۰۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۱۱۷۷۸۷

حرکت دستجات عزاداری تبریز در بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان

خبرگزاری رسا ـ همزمان با ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) طبق سنتی دیرینه در تبریز، دستجات عزاداری، سینه زنی و زنجیرزنی عرب و عجم در بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان به حرکت درآمدند.
بازار تبريز عاشورا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آذربایجان به وی‍ژه تبریز شهر عاشقان دلسوخته اهل بیت عصمت و طهارت که به «ام الهیئات» معروف است، با آغاز ماه محرم حال و هوای دیگری به خود گرفته است. بنابر اعلام رسمی، در تبریز بیش از 1700 هیأت حسینی وجود دارد که در اصطلاح محلی به این هیأت‌ها «سیره» می گویند، در طول هر هفته به یاد و نام حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران و اصحاب آن حضرت برنامه های ختم قرآن، مرثیه خوانی، مصیبت سرایی و سینه زنی برگزار می کنند که این برنامه ها در دهه محرم به مجالس روزانه تبدیل می شود.

مردم آذربایجان در اکثر خیابان ها و کوچه ها و محلات، چادرها و خیمه های مخصوص نصب کرده و بر اساس سنت حسنه دیرینه احسان و نذر، اطعام می دهند و در بعضی از تکابا اطعام دادن از محل موقوفه مخصوص عزاداری برای امام حسین شایان توجه است. ‏

بنا بر این گزارش، بازار تبریز از دیرباز کانون عزاداری‌های اباعبدالله الحسین(ع) بوده است، این بازار از دهه اول تا دوم محرم حالت تعطیلی پیدا کرده و تیمچه های بازار که بالغ بر 60 تیمچه است، سیاه پوش شده و در اکثر تیمچه ها بعد از احسان صبحانه هر روز چند روحانی بالای منبر رفته و از فلسفه محرم و عاشورا و اهداف قیام ابا عبدالله الحسین سخن می گویند.

مراسم دیگری که در چند سال اخیر در بعضی از شهرهای آذربایجان شرقی و غربی مثل مراغه، تبریز و ارومیه به تبعیت از اردبیل رایج شده به نام مراسم طشت گذاری است، که از 22 تا 28 ذیحجه انجام می پذیرد.

همچنین دسته‌جات حسین گویان ‏که در اصطلاح محلی به «شاخسی» معروف است یکی از دسته جات منحصر به فرد تبریز است که معمولاً دویست تا هزار نفر با یک دست کمر همدیگر را به نشانه وحدت گرفته و با مشت کردن و بالابردن دست دیگر علیه دشمن رجزخوانی می کنند و شعارهایی در آمادگی برای جانبازی و جان نثاری در راه حضرت امام حسین(ع) سر می دهند.

تا پیش از یکی دو دهه قبل، مرسوم بود که دسته‌جات شاه حسین گویان با یک دست کمر یا دوش یکدیگر را گرفته و با دست دیگر قمه یا شمشیر برگرفته و با تکان دادن آن در بالای سر به نشانه آمادگی در جنگ با دشمنان اسلام رجزخوانی کرده و شعار می دادند که که با فتوای رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر حرمت قمه زنی، این امر منسوخ شد و شمشیر گرفتن دیگر موضوعیت ندارد.‏

گفتنی است، با آغاز ماه محرم دستجات حسین گویان عرب و عجم در کوچه و بازار بزرگ تبریز به راه افتاده اند که این دسته جات سینه زنی و زنجیرزنی طبق یک سنت دیرینه در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی با حضور در تیمچه مظفریه به صورت نمادین عزاداری خواهند کرد./935/پ202/س
ارسال نظرات