۳۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۱۱۵۳۲۲
در ارومیه؛

جشنواره وقف؛ چشمه همیشه جاری برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ معاون امور فرهنگی اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی از برگزاری دومین جشنواره «وقف؛ چشمه همیشه جاری» در ارومیه خبر داد.
وقف
حجت الاسلام کمیل ضیاعی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه گفت: اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی به منظور برگزاری دومین جشنواره استانی فرهنگی، هنری وقف چشمه همیشه جاری‌ فراخوان داده است.

وی گفت: در این جشنواره به منظور توسعه و ترویج فرهنگ وقف، از تمامی نویسندگان، ادیبان، شعرا و سایر فعالان عرصه ادبیات دعوت شده تا آثار خود را در قالب ادبیات داستانی به صورت شعر، داستان کوتاه یا قطعه ادبی و همچنین خوشنویسی به سبک های نستعلیق، شکسته، ثلث و نسخ با درونمایه سنت حسنه وقف به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

حجت الاسلام ضیاعی با بیان اینکه دومین جشنواره وقف، چشمه همیشه جاری دارای 14 موضوع است، تصریح کرد: نقش وقف درترویج فرهنگ قرآن وعترت(ع)، تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف در بین اقشار جامعه، تبیین انجام نیات خیر واقفین به عنوان یکی از عوامل گسترش فرهنگ وقف، نقش وقف در پاسخگویی به نیازهای فرهنگی و اجتماعی روز جامعه، پتانسیلهای موجود درشعر و ادبیات داستانی و نقش آنان در توسعه و ترویج فرهنگ وقف و نقش وقف در فقرزدایی از جامعه است.

وی اضافه کرد: شخصیت ‌شناسی واقفان بزرگ، وقف و نیکوکاری در ایران باستان و سایر ادیان، گسترش فرهنگ وقف با ایجاد وقف مشارکتی(دسته جمعی)، آثار و پیامدهای ناگوار موقوفه خواری، سفرنامه دیدار از موقوفات مهم و تاریخی، آثار و برکات وقف،وقف و جهاد اقتصادی و تمامی عناوینی ‌که به نوعی درونمایه آن به وقف و موقوفات پرداخته شده باشد، از دیگر موضوعات این جشنواره به حساب می آیند.

این مقام مسؤول، ایجاد نگرشی جدید به وقف از جنبه های مختلف فرهنگی و هنری، اعتلا و رشد کمی و کیفی آثار ادبی در حوزه ترویج، تبلیغ و معرفی وقف و ایجاد زمینه لازم برای توسعه و گسترش عمل به سنت حسنه وقف در سطوح مختلف جامعه را از اهداف دومین جشنواره «وقف؛ چشمه همیشه جاری» اعلام کرد.

بنابر اعلام حجت الاسلام ضیاعی، توجه و تأکید بر هنر ادبیات داستانی بر اساس منویات مقام معظم رهبری و شناسایی استعدادهای درخشان و ارتقا بخشیدن به ادبیات داستانی متعهد در گستره ترویج فرهنگ وقف از دیگر اهداف این جشنواره محسوب می شود.

معاون امور فرهنگی اداره کل اوقاف آذربایجان غربی آخرین مهلت ارسال آثار را 30 آبان ماه سال‌جاری اعلام کرد و گفت: علاقه مندان آثار خود را باید از طریق پست به دبیرخانه استانی جشنواره، مستقر در اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی واقع در خیابان استادان ارسال کنند.

حجت الاسلام ضیاعی اظهار داشت: آثار برگزیده پس از داوری در مرحله استانی و تجلیل از آثار برتر برای شرکت در مرحله کشوری به دبیرخانه مرکزی جشنواره ارسال خواهند شد.

وی در پایان یادآور شد: شرکت در جشنواره برای تمام گروه های سنی آزاد است و هنرمندان می توانند آثارخود را در قالب‌ شعر، داستان کوتاه و قطعه ادبی با موضوع وقف ارائه کنند.

گفتنی است، نخستین جشنواره « وقف؛ چشمه همیشه جاری» سال گذشته با داوری 31 اثر هنری و 70 مقاله در ارومیه برگزار شد و مقام آور کشوری نداشت./936/پ202/س

ارسال نظرات