۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۱۱۶۹۴۱
عضو خبرگان رهبری:

علامه جعفری عالمی فراتر از زمان خود بود

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شخصیت علمی و معنوی علامه جعفری(ره) گفت: افزون بر باریک بینی استاد در مسائل فقهی نوع نگرش او به مسائل روز جامعه نیز بسیار درخور توجه است.
علامه جعفري/1
حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت سالروز درگذشت فیلسوف شرق ترتیب یافت، اظهار داشت: علامه جعفری(ره) عالمی فراتر از زمان خود بود، چنان‌که هنوز جلسات بحث و بررسی پیرامون آثار آن عالم عارف در سراسر کشور برپا می‌شود.

وی با اشاره به آثار فلسفی و عرفانی علامه بزرگوار جعفری افزود: در مورد شخصیت فلسفی و تسلط استاد بر مباحث عقلی مطالب بسیاری نوشته و نقل شده، اما تبحر وی در زمینه فقهی همچنان مظلوم واقع شده است.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی گفت: علامه جعفری در سنی به درجه اجتهاد رسید که بسیاری از طلاب در این سن دروس ابتدایی حوزه را می گذرانند و درجه اجتهاد خود را از حوزه علمیه نجف و از محضر استادانی چون آیت الله میلانی و آیت الله شاهرودی دریافت کرد.

عضو خبرگان رهبری به کتاب رسائل فقهی علامه جعفری اشاره کرد و تصریح کرد: در این کتاب که مجموعه ای از نظریات فقهی علامه جعفری است اوج تبحر وی در زمینه فقه و اصول مشخص شده است.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی خاطرنشان کرد: باریک بینی علامه جعفری در مورد مسائل فقهی در کمتر مرجعی قابل مشاهده است، به گونه ای که می توان جلسات خارج فقه او را در صورت تشکیل جزء پربارترین جلسات درسی حوزه برشمرد.

وی با اشاره به نگرش علامه جعفریی به مسائل روز جامعه گفت: استاد مباحثی چون ماهیت طنز در فرهنگ دینی را از نگاه فقه مورد بررسی قرار داده و یا بررسی مسؤولیت مدنی ناشی از جرم کودکان بزهکار در فقه و حقوق اسلامی نشانگر اوج جامعه بینی استاد است.

امام جمعه مراغه با بیان این‌که کتاب ارزشمند منابع فقه استاد جعفری در دوران جوانی استاد به نگارش در آمده است، تأکید کرد: این کتاب هم اکنون اثری نایاب است که کتابی کم نظیر در عرصه فقه و پر از نکته های فقهی به شمار می‌آید.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به زندگانی ساده و بی آلایش استاد خود خاطرنشان کرد: بنده به جرأت می‌گویم؛ فردی که همواره در محافل علمی، فلسفی و عرفانی شرق و غرب حضور می یافت، دارایی چندانی پس از خود برجای نگذاشت؛ اما آثاری را برای عموم بشریت به رشته تحریر درآورد که نیازمند سال ها زمان برای درک مفاهیم عمیق آنها هستیم./935/ت302/س
ارسال نظرات