۱۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۱۱۶۱۸۳
مقتدی صدر:

آمریکا حق داشتن سفارت در عراق را ندارد

خبرگزاری رسا ـ رهبر جریان صدر عراق تاکید کرد تا زمانی که اشغالگران کاملا خاک عراق را ترک نکنند حق داشتن سفارت را ندارند.
سيد مقتدي صدر
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در مصاحبه با شبکه ماهواره ای العربیه نسبت به خروج کامل اشغالگران آمریکایی از عراق ابراز شک و تردید کرد و گفت: بعید به نظر می رسد که نیروهای آمریکایی در پایان سال جاری میلادی به صورت کامل از خاک عراق خارج شوند، زیرا آنها با این هدف به عراق آمدند که پایگاه های نظامی در این کشور تاسیس کنند و عراق را به نقطه ای برای آغاز تسلط بر جهان قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا به هیچ وجه ثبات در منطقه را نمی پسندد افزود: آمریکا در صدد تسلط کامل بر منطقه است و هیچ گاه نمی خواهد که ثبات بر منطقه حاکم شود.

حجت الاسلام صدر بر لزوم خروج کامل آمریکایی ها در عراق تاکید کرد و اظهار داشت: تا هنگامی که همه نیروهای آمریکایی از خاک عراق خارج نشوند، این کشور حق ندارد سفارتخانه یا کنسولگری را در عراق داشته باشد و روابط دوجانبه پس از خروج اشغالگران نیز باید به صورت متعادل ادامه یابد.

رهبر جریان صدر از آمادگی کامل نیروهای امنیتی عراق برای حفظ امنیت این کشور خبر داد و تصریح کرد: دولت عراق کاملا آماده است تا امنیت کشور را پس از خروج نیروهای بیگانه برعهده بگیرد و همگان باید مطمئن باشند که خروج نیروهای آمریکایی به امنیت عراق خدشه ای وارد نمی سازد و دولت عراق آمادگی کاملی دارد که با همکاری ملت، از امینت کشور و مرزها حمایت کند.

وی مذاکره با آمریکایی ها را خط قرمز جریان صدر خواند و ادامه داد: مذاکرات میان آمریکا و عراق در حال جریان است و اشغالگران به شدت در حال فشار وارد کردن به دولت عراق هستند، جریان صدر نیز که مذاکره با آمریکایی ها را خط قرمزی برای خود می داند، اما از راه های مختلف می کوشد تا این فشارها را کاهش دهد و آینده ای آزاد و عاری از حضور آمریکایی ها را برای عراق رقم بزند.

مقتدی صدر درباره آینده جیش المهدی (گروه مسلح وابسته به جریان صدر) بیان داشت: جیش المهدی با اهداف نظامی تاسیس نشد و علاوه بر اینکه به مبارزه با اشغالگران پرداخت در زمینه خدمت رسانی به ملت نیز فعالیت های بسیاری تقدیم کرد. در صورتی که اشغالگران از عراق خارج شوند و احساس شود که دیگر نیازی به جیش المهدی نیست، عناصر این ارتش باید سلاح های خود را در اختیار دولت قرار دهند.

رهبر جریان صدر اختلافات میان گروه های سیاسی را عامل تضعیف دولت عنوان کرد و گفت: اختلافات شدید میان گروه های سیاسی سبب به حاشیه رانده شدن ملت و ناتمام ماندن برخی از پروژه های مهم کشور است و عدم انتخاب وزرای دفاع و کشور نیز به دلیل این اختلافات تاکنون به نتیجه نرسیده است.

وی تاکید کرد: این اختلافات سبب شد تا حکومت کنونی عراق به ریاست نوری المالکی نتواند عملکرد خوبی داشته باشد، گرچه موفقیت های خوبی در زمینه های امنیتی بدست آورد./980/ب902/گ
ارسال نظرات