۱۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۹
کد خبر: ۱۱۶۲۵۹
عضو هیات علمی موسسه امام خمینی:

رشد علمی حوزه‌های علمیه در گرو تدوین ملاک‌های نوآوری در علوم اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: بالنده و بومی شدن علوم انسانی در فضایی غیر از حوزه های علمیه ممکن نیست.
مديريت تحول در حوزه


حجت الاسلام رضا رمضان نرگسی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: افق مطلوب در حوزه‌های علمیه پرداختن به تمامی علوم انسانی است و حوزه علمیه باید این را وظیفه خود بداند که در عرصه علومی که به انسان و جامعه شکل می‌دهد باب نظریه‌پردازی را بگشاید.

وی بیان داشت: علوم انسانی غربی برای کاستن و زدودن دین از زندگی مردم وارد کشورهای دیگر شده است و از این رو باید علوم انسانی را بر اساس اسلام شکل دهیم.

وی اسلامی شدن علوم انسانی را یکی از مسؤولیت‌های خطیر حوزههای علمیه خواند و بیان داشت: اساسا جای علوم انسانی در حوزه است و بالنده شدن و بومی شدن علوم انسانی در فضایی غیر از حوزه‌های علمیه ممکن نیست.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان داشت: روند تولید علم در حوزه‌های علمیه مثبت بوده است زیرا ما در سال‌های پس از انقلاب اسلامی ایران با جنگ هشت ساله، مهیا نبودن فضای علمی و مخالفت‌های دانشگاهی روبرو بوده‌ایم و این باعث شده است تا روند بازسازی علوم انسانی پروسه طولانی‌تری را طی کند.

وی با مهم خواندن نوآوری در حوزه مطالعات اسلامی بیان داشت: مقوله نوآوری جای تامل و دقت دارد که چگونه می‌توانیم نوآوری داشته باشیم و دیانتمان آسیب نبیند و از سوی دیگر در دام تحجر نیفتیم، به عبارت دیگر نوآوری خط باریکی است که در صورت عدم مواظبت بر اصول آن در دام بدعت یا واپسگرایی خواهیم افتاد.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: تدوین ملاک‌های نوآوری و نظریه پردازی در علوم اسلامی لازمه رشد علمی حوزه های علمیه است و باید در این جهت کار مبنایی قوی صورت گیرد.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم گفت: مساله پژوهش در حوزه‌های علمیه به کمک‌ حکومت نیاز دارد و به جرات می توان گفت اگرچه آموزش حوزه های علمیه می تواند با کمبود امکانات راه خود را با فراز و نشیب طی کند، اما پژوهش با این وضعیت با رکود اساسی مواجه خواهد شد.

وی بیان داشت: امروز حوزه های علمیه پشتیبان فکری نظام اسلامی ایران هستند و حکومت باید دانش های مورد نیاز خود را از طلاب و حوزویان طلب کند.

این محقق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه باید دائره فعالیت خود را گسترده‌تر کنند بیان داشت: امروز حوزه‌های علمیه وظایف سنگینی در راه بیان احکام اسلامی و اعتلای کلمه حق دارند که باید با برنامه‌ریزی و تلاش، مسؤولیت خود را انجام دهند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: امروز تعداد طلاب پذیرش شده در حوزه‌ها کمتر از مقدار نیاز است و از سوی دیگر برخی مشکلات موجب شده است تا طلاب به کارهای اجرایی کشیده شوند و کارهای علمی تحت الشعاع قرار گیرد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات