۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۰۱:۲۵
کد خبر: ۱۱۶۰۰۵
آیت‌الله‌ مصباح یزدی:

مسؤولیت طلاب در رشد معنویت جامعه و جلوگیری از فساد بسیار سنگین است

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) با بیان این‌که مسؤولیت طلاب علوم دینی در رشد معنویت جامعه و جلوگیری از گسترش فساد بسیار سنگین است، خواستار تأمل، تبادل‌نظر، تحقیق و توجه طلاب و دانش‌پژوهان به مسایل اخلاقی جامعه شد.
آيت الله مصباح يزدي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، سه شنبه شب در نشست تخصصی راهکارهای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در خصوص تهذیب، مسؤولیت طلاب علوم دینی را در رشد معنویت جامعه و جلوگیری از فساد بسیار سنگین ارزیابی کرد.

وی که در سالن اجتماعات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌‌(ره) سخن می گفت، با اشاره به اهمیت رعایت مسایل اخلاقی در جامعه، آن را از واضحات مسایل اسلامی بلکه مسایل عقلایی دانست و با ضروری خواندن وجود درس‌های اخلاق در حوزه‌های علمیه، خواستار تأمل، تبادل‌نظر، تحقیق و توجه طلاب و دانش‌پژوهان به مسایل اخلاقی جامعه شد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌‌(ره) ادامه داد: ترویج کتاب‌ها و پژوهش‌های اخلاقی و شرح زندگانی بزرگان و اولیای خدا از جمله اقدام‌های مناسب در زمینه ترویج اخلاق است، اما در حقیقت این‌ها کارهای حاشیه‌ای است.

وی ابراز داشت: در شرایطی که جو فرهنگی جامعه جوی مذهبی، پاک و محیطی سالم باشد، یعنی آلوده به شبهات نباشد و وسایل گناه به راحتی در دسترس هرکس قرار نگیرد، استاد درس اخلاق که هفتگی موعظه‌ای کند، مؤثر است؛ اما جو جامعه فعلی ما این‌طور نیست.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به خاطره‌ای از دوران طلبگی و حجره‌اش در مدرسه حجتیه قم، فضای آن زمان را با فضای کنونی بسیار متفاوت دانست و گفت: چراغ بسیاری از حجره‌های مدرسه حجتیه در وقت سحر روشن بود و طلاب مشغول قرائت قرآن و مناجات بودند.

وی با بیان این‌که برخی طلاب مخفیانه به تهجد و عبادت می‌پرداختند و مراقب بودند عبادت‌هایشان در سحر پنهانی باشد و کسی متوجه نشود، افزود: اگر در گوشه‌ای از شهر شنیده می‌شد یک عمامه به سر لغزشی پیدا کرده است، همگان متعجب می‌شدند و کسی باور نمی‌کرد.

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: در آن زمان و با آن شرایط چند درس اخلاق به صورت هفتگی در حوزه برگزار می‌شد و حتی عده‌ای از فضلا مانند آیت‌الله مشکینی، آیت‌الله مرتضی حائری و دویست استاد دیگر با فراهم کردن مقدماتی از آیت‌الله بروجردی خواستند که دستور برگزاری یک برنامه اخلاقی را در حوزه صادر کنند.

وی گفت: آن زمان و با این شرایط احساس می‌شد که فعالیت معنوی ضعیف است و احتیاج به اقدام جدی حضرت آیت‌الله بروجردی برای این کار دارد، در حالی که آن روز تنها رسانه‌ای که می‌توانست مفاسد اخلاقی را ترویج کند رادیو بود، اما اکنون امکانات بسیاری برای گسترش فساد اخلاقی وجود دارد.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که امکانات فساد به آسانی در دسترس افراد قرار می‌گیرد و دست‌هایی این فسادها را به صورت رایگان ترویج می‌کنند، ادامه داد: البته کارهای خدای متعال از روی حکمت است؛ چراکه در برابر این موج فساد یک موج عطش به معنویت در جوان‌ها و عموم مردم رشد کرده که بی‌سابقه است.

وی با اشاره به این‌که جوان‌ها به مسایل معنوی علاقه دارند و این امر سبب پیدایش و گسترش جنس‌های تقلبی یعنی عرفان‌های کاذب شده است، افزود: وقتی مردم به جنس اصیل علاقه داشته باشند، اما در بازار پیدا نشود و یا کمیاب باشد، کسانی متقلب، جنس تقلبی را ارایه می‌دهند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌‌(ره) گفت: وجود عرفان‌های کاذب به ویژه در تهران که با چهره‌ها، انگیزه‌ها و شعارهای مختلف، گروه گروه مردم را جذب خود می‌کند، نشان می‌دهد که طالب معنویت زیاد است، اما افرادی که بتوانند معنویت زلال را عرضه کنند کم هستند و مردم به دنبال این عرفان‌ها حرکت می‌کنند.

وی با طرح این سؤال که در این جریان مسؤولیت چه کسانی بیشتر است، جلوگیری از گسترش فرهنگ الحادی و تهاجم فرهنگی را وظیفه یک یا دو نفر و یا یک ارگان ندانست و یادآور شد: زشت‌ترین و مبتذل‌ترین فیلم‌ها و محرک‌ترین صحنه‌ها به راحتی تماشا می‌شود و جلوی آنها را نمی‌توان گرفت؛ چقدر نیرو باید صرف شود که همه سی‌دی‌ها، ماهواره‌ها و سایت‌های مستهجن را کنترل کند.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که به راحتی نمی‌توان جلوی فساد را گرفت، خطاب به برخی که می‌گویند از آقا بخواهید جلوی فساد را بگیرند و فکر می‌کنند آقا اگر دستوری بدهند جلوی فساد گرفته می‌شود، گفت: دیگر نمی‌توان و امکان ندارد بتوان جلوی فساد را گرفت و فردا از این هم گسترده‌تر خواهد شد.

وی تنها راه جلوگیری از پیشرفت فساد را فعالیت مثبت، تهذیب اخلاق، تقویت ایمان، تقویت روح تقوا، خداترسی و مسؤولیت دانست و تصریح کرد: دولت نمی‌تواند مربی اخلاقی تربیت کند و یا کتاب اخلاقی بنویسد، اما اگر طلاب علوم دینی بحث‌های اخلاقی مناسبی را تهیه کرده، در حد نوآموز تنزل داده، به زبان کودکانه بنویسند و در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند، می‌تواند آن را در برنامه‌هایش بگنجاند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با هشدار به طلاب علوم دینی، اظهار داشت: روزی می‌آید که احساس کنیم بزرگ‌ترین بار مسؤولیت‌ها بر روی دوش ما بوده است، اما غفلت کرده‌ایم و ما را به سبب این غفلت بازخواست کنند که چرا به صورت‌های مختلف مانند نوشتن کتاب اخلاق و تربیت مربی اخلاق، زمینه رشد اخلاقی را فراهم نکردید تا مردم به جای این‌که جذب مراکز فساد شوند، به سمت مسجد گرایش پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: روزی ریش ما را می‌گیرند و می‌گویند وظیفه شما چه بود و چه کردید، آیا این فساد اجتماعی، افول معنویت و سقوط ارزش‌های اخلاقی را در جامعه نمی‌دیدید؛ آیا انتظار داشتید برای اصلاح این فساد از آمریکا و انگلستان نسخه بیاورند و یا اقتصاددان‌ها و ارتشی‌ها فساد را اصلاح کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که مسؤولیت طلاب علوم دینی در رشد معنویت جامعه بسیار سنگین است، خواستار استخراج و پردازش مسایل اخلاقی از منابع فقه یعنی قرآن، سنت و سیره اهل بیت‌(ع) شد و با تأکید بر ترویج آن به شیوه‌های مختلف افزود:‌ نخستین قدم در این مسیر، نجات خود با توسل به خدا، اولیای الهی و وجود مقدس حضرت ولیعصر‌(عج) است.

وی با اشاره به این‌که براساس تعالیم اهل بیت‌(ع) مؤمن بر خلاف منافق به جای این‌که جامعه را مقصر بداند، هر صبح و شام خود را مؤاخذه و متهم می‌کند، گفت: مفاسد در عالم زیاد است و کسی در جلوگیری از گسترش آن موفق می‌شود که خود آلوده نباشد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌‌(ره) با بیان این‌که مربیان اخلاق برای پرورش افراد باید تزکیه کنند، بر احساس مسؤولیت، اصلاح خود و کشف راه‌های تأثیرگذار در تربیت افراد تأکید کرد و افزود: مسؤولیت طلاب فراتر از بیان مسأله شکیات است؛ چراکه با یک رساله هم می‌توان شکیات مردم را برطرف کرد. /920/پ201/ج

ارسال نظرات