۲۳ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۱۱۲۶۷۸
آیت‌الله مکارم شیرازی در آیین گشایش حوزه های علمیه تأکید کرد:

تقویت حضور تبلیغی و بسیج طلاب برای نشر علوم اهل بیت‌ / ابعاد مختلف حکومت اسلامی روشن شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر تقویت حوزه‌های شهرستان‌ها و وظیفه دانستن آن، خواستار بسیج شدن همه طلاب برای نشر علوم اهل بیت‌(ع) و حفظ و تقویت حضور تبلیغی گسترده آنان در ایام تابستان، محرم و رمضان برای تبلیغ دین اسلام و حقایق قرآن شد.
آيت الله ناصر مکارم شيرازي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امروز در سخنانی آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه را به فال نیک گرفت و با بیان این‌که عوامل مختلفی باید دست به دست هم دهند تا زمینه لازم برای بحث‌های علمی فراهم شود، این آغاز را نعمت بسیار بزرگی دانست.
 
وی با مهم ارزیابی کردن کسب علم و دانش در اسلام از حوزه علمیه قم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین حوزه‌های علمیه جهان اسلام نام برد و افزود: حداقل 50 هزار محصل داخلی و 10 هزار نفر از یکصد کشور جهان مشغول تحصیل علوم دینی در این حوزه هستند.

این مرجع تقلید با بیان این‌که بیش از 300 مرکز پژوهشی در حوزه علمیه دایر است و هزار استاد مبرز و لایق به تدریس مباحث دینی می‌پردازند و هر هفته 200 کتاب تازه از سوی مراکز حوزوی به زیور طبع آراسته می‌شود، ابراز داشت: حوزه علمیه قم خاستگاه انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب نیز برخاسته از همین حوزه است.

ضرورت حفظ امتیازها و استقلال حوزه‌های علمیه
وی با اشاره به ضرورت حفظ افتخارها و امتیازهای حوزه، بر استقلال حوزه‌های علمیه تأکید کرد و افزود: حوزه‌های علمیه دیگران وابسته به دولت‌های آنان است و مفتی آنان را دولت‌ها تعیین می‌کنند، اما حوزه‌های علمیه ما مستقل است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: اگر چه حوزه‌های علمیه در کنار نظام است و از آن حمایت می‌کند، اما وابسته و زیرمجموعه حکومت و دولت نیست؛ آنها هرگز مراجع را تعیین نمی‌کنند، ما نیز چون وابسته و زیرمجموعه نیستیم بر فعالیت آنها نظارت و از آن ها انتقاد سازنده می‌کنیم، باید ارزش این مسأله را دانست.

وی با اشاره به اختلاف دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه افزود: طلاب حوزه بر خلاف دانشگاه‌ها که اساتید را بر شاگردانشان تحمیل می‌کنند، هر استادی را که پسندیدند انتخاب می‌کنند و همین سبب شناخته شدن نخبگان حوزه‌ها شده است.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: هیچ قید و شرطی در حوزه‌های علمیه قم و نجف وجود ندارد و از آنجا که اسلام محدود به یک کشور نیست، هر فرد طالب علمی می‌تواند به کسب معارف دین بپردازد.

توجه به مسایل اخلاقی در حوزه‌های علمیه
وی توجه به مسایل اخلاقی در حوزه‌های علمیه را از دیگر ویژگی حوزه‌ها برشمرد و اظهار داشت: دانشگاه‌ها به این کار ندارند که استاد از نظر اخلاقی سالم است یا فاسد، اما استاد حوزه با معنویت و اخلاق انتخاب می‌شود و استادان افزون بر پرورش علمی، پرورش اخلاقی هم می‌دهند و این از افتخارات حوزه‌های علمیه و از سنت سلف صالح است.

این مرجع تقلید در ادامه با بیان اینکه تمام دانشگاه‌ها و مدارس مدرک‌گرا هستند، گفت: علم را برای مدرک نمی‌خواهیم، درست است طلاب برای این‌که در مصادر حکومت، دانشگاه، آموزش و پروش یا دستگاه قضایی شرکت کنند نیاز به مدرک دارند، اما درس را برای مدرک نخواندیم.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در ادامه، خودکفایی استاد را از دیگر ویژگی‌های حوزه‌های علمیه دانست و تصریح کرد: در حوزه‌ها رسم بر این است کسانی که مراتب بالا را می‌خوانند استاد مراتب پایین‌تر می‌شوند و همین مساله سبب خودکفایی استاد در حوزه علمیه شده است.

وی با بیان این‌که شهرستان‌ها نیاز به استاد دارند و نباید همه اساتید در حوزه‌های علمیه قم جمع شوند، با تأکید بر تقویت حوزه‌های شهرستان‌ها و وظیفه دانستن آن، خواستار بسیج شدن همه طلاب برای نشر علوم اهل بیت‌(ع) و حفظ حضور تبلیغی گسترده آنان در ایام تابستان، محرم و رمضان برای تبلیغ دین اسلام و حقایق قرآن شد.

پاسخ به شبهات روز از وظایف حوزه‌های علمیه
این مرجع تقلید وظایف حوزه‌های علمیه در جهان امروز را سنگین برشمرد و با اشاره به افزایش مسایل مستحدثه، پاسخ به شبهات روز را از وظایف حوزه‌های علمیه دانست و خواستار شد: گروهی این مسایل را به فهرست کرده و برای پاسخ در اختیار اساتید قرار دهند.

وی با بیان این‌که به بسیاری از شبهات در سخنان علمای گذشته پاسخ گفته شده است و تنها لباس شبهه را عوض کرده‌اند، نسبت به عرفان‌های کاذب که با نام اسلام به مکتب اسلام ضربه می‌زنند، هشدار داد و تصریح کرد: دشمنان با القای شبهات در صدد تزلزل در افکار هستند که باید مراقب بود.

گلایه به حق رهبر انقلاب از حوزه ها
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر ضرورت روشن شدن ابعاد مختلف حکومت اسلامی با بیان این‌که رهبر بزرگوار انقلاب در این‌باره به حق از حوزه‌های علمیه گلایه کرده‌اند، افزود: اگرچه حکومت اسلامی تاسیس شده است، اما یک سلسله مسایلی مانند برخی مسایل اقتصادی و مسایل قضایی وجود دارد که باید روشن شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موج بیداری اسلامی خاطرنشان کرد: مردم مسلمان بیدار شده‌اند و دشمنان چه بخواهند و چه نخواهند سبقه این بیداری اسلامی است، چرا که بعد از نمازجمعه‌ها خواسته‌هایشان را بیان می‌کنند و در مقابل تشکیلات اسراییل عکس‌العمل نشان می‌دهند.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم خواستار رفع ایران هراسی در دنیا شد و ابراز داشت: نه می‌خواهیم بر منطقه حکومت کنیم و نه یک وجب از خاک دیگری را بگیریم، این‌ها همه دروغ است، می‌خواهیم دست برادری به دست سایر مسلمانان دهیم.

ضرورت مبارزه با خرافات / تسلط طلاب بر زبان‌های خارجی
وی بر ضرورت مبارزه با خرافات تاکید کرد و بیان داشت: ضرری که خرافات به اسلام، روحانیت و حوزه‌های علمیه می‌زند کمتر از ضرباتی که دشمنان قسم خورده از بیرون به اسلام می‌زنند نیست، باید در مبارزه با آن جدیت به خرج داد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که برای شنیدن پیام اسلام به ویژه پیام مکتب اهل بیت‌(ع) گوش شنوا در دنیا فراهم است، خواستار تسلط طلاب به زبان‌های خارجی و استفاده از فرصت به دست آمده برای ترویج فرهنگ اهل بیت‌(ع) در سرتاسر جهان شد.

وی در پایان سخنان خود بر توجه به مسایل اخلاقی در حوزه‌های علمیه تأکید کرد و افزود: طلاب علوم دینی در مقابل مفاسد اخلاقی که غوغا می‌کند و امروز به یک مسأله سیاسی تبدیل شده است، هم خود و هم محیط را حفظ کنند. /920/پ202/ج

ارسال نظرات