۰۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۱۱۷۶۴۸
خطیب جمعه عوامیه عربستان:

آل سعود در پی گسترش تنش در کشور است

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه عوامیه عربستان تاکید کرد که آل سعود در پی گسترش تنش در این کشور است.
شيخ نمر باقر النمر خطيب جمعه عواميه عربستان
به گزارش خبرگزاری رسا، علامه شیخ نمر باقر النمر، خطیب جمعه عوامیه عربستان در خطبه های نماز جمعه روز گذشته این شهر که در مسجد امام حسین (ع) برگزار شد سیاست های سرکوب گرایانه آل سعود را محکوم کرد و گفت: نیروهای امنیتی عربستان از سیاست سرکوب گرایانه در قبال راهپیمایی مشروع و مسالمت آمیز مردم استفاده می کند که تاکنون 4 تن از شهروندان قطیف به دلیل این سیاست در خون غلطیده و به شهادت رسیدند.

وی جوانان شهید قطیف را از بهترین جوانان منطقه توصیف کرد و افزود: شهید ناصر المحیشی، سید علی الفلفل، علی اقریریص و سید منیب العدنان از جوانان نمونه منطقه بودند که جان خود را در راه دفاع از حقوق و کرامت جامعه تقدیم کردند و شهادت که شرف و عزت و حیات ابدی است را به زندگی ترجیح دادند.

علامه نمر شیوه هدف قرار دادن شهروندان از سوی نیروهای امنیتی را گستاخی آشکار عنوان کرد و اظهار داشت: هدف قرار دادن شهروندان با استفاده از سلاح های دوربین دار گستاخی در حق خون مردم قطیف به شمار می آید، مقامات نسبت به استفاده از زبان خشونت و خونریزی محکوم هستند.

خطیب جمعه عوامیه نسبت به استفاده جوانان از خشونت هشدار داد و تصریح کرد: جوانان باید به شدت از خشونت و روی آوردن به سلاح خودداری کنند، زیرا این امر به بهانه ای برای سرکوب شهروندان از سوی مقامات مبدل خواهد شد. جنبش مردمی اگر از حالت مسالمت آمیز خارج شود در دو جبهه داخلی و خارجی با شکست مواجه می شود و به شهادت رسیدن یک شهروند در چهارچوب جنبش مسالمت آمیز به مراتب از به شهادت رسیدن ده تن در چهارچوبی به دور از جنبش مسالمت آمیز بهتر است و همبستگی جهانیان را در پی دارد.

وی تاکید کرد: استفاده از سلاح از سوی مظلوم و ظالم غیرجایز است و اگر مردم به خشونت روی آورند به نقطه اول بازخواهند گشت و چیزی جز از دست دادن عزیزانشان نصیبشان نخواهد شد. تاکید بر مسالمت آمیز بودن اعتراضات به معنای نادیده گرفتن حقوق شهروندان نیست و کسانی که در پی عدالت و خواستار بازگرداندن حقوق از دست رفته خود هستند نباید محکوم شوند.

شیخ نمر باقر النمر وابسته خواندن معترضان به کشورهای خارجی که از سوی وزارت کشور مطرح شده است را مورد انتقاد شدید قرار داد و بیان داشت: جنایت کار و وابسته خواندن معترضان به کشورهای خارجی که بیانیه وزارت کشور بر آن تاکید شده است به هیچ وجه قابل قبول نیست و جهانیان امروزه به حدی از هوشیاری رسیده اند که تحت تاثیر این ادعاها که همواره از سوی نظام ها برای سرکوب جنبش های مردمی انجام می گیرد، قرار نگیرند.

این عالم انقلابی عربستانی ادامه داد: امیدوارم که شهروندان سنی فریب این ادعا را نخورند و شهروندان شیعه را به اتهاماتی که نظام به آنها منتسب می کنند نامگذاری نکنند، زیرا مقامات سعودی در گذشته نیز اتهامات مشابهی علیه شهروندان سنی روا داشته و گروه های سنی که در پی اصلاحات بودند را تروریست خواندند.

وی سیاست آل سعود را در جهت گسترش تنش در کشور خواند و گفت: مقامات سعودی با تفویض اختیار برخورد کامل با معترضان به نیروهای امنیتی درصدد گسترش تنش در کشور هستند و اگر دولت به واقع در پی آرام ساختن اوضاعند باید به شیخ توفیق العامر و سایر بازداشت شدگان راهپیمایی هایی اخیر و زندانیان موسوم به زندانیان فراموش شده و همچنین همه زندانیان سنی و شیعه بیان را آزاد کنند.

علامه النمر در بخش پایانی خطبه های خود، احکام صادره علیه زندانیان آزادی بیان در شهر جده که به حبس از 5 الی 30 سال محکوم شدند را به شدت محکوم کرد.


گفتنی است در پی به شهادت رسیدن جوان 19 ساله شیعه در قطیف عربستان بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی در یکی از ایست های بازرسی این کشور، موجی از تنش و آشوب منطقه شیعه نشین الشرقیه را فراگرفت.

در اعتراضات گسترده ای که از سوی شهروندان شیعه در قطیف برگزار شد یک جوان دیگر توسط نیروهای سعودی به شهادت رسیدند.

پس از مراسم تشییع پیکرهای این دو شهید که در قطیف برگزار شد نیز راهپیمایی گسترده ای انجام گرفت که با یورش نظامیان سعودی همراه شد و طی این حمله نیز دو جوان دیگر به شهادت رسیدند تا آمار شهدای این حوادث به 4 تن برسد./980/ب901/گ
ارسال نظرات