۱۰ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۱۱۱۹۲۴
استاد دانشگاه تبریز:

خلأ اندیشه های اسلامی در علوم انسانی دانشگاه ها کاملا مشهود است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه تبریز گفت: ضرورت تحول در علوم انسانی وظیفه نخبگان جامعه به ویژه استادان و طلاب حوزه های علمیه را سنگین تر کرده است.
علوم انساني
عزیز جوانپور، استاد دانشگاه های تبریز، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبتنی بر تحول در علوم انسانی اظهار داشت: تاکید حضرت آیت الله خامنه ای بر تحول و بازنگری در متون علوم انسانی، نشان از اوج بینش، بصیرت و دوراندیشی ایشان دارد.

وی ادامه داد: نگرش غرب به انسان با نگرش اسلام به انسان تفاوت اساسی دارد، به همین دلیل تقلید از علوم انسانی غربی نمی تواند نیازهای جامعه اسلامی ما را برآورده کند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: نظام جدید آموزش عالی در ایران با ترجمه متون غربی و استفاده از اساتید آموزش دیده غرب آغاز شد و عملا آموزش عالی در دانشگاههای ما به نوعی وابسته به غرب شد.

وی افزود: با این رویکرد‌، دانشگاه های ما پیشینه تاریخی و فرهنگی تمدن عظیم اسلامی را که در شکوفایی علمی اروپا نقش اساسی داشته، کنار گذاشت و آثار متفکران غربی منبع اصلی تدریس اساتید ما شد.

جوانپور ادامه داد: این مسأله موجب شد تا فرهنگ بومی علوم اسلامی ما در شاخه های مختلف فراموش شده و آموزه های دول غربی که هیچ سنخیتی با فرهنگ اسلامی ندارد توسط دانشجویان ما آموخته شود.

استاد دانشگاه های تبریز با تاکید بر ضرورت بازنگری در متون علوم انسانی در دانشگاه ها، تصریح کرد: ایجاد تحول در علوم انسانی کاری است که باید سال ها پیش تر از این آغاز می شد، البته بازنگری در متون کافی نبوده و باید با کار کارشناسی دقیق،‌ تولید اندیشه و متون و مهمتر از همه تربیت اساتید توانمند،‌ تحول در علوم انسانی به بهترین شکل ممکن انجام شود.

این استاد دانشگاه یادآور شد: تاکنون در دانشگاه های ما فقط گروه معارف در حیطه علوم اسلامی فعال بوده، در حالی که خلا اندیشه های اسلامی در علوم دیگر از جمله روانشناسی، جامعه شناسی و مدیریت کاملا محسوس است.

وی گفت: تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص ضرورت تحول در علوم انسانی وظیفه نخبگان جامعه به ویژه اساتید و طلاب حوزه های علمیه را سنگین تر کرده و تحقق کامل منویات رهبری در این خصوص عزم ملی و جدی را می طلبد، البته نباید از رجوع به متون غربی خودداری کنیم بلکه باید با مراجعه و نقد آنها بهترین نتیجه گیری را بکنیم./935/ت302/س

ارسال نظرات