاعات آشکار و پنهانی که طی دو دهه پیش به دست آمده، تماما گواه آن است که امام موسی صدر هرگز خاک لیبی را ترک نکرده است.

در این میان قرائن متعددی حکایت از آن دارند که ایشان همچنان زنده است و مانند برخی دیگر از علمای اسلامی در زندان به سر می برد. در خبری که در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۰ از سوی سایت «جبهه نجات ملی لیبی» بر روی شبکه جهانی اینترنت منتشر شد، آمده است که برخی از زندانبانان زندان ابوسلیم شهر طرابلس، امام موسی صدر را در اواخر سال ۱۳۷۶ دیده اند./981/ب901/گ
ارسال نظرات