۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۱۱۵۰۴۱
علمای شیعه عربستان:

تهاجم به عقاید شیعیان خواسته آمریکا و غرب است

خبرگزاری رسا ـ علمای شیعه عربستان، تهاجم شدید به شیعیان را خواسته و هدف آمریکا و کشورهای غربی توصیف کردند.
علماي شيعه عربستان
به گزارش خبرگزاری رسا، علمای شیعه عربستان سعودی در بیانیه و سخنان جداگانه نسبت به ادامه تهاجم رسانه ای علیه شیعیان و تشکیک در وفاداری آنان به کشور به شدت انتقاد کردند.

حجت الاسلام شیخ عبدالله الیوسف، خطیب جمعه حله عربستان در این باره گفت: بسیج طایفه ای و تهاجم به شیعیان که در روزهای گذشته به طور چشمگیر در کشور دیده می شود به گسترش فتنه میان مسلمانان و دور شدن آنان از پیشرفت های علمی و فرهنگی منجر خواهد شد.

وی افزود: تهاجم به تاریخ، عقاید و اندیشه های شیعیان به شدت محکوم است، به تمسخر گرفتن عقاید و آرای دینی و مذهبی مردم، اوضاع را پیچیده تر کرده و کینه را میان شهروندان می پروراند.

حجت الاسلام الیوسف تنوع مذهبی را امری طبیعی دانست و تصریح کرد: تنوع مذهبی از ثروت های فقهی و فرهنگی به شمار می آید که سبب تبلور فرهنگ و تمدن شده و سبب آشنایی مردم با یکدیگر می شود.

خطیب جمعه حله بر وفاداری شیعیان نسبت وطن خود تاکید کرد و اظهار داشت: وفاداری شیعیان به کشورهای خود همیشگی و دائمی است، شیعیان در هر کشور و جامعه ای که باشند نسبت به وطن خود عشق می ورزند و خود را جزئی از بافت ملی جامعه می دانند و هیچ پروژه اختصاصی ندارند.

حجت الاسلام سید هاشم الشخص، استاد حوزه علمیه شهر مبرز نیز از مسلمانان خواست در بند فتنه های مذهبی گرفتار نشوند و تاکید کرد: مسلمانان باید به شدت هوشیار باشند تا در دامی که شیطان در قالب فتنه های مذهبی برای آنها پهن کرده است گرفتار نشوند.

وی ادامه داد: برخی از افراد به شدت تلاش می کنند تا شکاف و تفرقه را میان مسلمانان بوجود آورند، مسلمانان امروزه از سوی فتنه ها مورد محاصره قرار گرفته و برخی از شخصیت ها و رسانه ها نیز در حال ریختن نفت بر روی این آتش هستند.

سید هاشم الشخص ایجاد شکاف میان مسلمانان را به صلاح آمریکا و غرب عنوان کرد و بیان داشت: فتنه و شکاف میان مسلمانان تنها به صلاح آمریکا و کشورهای غربی است، دشمنان به شدت در پی آن هستند که میان مسلمانان جدایی بیاندازند تا با استفاده از عدم وجود وحدت و همبستگی میان امت، به دین و پیروان آن ضربه وارد سازند.

استاد حوزه علمیه مبرز اوضاع آمریکا را متشنج خواند و گفت: آمریکا و غرب در حال حاضر در بدترین شرایط بسر می برند و می خواهند با مشغول ساختن مسلمانان به امور بی ارزش بر ثروت و سرنوشت آنان مسلط شوند. آمریکا با برانگیختن بحران ها در جوامع اسلامی می کوشد بر مشکلات داخلی خود سرپوش گذاشته و جهانیان را از آنچه در این کشور می گذرد دور سازد.

حجت الاسلام شیخ فیصل العوامی، یکی دیگر از علمای شیعه عربستان با اشاره به دروغ پراکنی برخی از رسانه ها تصریح کرد: بسیاری از خبرهایی که در رسانه ها منتشر می شود کذب محض بوده و مردم باید پیش از آنکه نسبت به این خبرها موضع بگیرند از صحت و سقم آن اطلاع یابند.

وی برخی جریان های سیاسی را به مخفی نگه داشتن حقایق متهم کرد و افزود: برخی از جریان هایی که بر سیاست کشور تسلط دارند اطلاعات نادرستی را به مردم ارائه می دهند و می کوشند تا آرای عمومی را به سود خود رقم بزنند، این اقدامات با هدف برآورده شدن اهداف و مصالح جریان های سیاسی انجام می گیرد.

شیخ حسین المصطفی، خطیب جمعه منطقه الجزیره در استان قطیف با محکومیت توهین به شیعیان در خطبه های نماز جمعه مسجد النبی (ص) خاطر نشان ساخت: خطبای مکه و مدینه باید به شیوه علمای الازهر عمل کرده و در برابر نداهای تکفیر، تبعیض مذهبی و گسترش فتنه های مذهبی بایستند.

وی اظهار داشت: متاسفانه خطبای این اماکن مقدس از این اماکن جهت اتهام پراکنی باطل علیه شیعیان و سایر مذاهب اسلامی استفاده می کنند و به قدسیت این شهرها توجهی ندارند.

حجت الاسلام المصطفی از مواضع وحدت انگیزانه شیخ الازهر تقدیر کرد و ادامه داد: شیخ الازهر همواره نسبت به تکفیر شیعیان موضع گرفته و بر لزوم وحدت مسلمانان تاکید می ورزد و فرصت ها را برای کسانی که می خواهند به تکفیر و تبعیض مذهبی بپردازند می بندد.

وی خاطر نشان ساخت: مواضع وحدت انگیزانه شیخ الازهر با آرای علما، فرهنگیان و اندیشمندان شیعه در وحدت اسلامی و مبارزه با فتنه ها منطبق است و تاثیرات فراوانی را بر جوامع اسلامی می گذارد.

گفتنی است شیخ علی الحذیفی در خطبه های نماز جمعه چند روز پیش مسجد النبی (ص) به شدت به عقاید و آرای شیعیان حمله ور شده و پیروان اهل بیت (ع) را خارج از دین مبین اسلام عنوان کرد.

این سخنان با واکنش شدید علما، سیاستمداران و اندیشمندان شیعه مواجه شده و دولت وهابی آل سعود نیز در اقدامی نمایش، وی را از امامت این مسجد مقدس برکنار کرد./980/ب901/گ
ارسال نظرات