۲۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۱۱۴۹۶۵

مخالفت شدید علمای نجف با اعطای مصونیت قانونی به نیروهای آمریکایی

خبرگزاری رسا ـ علما و طلاب حوزه علمیه نجف با اعطای مصونیت قانونی به نیروهای آمریکایی به شدت مخالفت کردند.
شيخ علي النجفي
به گزارش خبرگزاری رسا، علما، استادان حوزه و طلاب علوم دینی حوزه علمیه نجف اشرف در مصاحبه با شبکه خبری العالم بر لزوم خروج کامل اشغالگران آمریکایی در پایان سال جاری میلادی از عراق و عدم اعطای مصونیت قانونی به آنان تاکید کردند.

حجت الاسلام شیخ علی النجفی، فرزند حضرت آیت الله شیخ بشیر النجفی در این باره گفت: اعطای مصونیت قانونی به نیروهای آمریکایی به هیچ وجه قابل قبول نیست و هیچ کس حق ندارد این امتیاز را به اشغالگران بدهد.

وی افزود: مصونیت قانونی بدین معناست که جان و مال و ناموس ملت عراق در اختیار کامل اشغالگران قرار می گیرد و هیچ کس نمی تواند آنان را نسبت به تجاوز به این امور، محاکمه و بازخواست کند.

حجت الاسلام النجفی تصریح کرد: اعصای مصونیت به اشغالگران به هر بهانه ای که باشد محکوم است و نمی توان به بهانه های مختلف، این امتیاز را به اشغالگران داد.

حجت الاسلام شیخ فرحان الساعدی، استاد حوزه علمیه نجف نیز اظهار داشت: اگر مصونیت قانونی به نیروهای آمریکایی داده شود به صورت رسمی با این کشور متحد شده و پیمان استراتژیک را با آن به امضا رسانده ایم.

وی تاکید کرد: عراق اگر می خواهد به لیبی دوم مبدل نشود و در تسلط کامل آمریکایی ها قرار نگیرد باید به این حرف ها پایان دهد و هیچ امتیازی را برای نیروهای آمریکایی قائل نشود.

تعدادی دیگر از طلاب حوزه علمیه با اشاره به اینکه کشور عراق هیچ نیازی به حضور نیروهای آمریکایی ندارد بیان داشتند: نیروهای عراقی هیچ نیازی به حضور بیگانگان جهت آموزش دادن آنها ندارند و بهتر است نیروهای امنیتی عراق برای گذراندن دوره های آموزش نظامی به کشورهای همجوار اعزام شوند.

طلاب حوزه علمیه نجف بر لزوم خروج کامل نیروهای اشغالگر تاکید کرده و ابراز داشتند که نیروهای عراقی قادر خواهند بود کنترل امنیت کشور را در اختیار بگیرند.

گفتنی است بر اساس توافقنامه امنیتی که میان در سال 2008 میان بغداد و واشنگتن به امضا رسید نیروهای آمریکایی موظف شدند در پایان سال 2011 میلادی به طور کامل از خاک عراق خارج شوند.

آمریکایی ها در آستانه پایان سال 2011 میلادی به شدت به دولت و پارلمان عراق فشار آوردند تا مدت حضور نیروهای خود را در این کشور تمدید کنند، ولی هنگامی که با مخالفت شدید ملت و گروه های سیاسی عراق مواجه شدند، حضور تعدادی از نیروهای خود را تحت عنوان مربیان نظامی خواستار شدند.

دولت آمریکا هم اکنون به عراقی ها فشار وارد می سازد تا مربیان آموزشی را از مصونیت قانونی بهره مند سازد که این امر نیز تاکنون با مخالفت شدید دولت، پارلمان، گروه های سیاسی و قشرهای مختلف ملت عراق مواجه شده است./980/ ب902/گ
ارسال نظرات