۲۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۱۱۷۰۹۷
مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان:

مساجد از کارکرد اصلی خود فاصله نگیرند

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی گفت: مشکل مهم مساجد ما این است که به تدریج از کارکرد اصلی خود فاصله گرفته و به سمت کارهای حاشیه ای و فرعی پیش می رود که هیچ مناسبتی با شأن مسجد ندارد.
مسجد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حائری، شب گذشته در سومین نشست از سلسله دوره های آموزشی هیئت امنای مساجد خراسان شب گذشته با اشاره به این‌که خدمت به مسجد از بهترین عبادات و نعمتی است که خداوند به افرادی می دهد که شایستگی آن را داشته باشند، افزود: نخستین مسؤولیت هیأت امنا به عنوان امین مسجد این است که در رعایت احکام شرعی مرتبط با مسجد دقت داشته باشند به گونه ای که خیر مردم و نمازگزاران تأمین شود.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی تصریح کرد: در قرآن کریم، خداوند خدمت به مسجد را به صورت مشروح در مورد نخستین مسجد یعنی کعبه بیان کرده است. در هر صورت، خدمت به مسجد به هر طریقی باشد کار انبیا و اولیاست.

حجت الاسلام حائری یادآور شد: نخستین مسأله که باید مورد توجه قرار گیرد، احترام به نمازگزار است؛ متاسفانه برخی مساجد، عملکرد خوبی در این عرصه ندارند این در حالی است که کلیسا به عنوان رقیب سرسخت مسجد، آنقدر زیبا خرافات خود را به خورد مردم می دهد که بسیاری حاضرند این خرافات را بپذیرند؛ اما حقایق ناب اسلام را دریافت نکنند.

وی گفت: در حال حاضر آنچه در برخی مساجد اتفاق می افتد، دور کردن مردم از مسجد است، باید تلاش کرد مسجد مهد محبت باشد.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی ابراز داشت: از ویژگی های مسجد این است که هر کس داخل آن می شود احساس امنیت و آرامش داشته باشد اما امروز برخی برنامه ها مسجد را از این حالت خارج کرده است.

حجت الاسلام حائری با اشاره به برپایی مجالس ترحیم در مساجد ادامه داد: این مجالس با روند فعلی، مساجد را به عزاخانه تبدیل کرده است و طبیعی است که در چنین شرایطی جوان از مسجد گریزان می شود.

وی خطاب به هیئت امنای مساجد تأکید کرد: تا می توانید از مسائل اقتصادی به سوی مسائل فرهنگی حرکت کنید؛ برخی مساجد برای جلب مشارکت مالی مردم در پی راهکارهایی هستند که اغلب اشکال شرعی هم دارد. در حالی که مردم اگر ببینند مسجد کار منسجم و برنامه ریزی شده می کند خودشان پشتیبانی می کنند.

وی گفت: از برنامه های این دوره اموزشی، معرفی و بررسی عملکرد مساجد موفق است.

گفتنی است، در ابتدای این مراسم که با حضور 250 تن از مسؤولان هیأت امنای مساجد، ائمه جماعات و خادمین منطقه هفت مشهد در محل مسجد امام علی(ع) برگزار شد، حجت الاسلام احمدزاده، مدیر اداره اوقاف طرقبه وشاندیز به بیان احکام وشرایط مدیریت وقف در مسجد و مهدی عرب، معاون اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در خصوص مباحث عمرانی و ساخت و ساز مساجد استاندارد و مطابق با معماری اسلامی به ایراد سخن پرداختند./930/پ202/س
               
ارسال نظرات