۰۶ آذر ۱۳۹۰ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۱۱۷۷۶۷
‌استاد حوزه علمیه قم:

عاشورا عرفان عملی امام حسین‌ است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: دعای عرفه، عرفان نظری و عاشورا عرفان عملی امام حسین(ع) است. امام با قیامش به ما یادآوری کرد برعهد آسمانی خود ثابت قدم بمانید، دائما به یاد خدا باشید.
 نماز ظهر عاشورا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حلوایی، استاد حوزه علمیه قم، عصر روز گذشته در همایش «آیینه آفتاب» گفت: حماسه کربلا هیچ گاه تکراری نخواهد شد چرا که جلوه های تجلی خدا در عالم را در اوج کمال و جمال به نمایش می‌گذارد‌.

وی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب که می‌فرماید«در کربلای حسین(ع)، اسراری هست که جز با نگاه عاشقانه به دست نمی آید»، افزود: باید از منظر و نگاه عاشقانه زینب(س) به کربلا بنگریم تا جز زیبایی نبینیم.

این استاد حوزه با بیان این‌که آنان که عشق به اهل بیت(ع) در دل ندارند، در واقع مرده اند، ابراز داشت: نخستین گام در مسیر خدا، یغظه و بیداری است و امام حسین(ع) در حماسه کربلا می خواهد ما را بیدار و احیا کند، طبق آیه شریفه «استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم»، مردن تنها به جسم نیست؛ قبر واقعی، جسم خاکی ماست که اگر روح متعالی ما در آن بماند، حیاتش را از دست می دهد.

حجت الاسلام حلوایی ادامه داد: شهدا لبیک گوی اباعبدالله(ع) بودند؛ بنابر این به تعبیر قرآن کریم همچون معصوم، زنده اند و حیات دارند.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که می فرمایند «بندگی خدا جوهره ای دارد که کنه آن، ربوبیت است»، تصریح کرد: کربلا تجلی توحید است و قائل شدن به توحید، موجب رستگاری است. در سیره امام حسین(ع) نیز، توحید متجلی است زیرا تا خدا تجلی نکند، نمی توان بندگی کرد.

این استاد حوزه، با بیان اینکه خداوند به دیده ها و میزان درک ما از کربلا امتیاز می دهد، افزود: دعای عرفه، عرفان نظری و عاشورا عرفان عملی امام حسین(ع) است. امام با قیامش به ما یادآوری کرد برعهد آسمانی خود ثابت قدم بمانید، دائما به یاد خدا باشید و او را بر خود ناظر بدانید.

حجت الاسلام حلوایی با اشاره به اشعار حافظ در خصوص امام حسین(ع) و شهدای کربلا گفت: داستان عشق شورانگیز توحیدی نه از کربلا که از ازل آغاز شده است، حافظ یک ادیب توانمند است که می‌داند کنایه بیش از صراحت تأثیر دارد.

وی با اشاره به حدیث «ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة» تأکید کرد: در مسیر دلدادگی، زیباترین شاهراه به سوی خدا را حسین(ع) احداث کرده است، باید راه هدیت را از امام حسین و اهل بیت(ع) دریافت کرد، این است که به تعبیر شهید آوینی، چه جنگ باشد و چه نباشد، راه کمال ما از کربلا می گذرد.

وی با بیان اینکه کربلا ، صحنه پرده برداشتن از منیت ها و خودبینی ها است، ادامه داد: اصحاب سیدالشهداء(ع) همه از خود گذشتند که به این مقام رسیدند، ما نیز اگر از نور هدایت اباعبدالله(ع) بهره‌مند باشیم مانند شهدا می توانیم در راه خدا ترک سر و جان کنیم چرا که امام زمان(عج) در حسرت یاران ابالفضل گونه است./930/پ202/س
ارسال نظرات