۰۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۱۱۵۵۰۷
حدیث ولایت (22) / استاد خارج فقه حوزه علمیه قم:

تحقق تحول در حوزه‌های علمیه خواست همه حوزویان است

خبرگزاری رسا ـ استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که تحقق تحول در حوزه‌های علمیه خواست همه حوزویان است، بر ایجاد تحول علمی و کاربردی در متون درسی حوزه با استدلال‌های روشن و تجربیات بسیار قویِ بدون آزمون و خطا تأکید کرد.
حجت الاسلام والمسلمين فقيه يزدي / 1


حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین احمدی فقیه یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با یادآوری تأکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت تحول در حوزه‌های علمیه در دیداری که سال گذشته در سفر به شهر مقدس قم با علما، روحانیون و اساتید حوزه داشتند، سابقه تحول در حوزه را بسیار طولانی دانست و گفت: بحث تحول در حوزه‌های علمیه از زمان حضرت امام‌(ره) نیز مطرح بوده است.

وی در ابتدا با گرامیداشت سالروز ورود رهبر معظم انقلاب به شهر مقدس قم و استقبال بی‌نظیر مراجع، علما، شخصیت‌ها و مردم از ایشان اظهار داشت: استقبال بی‌نظیر مردم از اعتقاد محکم آنان به دین اسلام، قرآن، دستاوردهای انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام راحل سرچشمه می‌گرفت.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: مردم نشان دادند همان‌طورکه عاشقانه برای تحقق فرمایشات حضرت امام‌(ره) تلاش می‌کردند به همین صورت نیز از مقام معظم رهبری و فرامین ایشان حمایت کرده و برای اجرایی شدن آنها تمام همت خود را به کار می‌بندند.

وی ادامه داد: تحول مورد تأکید مقام معظم رهبری در حوزه‌های علمیه از همان مبانی مورد نظر امام راحل و با همان مدل سرچشمه گرفته، اما به معنای جدیدی که امروز مورد نظر است؛ یعنی تحول به صورتی ایجاد شود که متون حوزوی پشتوانه علمی و جنبه کاربردی داشته و آثار آن برای عموم مردم و به ویژه حوزویان مشهود باشد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان این‌که تحقق تحول در حوزه‌های علمیه خواست همه حوزویان است، بر ایجاد تحول علمی و کاربردی در متون درسی حوزه با استدلال‌های روشن و تجربیات بسیار قویِ بدون آزمون و خطا و همچنین بر تغییر این متون از لحاظ علمی و قوی‌تر شدن مبنای نظری و فکری آن تأکید کرد.

وی تبیین صحیح مطالبات مقام معظم رهبری را ضروری دانست و تصریح کرد: از حوزه‌های علمیه داخل و خارج از ایران انتظار می‌رود با دقت در فرمایشات رهبر معظم انقلاب، مطالبات ایشان را به درستی پالایش کرده و پس از آن به تشکیل گروه‌های علمی که بتواند معایب و خصوصیات تحول را بررسی کرده تا در مقام اجرا و عمل کمترین اشکال را داشته باشد، همت گمارند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: تحول در نوع و چگونگی تدریس، استفاده از ابزارها و امکانات روز، آشنا شدن به موضوع‌های فقهی جدید، موضوع‌های اجتماعی، موضوع‌هایی که عامه مردم با آن سروکار دارند، موضوع‌های مورد نظر بین سه قوه قضاییه، مجریه و مقننه با حوزه و شورای نگهبان و حوزه با خصوصیات فقهی مورد نظر امکان‌پذیر است.

وی با بیان این‌که ان‌شاءالله تحول حقیقی در حوزه‌های علمیه محقق می‌شود، حرکت مسؤولان حوزه را در راستای ایجاد تحول از سال گذشته تاکنون بسیار مناسب ارزیابی کرد و ابراز داشت: حوزویان به خوبی می‌دانند که مطالبات مقام معظم رهبری برای کشور حیاتی بوده و احیاکننده بسیاری از امور مورد نیاز دولت، ملت و به ویژه جهان اسلام و بلکه جهان بشری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی فقیه یزدی در بخش دیگری از سخنان خود تحول در اجتهاد و روش‌های آن را ممکن دانست و با بیان این‌که تحول نباید با مواردی که از اجتهاد دور است اشتباه شود، افزود: همان طور که حضرت امام‌(ره) مکرر می‌فرمودند «فقه، فقه جواهری و پویا است»، در عین حال از متن و طریق فقه جواهری نباید عدول شود.

وی تصریح کرد: هیچ‌گاه اجتهاد راکد نبوده و همواره در حوزه‌های علمیه جریان صحیح و به سمت تکامل داشته است به طوری که علما و مراجع پیشین نیز تحول عظیمی در فقه ایجاد کرده‌اند، تحول در مباحثی که امروزه و به صورت صحیح نیاز جامعه است.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم یادآور شد: تحول در اجتهاد به معنای ایجاد اجتهادی که خلاف مبنا بوده و یا از اجماعات و بسیاری از ادله محکم، آیات و روایات محکمی که رسیده دور است، مقصود احدی نیست و کسانی که این‌گونه می‌اندیشند باید بدانند حقیقت اجتهاد بر مبنا، محور و مبانی خود به سمت کمال در حرکت است. /920/ت302/ع

ارسال نظرات