همراهی با تحولات روز از اصول مهم در مدیریت سازمانی است
حجت الاسلام سیداحمد حبیبنژاد، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: هر نهادی از بدو تشکیل، مراحل رشد و پویایی را پشت سر میگذارد و مرحله تحول یکی از مراحل اساسی و امری ناگزیر برای هر نهاد و سازمانی است.
وی با تاکید بر اینکه برای پویایی باید بر طبق مقتضیات زمان و مکان حرکت کرد، اظهار داشت: یکی از اصول مهم در مدیریت سازمانی، همراهی با تحولات روز است.
مدیر اداره آموزش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه نباید در امر تحول حوزه شکی به خود راه داد، بیان داشت: زمان به هر حال به پیش میرود و حوزه باید خود را با شرایط جدید همخوان کند، هر چند با تاسف باید بیان داشت که هنوز اینگونه نشده است و حوزه چه به لحاظ محتوایی و چه از نظر شیوههای درسی شبیه دویست سال پیش است.
وی با تاکید بر اینکه تحول باید متمرکز بر شیوه و شکل و فرایند باشد نه محتوا، اظهار داشت: محتوای عمیق علمی در حوزه های علمیه وجود دارد اما از لحاظ شکلی باید فرزند زمان خویش باشیم.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: تحول یک پروسه دائمی و ابدی است، یک امراختیاری نیست و حوزه علمیه ناگزیر از سنت تحول است پس چه خوب که این تحول مدیریت شده به پیش رود.
این محقق حوزه علمیه قم در تشریح مخالفان تحول بیان داشت: اگر بخواهیم افراد مخالف با تحول در حوزه های علمیه را تقسیم بندی کنیم، دو دسته خواهیم دید، عده ای که رخوت و سستی درجانشان رسوخ کرده و ظرفیت تحول را در خود نمی بییند و عده دیگر که دغدغههای دیگری دارند.
وی ادامه داد: گروه اول که تنبلی و سیر بر مدار قبل را مطلوب میدانند بر ضرورت تحول واقفند اما چون از حرکت عقب میمانند مخالفت میکنند، اما دسته دوم دغدغه ها و نگرانی هایی دارند که باید به آنها پاسخ داده شود، به عنوان نمونه این دسته عنوان می کنند ممکن است تحول روش سنتی ما را در فقه و اصول دگرگون کند یا نکند مکاسب و کفایه عوض شود و متون سست جایش را بگیرد.
این محقق حوزه علمیه گروه نخست مخالفین را فاقد دلیل عنوان کرد و بر توجیه گروه دوم تاکید کرد و گفت: بیشتر حوزویان معتقد به تعالی حوزه و ایجاد تمدن اسلامی هستند که تحقق آن راهی به جز ایجاد تحول ندارد.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری، تحول را در دست نخبگان حوزوی و دانشگاهی می دانند، بیان داشت: حوزویانی که با روش علمی آکادمیک آشنا هستند می تواند در عرصه های تدوین، تدریس، تبلیغ، پژوهش تحول ایجاد کنند.
این محقق حوزه علمیه قم با بیان اینکه نخبگان جوان حوزوی زیر چهل سال جمع شوند و نقشه راه تحول حوزه را تدوین کنند، اظهار داشت: نقشه راه تحول حوزه در بیانات امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری بیان شده است و تنها نیازمند همت محققان برای استخراج مولفههای تحول است.
این محقق حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه تحول حوزه نباید متوقف شود، گفت: تحول و ایجاد سازوکارهای آن نباید در فرایند پیچیده اداری گرفتار شود. /909/ت302/ع