۲۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۱۱۶۸۷۵
استاد حوزه علمیه تبریز:

علامه طباطبایی از ظواهر دنیوی گریزان بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه طالبیه زهد حقیقی و بی توجهی به مظاهر دنیوی را از ویژگی‌های بارز حیات طیبه علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان دانست.
علامه طباطبايي
حجت الاسلام سیدرضا حسینی، استاد اخلاق حوزه علمیه طالبیه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: نگاه اسلام به مسأله دنیاگریزی بسیار متفاوت با نگرش دیگر افراطی دیگر ادیان است.

وی خاطر نشان کرد: در تاریخ صدر اسلام، برخوردهای جالبی از سوی نبی مکرم اسلام در خصوص مبلغان دینی مشاهده می‌شود، چنان‌که آن حضرت مبلغان را از مال اندوزی منع کرده بودند، امام راحل نیز در تاریخ معاصر به عنوان یک روشنفکر تمام عیار حوزوی، دنیاگرایی را آفت روحانیت دانسته است و در کتاب منشور روحانیت خود به این موضوع آشکارا اشاره کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه تبریز با اشاره به زندگی علمای بزرگ معاصر تاکید کرد: در میان علمای معاصر بدون تردید علامه طباطبایی یکی از دنیاگریزترین و زاهدترین علما بوده است، نگاهی به دوران زندگی آن عالم وارسته نشان می دهد که ایشان در مقطعی برای گذران زندگی مجبور به کشاورزی در یکی از روستاهای تابعه تبریز بوده است.

وی با تاکید بر شناساندن ابعاد مختلف شخصیت علامه طباطبایی خاطر ‌نشان کرد: اغلب مردم مقام تفسیری علامه را در علوم قرآنی مورد توجه قرار می دهند، در حالی که وی در علوم مختلف از جمله مهندسی، نجوم، ریاضیات و علوم غریبه کم‌نظیر بود.

حجت الاسلام حسینی زهد حقیقی و بی توجهی به مظاهر دنیوی را از ویژگی‌های بارز حیات طیبه ایشان دانست و تصریح کرد: لباس و پوشش ایشان بسیار عادی بود و هیچ‌گاه خود را درگیر مقامات و تشریفات دنیوی نمی‌کرد، این در حالیست که آن عالم از مقام فقهی و عرفانی بالایی برخوردار بوده و است.

وی با بیان اینکه علامه طباطبایی هیچ گاه در راه تبلیغ دین مقید به زمانو مکان نبود، افزود: لباس نه چندان مطلوب و عمامه کوچک ایشان نشانگر این زهد و بی توجهی بود، به حدی که برخی افراد ظاهر بین این نوع پوشش را دلیل بر عدم جامعیت علمی و مقام علامه می‌دانستند.

استاد اخلاق حوزه علمیه طالبیه تصریح کرد: البته علامه مانند علما و بزرگان سلف خود این زهد را با وجود تمکن انتخاب کرده بود، چنانچه بسیاری از بازاریان حاضر بودند ایشان را به بهترین شکل تأمین کنند؛ اما علامه بزرگوار خودداری می کرد.

وی تواضع و توجه به عرفان ناب اسلامی را از خصوصیات علامه طباطبایی دانست و گفت: با وجود این‌که بزرگانی چون امام خمینی(ره) و شهید مطهری(ره) ایشان را شناختند و بهره فراوان بردند؛ اما حقیقت این است که جایگاه علمی و معنوی این عالم بزرگ به معنای حقیقی شناخته نشده است.

استاد حوزه و دانشگاه تبریز با تأکید بر قدرشناسی از مقام علمی و عرفانی علامه طباطبایی در تبریز شهر علامه‌ها خاطر‌نشان کرد: بی‌توجهی به شأن و منزلت علما و تاریخ درخشان تشیع در تبریز شایسته اولین پایتخت جهان تشیع نیست.

وی در مورد چگونگی بهتر زنده نگه داشتن یاد،‌ تفکرات و شخصیت علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: این که در هر سال بخواهیم با یک همایش و نشست و چند ساعت سخنرانی یاد و تفکرات علامه را زنده نگه داریم شایسته وی نیست بلکه باید حرکتی مانند معرفی شخصیت و آثار شهید مطهری برای علامه طباطبایی انجام شود.

حجت الاسلام حسینی در پایان گفت: متاسفانه تفکرات و ابعاد شخصیتی علامه طباطبایی نه در میان حوزویان و نه در دانشگاه ها جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است و برای رسیدن به این امر فعالیت گسترده ای نیاز است./935/ت302/س
ارسال نظرات