۳۱ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۱۱۳۲۵۴
رییس سازمان حج و زیارت:

بانک ها خودسرانه نسبت به پرداخت تسهیلات عمره اقدام کرده بودند

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان حج و زیارت، با بیان اینکه بانک ها خودسرانه نسبت به پرداخت تسهیلات به متقاضیان ثبت نام عمره مفرده اقدام کرده بودند، گفت: با توجه به مغایرت این مساله با نظر مراجع تقلید و شرع مقدس جلوی این اقدام گرفته شده است.
عمره مفرده
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لیالی رییس سازمان حج و زیارت کشورمان، روز پنج شنبه در حاشیه دیدار با مراجع تقلید و علما در گفت و گو با خبرنگاران، در خصوص پرداخت تسهیلات از سوی برخی از بانک ها به متقاضیان ثبت نام عمره مفرده و توقف این طرح، گفت: توافق سازمان حج و زیارت با دو بانک ملی و ملت برای ثبت نام عمره بر اساس تفاهم نامه ای بود که این دو بانک امضا کرده بودند و البته این دو بانک مجاز به تبلیغات وسیع نبودند و حق پرداخت تسهیلات را هم برای ثبت نام عمره نداشتند.

وی تصریح کرد: ما اعلام کردیم که متقاضیان ثبت نام عمره می توانند از 24 شهریورماه به مدت یک ماه برای ثبت نام به بانک های فوق مراجعه کنند و بانک های نیز اجازه اینکه وام به متقاضیان پرداخت کنند را نداشتند.

رییس سازمان حج و زیارت افزود: بر این اساس برای ثبت نام افراد بالای 10 سال 800 هزار تومان و برای افراد زیر 10 سال 600 هزار تومان باید با تکمیل فرم های مربوطه پرداخت می شد.

وی تاکید کرد: بانک ها حق پرداخت تسهیلات برای ثبت نام عمره را نداشتند و خودسرانه چنین تصمیمی را گرفتند، البته آنها می گویند براساس قواعد بانکی این کار را انجام دادیم.

لیالی اضافه کرد: بعد از اینکه مشخص شد این شیوه وام دهی برخلاف شرع و مخالف نظر مراجع تقلید و مقام معظم رهبری است، موضوع را بانک ها اعلام و ابلاغ و آنها را مکلف کردیم که از پرداخت تسهیلات وام برای ثبت نام عمره خودداری کنند و آنها نیز این اقدام را متوقف کردند.

رییس سازمان حج و زیارت بیان داشت: آن دسته از متقاضیانی که با دریافت تسهیلات بانکی نسبت به ثبت نام عمره اقدام کرده اند، از نظر ما ثبت نام آنها باطل است و می بایست به بانک ها مراجعه کرده و وام و تسهیلات دریافتی برای ثبت نام عمره را مسترد کنند و مجددا به شیوه قانونی کارهای ثبت نام خود را تا پایان زمان اعلام شده(24 مهرماه) انجام دهند.

لیالی در ادامه از ثبت نام حدود دو میلیون و 800 هزار نفر متقاضی عمره مفرده در بانک های ملی و ملت خبر داد و گفت: ثبت نام متقاضیان تا 24 مهرماه ادامه خواهد داشت و متقاضیان تشرف به عمره می توانند با در دست داشتن مدارک به شعبات اصلی این دو بانک مراجعه و نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

وی در خصوص زمان اعزام متقاضیان ثبت نام عمره نیز تصریح کرد: برای اعزام عمره گذاران در سال های 91 و 92 از محل ثبت نام های قبلی عمل خواهیم کرد و شروع اعزام ثبت نام های جدید نیز از سال 1393 خواهد بود.

رییس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر افزایش سهمیه عمره طلاب و روحانیان کشور که سرپرست حجاج ایرانی و نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت خبر آن را اعلام کرده بود، نیز گفت: هرآنچه نماینده ولی فقیه اعلام کرده مورد توجه و سرلوحه کار ما در سازمان خواهد بود و برای عمره سال آینده نیز هنوز برنامه ریزی نشده است.

لیالی در خصوص تعداد روحانیان کاروان های حج نیز گفت: ما در حج حدود ششصد کاروان داریم که حداقل هر کاروان دو نفر روحانی دارد که کار مناسک حج و اعمال زائران را انجام می دهند و بر امور نظارت دارند. /924/پ202/ص
ارسال نظرات