۱۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۱۱۶۵۳۸
پس از 20 سال انجام گرفت؛

عذرخواهی آمریکا از مردم عراق به دلیل حمایت از سرکوب انتفاضه مردم

خبرگزاری رسا ـ سفیر آمریکا به دلیل حمایت این کشور از قلع و قمع ملت در سال 1991 میلادی از ملت عراق عذرخواهی کرد.
عذرخواهی آمریکا از مردم عراق به دلیل حمایت از سرکوب انتفاضه مردم
به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در مطلبی که امروز منتشر کرد از عذرخواهی جیمز جفری، سفیر این کشور در بغداد از ملت عراق به دلیل سرکوب انتفاضه مردمی علیه دیکتاتوری صدام حسین در سال 1991 میلادی خبر داد.

این روزنامه ضمن غیرعادی خواندن عذرخواهی سفیر آمریکا از مردم عراق افزود: عذرخواهی رسمی سفیر آمریکا از ملت عراق به دلیل عدم حمایت از انتفاضه مردمی در این کشور اقدامی غیرعادی از یکی از مقامات آمریکایی است.

نیویورک تایمز با اشاره به مواضع سهمگینانه جورج بوش نسبت به ملت عراق تصریح کرد: جورج بوش پدر مواضع بسیار سختی را علیه ملت عراق داشت، به طوری که ابتدا از قیام شهروندان عراقی علیه صدام به شدت حمایت کرد، ولی پس از آن به نیروهای آمریکایی دستور داد تا در کنار نظامیان بعثی بایستند.

این روزنامه آمریکایی ادامه داد: پس از آن بود که هواپیماهایی صدام حسین به پرواز درآمده و به سرکوب انقلابیون پرداختند و گروه های اعدام بعثی نیز حمام خون را در عراق به راه انداخته و جان هزاران شهروند عراقی را گرفتند.

در بخش پایانی این مطلب از حمایت های ناتو و آمریکا از انقلاب لیبی یاد شد و اظهار شده است: انتفاضه ملت عراق در سال 1991 میلادی آغاز بهار عربی بود، بهاری که هرگاه از آن یاد می شود زخم دل عراقی ها دوباره گشوده می شود و با خود می گویند اگر حمایتی که از ملت لیبی شد از انقلاب ملت عراق در آن سال انجام می گرفت مطمئنا وضعیت کشور به مراتب از وضعیت کنونی بهتر بود.

گفتنی است در حالی که ملت عراق در سال 1991 میلادی انتفاضه بزرگی را علیه دیکتاتوری صدام حسین رخ داده و حتی 14 استان این کشور را نیز در اختیار گرفتند، آمریکا که از به قدرت رسیدن شیعیان در این کشور شدت واهمه داشت به هواپیماهای رژیم بعث که حق پرواز نداشتند اجازه پرواز داد تا به سرکوب انقلابیون بپردازند.

انتفاضه ای که در آستانه پیروزی کامل بود و حتی مردم در استان های مختلف به شادمانی می پرداختند به دلیل حمایت آمریکا از صدام حسین به موفقیت دست نیافت و پس از آن بود که صدام مقبور توانست بار دیگر بر اوضاع مسلط شده و در جنایتی هولناک به کشتار و خونریزی شدید مردم در خیابان ها اقدام کرد.

رژیم بعث با اعلام حکومت نظامی چند روزه فضای خفقانی را بر جامعه حاکم ساخت و بسیاری از جوانان انقلابی در این مدت به شیوه های مختلف نظیر زنده به گور کردند به شهادت رسیدند./980/ب902/گ
ارسال نظرات