۰۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۴
کد خبر: ۱۱۱۶۴۵
آیت الله مصباح یزدی:

لبخند زدن و دوستی با فاسقان به بهانه اخلاق اسلامی صحیح نیست

خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) لبخند زدن و دوستی با فاسقان را به بهانه اخلاق اسلامی غلط توصیف کرد و گفت: قرآن و نهج البلاغه اسلام را به ما اینطور معرفی نمی کنند. خداوند فقط أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ نیست بلکه عَزِیزٌ ذُو انتِقَام نیز هست.
آيت الله محمد تقي مصباح يزدي آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی شب گذشته در حسینیه امام خمینی(ره) قم در بیان ادامه روایت امام علی علیه السلام گفت: حضرت می فرماید وقتی در جامعه امر به معروف و نهی از منکر انجام گیرد، پشت مومنین محکم می شود.

وی ادامه داد: نهی از منکر، بینی کافران را به خاک می مالد و احساس شکست و خواری به آنها می دهد و در مقابل مومنین احساس پیروزی و دلگرمی می کنند.

این استاد اخلاق حوزه وجود ارگانی برای تقویت و اشاعه امر به معروف و نهی از منکر را ضروری دانست و افزود: در بین جامعه اسلامی همیشه افرادی هستند که صریحا در مقابل احکام اسلام می ایستند و با بهانه هایی از قبیل اینکه جامعه نمی پذیرد و شرایط جامعه امروز اقتضایش این چنین است یا اینکه شرط اثر گذاری این فریضه وجود ندارد، می خواهند آن را تعطیل کنند.

وی ادامه داد: عده ای می خواستند با مطرح کردن تساهل و تسامح و مبارزه با خشونت و اینکه اسلام دین محبت است، با امر به معروف و نهی از منکر مبارزه کنند. اسلام برای شمر و صدام و مبارک ها و مزدورانی که از روی عناد معصیت می کنند دین محبت نیست.

رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) لبخند زدن و دوستی با فاسقان را به بهانه اخلاق اسلامی غلط توصیف کرد و گفت: قرآن و نهج البلاغه اسلام را به ما اینطور معرفی نمی کنند. خداوند فقط أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ نیست بلکه عَزِیزٌ ذُو انتِقَام نیز هست.

آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر اینکه باید جلوی فاسقان ایستاد گفت: باید در صورت لزوم آنها را حذف کنیم خداوند در عین عطوفت و رأفت می فرماید« أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّار» یعنی با کافران سختگیر باشید و « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قَاتِلُوا الَّذِینَ یَلُونَکُمْ مِنَ الْکُفَّارِ وَ لْیَجِدُوا فِیکُمْ غِلْظَة » یعنی اى کسانى که ایمان آورده‏اید ، با کافرانى که مجاور شما هستند کارزار کنید و آنان باید در شما خشونت بیابند.

وی افزود: اگر انسان در دلش با کسی که فسق و گناه کارش شده، دشمنی کند و سپس به خاطر خدا بر آنها غضب کند نه برای منافع شخصی خود، آنگاه خداوند بر دشمنان او غضب می کند و در روز قیامت از او راضی خواهد بود و آنقدر نعماتش را به او ارزانی می کند تا راضی شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در اسلام وظایف فردی و اجتماعی جدای از یکدیگر نیست گفت: نماز نخواندن و ترک امر به معروف و نهی از منکر به یک میزان به دین ما ضربه می زند اما بسیاری از ما نسبت به وظایف اجتماعی احساس مسئولیت نمی کنیم و آن اندازه که به نماز و روزه اهمیت می دهیم به امر به معروف و نهی از منکر و جهاد بها نمی دهیم.

رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) از نخبگان، علما، فقها و سیاست مداران خواست با هم فکری امر به معروف و نهی از منکر را به طور صحیح و موثر در جامعه پیاده سازی کنند و اظهار داشت: نباید به امر به معروف و نهی از منکر زبانی بسنده کرد بلکه باید طرح ریزی کنیم و فکر کنیم که چطورعمل کنیم که تاثیر آن را در جامعه بیشتر باشد.

آیت الله مصباح یزدی جامعه ای اسلامی دانست که شعارهای اسلامی در آن عزیز باشد و تصریح کرد: باید طوری باشد که اگر کسی گناهی کرد و دیگران فهمیدند ناراحت شود نه اینکه گردن کشی کند. فرهنگ جامعه اسلامی باید طوری باشد که دین و احکام اسلام مورد احترام باشد.

وی افزود: دلیل اینکه خداوند داستان های مختلف را در قرآن مطرح می کند این است که ممکن است همان مسائل برای ما نیز اتفاق بیفتد. با مطالعه ماجرای منع ماهیگیری یهیودیان در روز خاص می بینیم آن گروهی که خود مرتکب این گناه نشدند ولی نسبت به دیگران هم بی تفاوت بودند نیز دچار عذاب الهی شدند./928/پ202/ج
ارسال نظرات