۲۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۱۱۵۰۹۰
رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی:

‌رهایی از استثمار پیام روشن جنبش وال استریت است

خبرگزاری رسا ـ رئیس هیات امنای دفتر کمیسیون حقوق بشر اسلامی منطقه شمال‌غرب گفت: همه قیام های اخیر نشانگر آن است که همه ملت ها از وضعیت موجود حاکم بر جهان و حقوق بشر اروپایی و آمریکایی به ستوه آمده اند.
حجت الاسلام مالك اژدر شريفي، رئيس کل دادگستري آذربايجان شرقي
به گزارش حبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی، حجت الاسلام مالک اژدر شریفی در دومین جلسه سالانه هیئت امنای کمسیون حقوق بشر اسلامی دفترمنطقه ای شمال غرب کشور که در سالن اجتماعات دادگستری تبریز و با هدف بررسی مسائل حقوق بشر منطقه برگزار شد، اظهار داشت: خیزش های متنوع جاری در کشور های مختلف جهان تحت عناوین بهار عربی، وال استریت آمریکایی ، عدالت خواهی های اروپایی همه از یک چیز حکایت دارند و آن وجود بی عدالتی و ظلم و استبداد و استثمار در جوامع بشری است.

وی گفت: همه این قیام ها نشانگر اینست که همه ملت ها از وضعیت موجود حاکم بر جهان و حقوق بشر اروپایی و آمریکایی که توجیه گر جلادان صهیونیستی و خون آشامان غربی است به ستوه آمده و بدنبال یافتن راه چاره و زدودن بساط استبداد و استثمار از جوامع انسانی می باشد.

رئیس هیات امنای دفتر کمیسیون حقوق بشر اسلامی منطقه شمال‌غرب کشور با بیان اینکه بی عدالتی، ظلم، استبداد و استثمار در جوامع بشری بیداد می‌کند، افزود: در این موقعیت خاص زمانی ، تنها خورشید تابان اسلام و حاکمیت اسلامی است که پرده های تاریک ظلم و استکبار را از جوامع بشری زدوده و حقوق بشر به مفهوم واقعی و عقلی را به دنیا عرضه داشته و راه سعادت و خوشبختی و همزیستی مسالمت آمیز و صمیمیت را به همه جهانیان اعم از مسلمان و غیر مسلمان نشان خواهد داد.

وی با بیان اینکه حقوق بشر مورد ادعا در غرب پوچ و توخالی است افزود: نظامی که تنظیم کننده عدالت در جهان است نظام فعلی نیست و نظامات جدید بایستی جایگزین آن گردد.

حجت الاسلام شریفی با بیان این‌که حقوق بشر به انحاء مختلف در خاورمیانه بخصوص کشورهای همسایه ایران نقض می گردد ادامه داد: در همین جمهوری آذربایجان ، ممانعت از تحصیل دختران محجبه که با تلاش‌های مذبوحانه صهیونیست ها صورت می گیرد و دولتمردان باکو باید بدانند همگی این تلاش‌ها محکوم به شکست بوده و حق پیروز شدنی است.

وی با بیان این‌که رسالت و مسئولیت مدافعان حقوق بشراسلامی در این عرصه سنگین است، ادامه داد: بایستی با قلم و زبان از حقوق بشر اسلامی دفاع کنیم چراکه حقوق بشر واقعی حقوق بشری است که اسلام عرضه داشته است و تنها منادی عدالت و حقانیت در جهان‌، اسلام است.

همچنین رئیس اداره حقوقی فرماندهی انتظامی استان آذربایجان شرقی گفت: براساس قاعده «لاضرر و لاضرار فی الاسلام » هرگونه ضرر زدن به جان ، مال و آبروی دیگری ممنوع می باشد و آزادی عمل افراد تا زمانی که مانع آزادی دیگران نشود آزاد است.

جعفر آقاخانی با بیان اینکه هرگاه آزادی فرد یا گروهی سبب گردد که به اندیشه، خرد، جان، روان، اموال و حقوق دیگران آفت و آسیب برسد، قهراً جلو این گونه آزادی گرفته می شود گفت: زیرا آن در واقع آزادی نبوده، بلکه ضد آزادی است به دلیل اینکه مولفه گوهری و کار ویژه آزادی را ستانده است.

وی با بیان اینکه اصل لا ضرر و لا ضرار، حدود آزادی اجتماعی را از سوی مردم و حکومت ترسیم و تعیین می کند، ادامه داد: براساس این قاعده که با تعبیر « لاضرر و لاضرار فی الاسلام » بیان می شود, هرگونه ضرر زدن به جان، مال و آبروی دیگری ممنوع می باشد.

رئیس اداره حقوقی فرماندهی انتظامی استان آذربایجان شرقی با بیان این‌که هر شخصی آزاد است برای انجام هر عملی تا زمانی که مانع آزادی دیگران نشود ادامه داد: حقوق و آزاد‌های فردی و عمومی شهروندان از موضوعات مهم در قلمرو حقوق شهروندی است و یکی از بارزترین مصداق حقوق شهروندی، حق آزادی در عرصه‌های مختلف است.

وی با بیان اینکه شخص آزاد است تا مادامی که حقوق و کرامت انسانی دیگران را مورد تعدی قرار ندهد افزود: شخص آزاد است تا مادامی که سلامت اخلاق عمومی را خدشه دار نکند و مادامی که امنیت عامه را مواجه با خطر نسازد.

استاد حقوق و عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه رسالت نخست ما بایستی ارائه مبانی حقوق بشراسلامی به جوانان باشد افزود: مبنای خواسته جوانان حقوق بشراسلامی است و ما وظیفه داریم آن را در جامعه اسلامی نهادینه سازیم./935/د102/س
ارسال نظرات