۲۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۱۱۵۲۹۶
خطیب جمعه نجف:

آمریکا باید در قبال ویرانی ها به عراق غرامت بدهد

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه نجف اشرف تاکید کرد که سرنوشت قذافی در انتظار سایر دیکتاتورهای جهان است.
سيد صدرالدين قبانچي خطيب جمعه نجف
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی، خطیب جمعه نجف اشرف در خطبه های نماز جمعه این هفته که در حسینیه فاطمیه کبری برگزار شد بار دیگر بر لزوم عدم اعطای مصونیت قانونی به نیروهای آمریکایی تاکید کرد و گفت: سخنان یکی از نمایندگان آمریکایی مبنی بر جبران خسارت های نیروهای آمریکایی به دلیل حضور هشت ساله در عراق از سوی دولت عراق به هیچ وجه قابل قبول نیست و این ملت عراق است که باید به دلیل خسارت های و ویرانی هایی که در این چند ساله متحمل شده اند از آمریکایی ها غرامت بگیرند.

وی افزود: دولت عراق نباید به نیروهای آمریکایی که قصد ماندن در این کشور را دارند مصونیت قانونی بدهد و اگر دولت آمریکا با حضور نیروهای خود در این کشور به دلیل عدم اعطای مصونیت قانونی مخالفت کند، بسیار خوشحال خواهیم شد و از خروج کامل نیروهای آمریکایی استقبال می کنیم.

حجت الاسلام قبانچی از به هلاکت رسیدن معمر القذافی ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: به هلاکت رسیدن این حاکم جانی جلاد که به مدت 42 سال بر آزادی ملت لیبی مسلط بود موجی از شادی و سرور میان مسلمانان، عرب ها و مستضعفین جهان را در پی داشت. سرنوشت قذافی، سرنوشت سایر دیکتاتورهاست و ذلت و خواری در انتظار آنان خواهد بود، همانگونه که پیروزی به فضل خداوند از آن ملتهاست.

خطیب جمعه نجف تصریح کرد: کشته شدن قذافی بی دین را به ملت لیبی و ملت های اسلامی تبریک می گویم و از مردم لیبی می خواهم نسبت به تلاش دشمنان جهت سرقت انقلاب هوشیار باشند و تلاش کنند تا هویت اسلامی این انقلاب خدشه دار نشود.

وی نسبت به ادامه استبداد در بحرین انتقاد کرد و ادامه داد: حکام عرب بویژه آل خلیفه باید نسبت به سرنوشت سایر دیکتاتورها درس عبرت بگیرند و از ادامه سیاست های خود نظیر محاکمه پزشکان خودداری کنند.

سید صدرالدین قبانچی با اشاره به گسترش اعتراضات مردمی در کشورهای غربی بیان داشت: در حالی که اعتراضات مردمی 1000 شهر در اروپا را فراگرفت، رسانه های غربی به صورت عجیبی این راهپیمایی ها را سانسور کرده و به پوشش آن نپرداختند. ده ها هزار تن از شهروندان آمریکایی و اروپایی در شهرهای مختلف علیه نظام سرمایه داری بپا خواسته و اجرای تغییرات در این نظام ها را فریاد زدند.

عضو ارشد مجلس اعلای اسلامی خاطر نشان ساخت: جهان غرب به زودی با طوفان تغییر روبرو شده و ملت های آمریکایی و اروپایی همانند ملت های عربی قیام خواهند کرد. تحولات بزرگی جهان را فراگرفته است و همگان منتظر ظهور مصلح اعظم هستند و جهان در انتظار گسترش عدالت بسر می برد.

وی آزادی 1027 زندانی فلسطینی را پیروزی بزرگی برای مقاومت خواند و تاکید کرد: پوزه رژیم صهیونیستی هم اکنون به خاک مالیده شده است، صهیونیست ها برای آزادی اسیر خود به جنوب لبنان و غزه یورش برد، ولی نتوانست به موفقیتی دست یابد و پس از سال ها مجبور شد با آزادی 1027 اسیر فلسطینی به ذلت و خواری برسد.

قبانچی از نشانه های این تبادل اسرا یاد کرد و گفت: صهیونیست ها نشان دادند که تنها در برابر قدرت سرتعظیم فرود می آورند و مسلمانان باید با صبر و استقامت در برابر این رژیم بایستند و برای آزادی همه زندانیان تلاش کنند.

خطیب جمعه نجف هتاکی خطیب جمعه مسجد النبی (ص) به شیعیان را محکوم کرد و افزود: اظهارات خطیب جمعه این مسجد مبنی بر لزوم اخراج شیعیان عربستان و ارسال آنان به عراق به شدت تاسف آور است. ما نسبت به این اظهارات فتنه انگیزانه و استفاده از زبان تهدید و عدم احترام به آرای دیگران شگفت زده ایم.

حجت الاسلام قبانچی از سخنان برخی از مسوولان نسبت به نادیده گرفتن حقوق اهل سنت در عراق به شدت انتقاد کرد و اظهار داشت: شهروندان اهل سنت از حقوق کاملی برخوردار هستند و هیچ تفاوتی میان آنان و شعیان و کردها و مسیحیان نیست. از مسوولان عالیرتبه کشور انتظار نمی رود در شرایط کنونی که عراق در وضعیت سختی قرار دارد به این سخنان روی آورد و جامعه را به تنش بکشانند.

وی پاکسازی وزارت آموزش و پرورش از عناصر بعثی را خواستار شد و تصریح کرد: برخی از رسانه ها از حذف آیات قرآنی از دروس تاکید دارند، عراق از هویت اسلامی و قرآنی بهره مند است و در برابر این اقدامات می ایستد. بسیاری از استادان و روسای دانشگاه های تکریت از عناصر حزب بعث هستند و بر مسوولان واجب است این افراد را از جوامع علمی دور سازند./980/ب901/گ
ارسال نظرات