۰۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۱۱۷۶۴۳
رییس شورای هیأت‌های مذهبی خراسان رضوی:

هیأت‌های عزاداری از حضور وعاظ بصیر و آگاه بهره‌مند شوند

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای هیأت‌های مذهبی خراسان رضوی گفت: هیأت بزرگ‌ترین ظرفیت‌‌ مردمی در ترویج فرهنگ قرآن و عترت ‌‌است؛ از این رو باید ضمن برگزاری گفتمان‌ها و حلقه‌های معرفت دینی، از حضور وعاظ بصیر و آگاه نیز بهره گیرند.
مراسم عزاداري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام صباغیان، رییس شورای هیأت‌های مذهبی خراسان رضوی، ظهر امروز در نشستی مطبوعاتی، فلسفه قیام و عزاداری حسینی را احیای امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: اهتمام به فریضه امربه معروف و نهی از منکر از مهم ترین رسالت های هیأت های مذهبی است که در جهت تحقق آن، موارد معروف ومنکر در موضوع عزاداری به صورت دسته بندی شده در اختیار هیئت ها قرار گرفته است.

وی با تأکید براین‌که پیروی از امام حسین(ع)، بدون آگاهی از معارف، اخلاق و عقاید ممکن نیست، اظهار داشت: هیئت به عنوان اصیل ترین رسانه تشیع، از بزرگ ترین ظرفیت مردمی در ترویج فرهنگ قرآن و عترت برخوردار است؛ از این رو می طلبد که هیئت ها ضمن برگزاری گفتمان ها و حلقه های معرفت دینی و کرسی های آزاداندیشی‌، از حضور وعاظ بصیر و آگاه نیز بهره گیرند.

حجت الاسلام صباغیان ادامه داد: به همین منظور، از سوی ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی، بیانیه ای در 12 بند تنظیم و به مسوولین هیئات ارائه شده است.

وی، توجه به قرآن وعترت در کنار یکدیگر و عدم افراط و تفریط در این زمینه، برپایی نماز اول وقت به جماعت و ممنوعیت ادامه مراسم هنگام نماز و مسجد محوری در برگزاری مجالس عزاداری را از مفاد این بیانیه برشمرد و گفت: در این راستا، از برایی خیمه ها جز در موارد خاص، ممانعت می شود و در مورد ایستگاه های صلواتی نیز سیاست شورای ساماندهی، کاهش تعداد این ایستگاه هاست که چنانچه موجبات اذیت مردم را فراهم آورند به طور کلی ممنوع خواهد شد.

رییس شورای هیأت‌های مذهبی خراسان رضوی، استفاده از احادیث ائمه اطهار(ع) در قالب پرچم، پوستر، کتیبه و ... را از دیگر مفاد بیانیه ارائه شده به هیئات دانست و افزود: اصناف متعددی هیئت های عزاداری دارند که در چند سال اخیر افزون بر رشد کمی، هیئت ها از ارتقای کیفی نیز برخوردار بوده و به سمت غنی سازی محتوا پیش می روند.

وی ادامه داد: به هیئت ها تأکید شده است تنها از قالب های مورد تأیید علما و مراجع تقلید استفاده کنند و به جای شمائل، از تصاویر شهدا، امام خمینی(ره) و امام خامنه ای بهره گیرند.

حجت الاسلام صباغیان خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که تقریت مذاهب اسلامی، بسترساز ترویج هرچه بیشتر فرهنگ اهل بیت(ع) است، هیئت های مذهبی نیز با پرهیز از دامن زدن به اختلافات مذهبی، پروژه اسلام هراسی غرب را خنثی و به مبارزه با یزیدیان زمان ادامه می دهند.

وی ابراز داشت: پدیده هایی همچون قمه زنی، استفاده از زنجیرهای تیغ دار، آلات موسیقی و ریتم های نامناسب ولهوی از سوی برخی افراد ناآگاه، زمینه ساز ارائه چهره خشن و موهوم از تشیع است که هیئات مذهبی بر اساس نظر مراجع تقلید باید از این آسیب ها به دور باشند.

رییس شورای هیأت‌های مذهبی خراسان رضوی تصریح کرد: مسؤولین هیئات باید ضمن تکریم پیشکسوتان این عرصه، به نیازهای فکری و فرهنگی جوانان نیز توجه کرده وزمینه جذب، مشارکت و بهره‌مندی هرچه بیشتر آنان از معارف اهل بیت(ع) را فراهم کنند.

وی، پرهیز از ایجاد مزاحمت صوتی، اختلاط زن و مرد و برهنه شدن در معابر عمومی و رعایت قوانینی نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک تکلیف شرعی را از دیگر مفاد بیانیه شور ای ساماندهی شئونات فرهنگی برشمرد و افزود: سعی داریم با ارائه پیراهن های متحدالشکل، فرهنگ برهنه شدن هنگام عزاداری را پایان دهیم.

حجت الاسلام صباغیان با بیان اینکه سیاست ما در برخورد با آسیب های عزاداری، ارشادی و تذکری است، ادامه داد: به منظور کاهش آسیب های عزاداری در هیئت ها، دو کارگاه آموزشی ویژه هیئات شرق وغرب مشهد برگزار شده است.

فرقه های انحرافی، مهم‌ترین آسیب امروز عزاداری ها است

وی گفت: آمارها نشان می دهد در سه سال اخیر، آسیب های رایج عزاداری کاهش چشمگیری داشته و مهم‌ترین مسأله ای که امروز دشمن برای آسیب به عزاداری ها برنامه ریزی دارد، مسأله فرهنگ ها و فرقه های ضاله همچون شیطان پرستی است.

وی با تأکید براینکه شورای هیئات مذهبی تلاش دارد دغدغه های امام خامنه ای و نظام اسلامی را در برپایی عزاداری ها پیگیری کند، اظهارد اشت: ابداع شیوه های مناسب جهت محتوا بخشی به نوجه ها واشعار، جلوگیری از ذبح حیوانات در ملأ عام، ممانعت از برگزاری عزاداری های نامتعارف روی آتش، شیشه و سنگ، عیادت از بیماران هیئات مذهبی در دستور کار شورای ساماندهی شئون فرهنگی قرار دارد.

رییس شورای هیأت‌های مذهبی خراسان رضوی ادامه داد: عزاداری های مشهد به عنوان یک شهر زیارتی و مذهبی به صورت منحصربه فرد وشیوه سنتی و زنجیره ای برگزار می شود به گونه ای که هر هیئت در طول سال یک بار میزبان سایر هیئت های شهر است.

وی گفت: در ماه محرم، 300 تن برنج، 120 تن روغن، 80 تن قندو شکر و به میزان نیاز، گوشت از سوی اداره بازرگانی در اختیار هیئات مذهبی استان قرار می گیرد.

حجت الاسلام صباغیان با اشاره به اینکه از میان 7500 هیئت مذهبی خراسان رضوی، 3800 هیئت در مشهد فعال هستند، یادآور شد: در دهه نخست محرم، بیش از 700 هیئت و در دهه اخر ماه صفر، بیش از چهار هزار هیئت از سایر استان ها به مشهد مقدس مشرف می شوند.

وی با اشاره به اینکه برخی هیئت ها به تنهایی به اندازه یک وزارتخانه کار فرهنگی می کنند اما به آن ها بها داده نمی شود، گفت: اعتقاد به مردمی اداره شدن این امور، به معنای عدم حمایت بخش های دولتی نیست.

اعضای هیأت های مذهبی خراسان رضوی امشب از امام هشتم اذن عزا می گیرند

رییس شورای هیأت‌های مذهبی خراسان رضوی گفت: در حرکتی نمادین، بیش از ده هزار تن از اعضای هیئت های مذهبی استان امشب در حرم مطهر رضوی با این امام همام جهت برگزاری عزاداری بصیرت بخش، سالم و مطابق سیره اهل بیت(ع) پیمان می بندند.

وی، حرکت نمادین سپاه امام حسین(ع) و لشکر یزید در مشهد را از دیگر برنامه های این شورا در آغاز محرم الحرام دانست و افزود: این برنامه ساعت 14 امروز از میدان 15 خرداد مشهد به سمت میدان بیت المقدس برگزار می شود و در آن تلاش می شود تاوقایع سال 61 هجری قمری را به صورت صحیح در ذهن نسل جوان تداعی شود./930/پ201/س
ارسال نظرات