۱۰ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۴
کد خبر: ۱۱۸۰۱۲
استاد حوزه علمیه مشهد:

تخریب جایگاه نبوت و عترت رویکرد تاریخی دشمنان در جنگ نرم با اسلام است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به عملیات روانی دوران پس از پیامبر(ص)‌ گفت: همه اتفاقات پس از نبی مکرم اسلام(ص)، به این دلیل بود که مردم به جای این‌که از خدا بترسند از موارد دیگر می ترسیدند و کمتر کسی از خدا و از عواقب پیمان شکنی ترس داشت.
تخریب جایگاه نبوت و عترت رویکرد تاریخی دشمنان در جنگ نرم با اسلام است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد الهی خراسانی، استاد حوزه علمیه مشهد روز گذشته در جمع کارکنان دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، به تبیین عملیات روانی و فضاسازی تبلیغاتی حاکمیت پس از پیامبر(ص) علیه جایگاه و منزلت نبوت پرداخت و گفت: برخلاف مشهور تحلیل هایی که از دوران پس از رحلت پیامبر(ص) در کتاب ها وگفتارهای مختلف مطرح می شود، هدف اول دستگاه حاکمه از این جنگ نرم، اهل بیت(ع) و عترت پیامبر(ص) نبود بلکه ابتدا جایگاه خود پیامبر(ص) باید تخریب می شد تا بتوانند حکومت غاصبانه خود را توجیه کنند.

وی، مهم‌ترین دلیل هجمه به جایگاه نبوت رسول الله(ص) را، گشوده شدن راه اجتهاد در مقابل نص دستگاه خلافت و از بین بردن هرمانعی در برابر مصلحت اندیشی‌های باطل خلفا دانست و افزود: از این رو دستگاه حاکمه، سنت پیامبر(ص) را نه تنها در زمینه روایات و فضایل علوی و مطاعن اموی که در همه موضوعات حتی مسائل فقهی وشرعی مورد تحریف قرار دارد چرا که تداوم سنت نبوی در جامعه سبب می‌شد هر قدمی که برخلاف آن بر می‌دارند، با استناد به آموزه‌های نبوی از سوی مردم مورد پرسش قرار می‌گرفتند.

این مدرس حوزه علمیه مشهد ادامه داد: دشمن در طی سال‌ها با یک سلسله سیاست‌ها و دستورات، فضایی را که بر امت حاکم بود، به پیش از اسلام برگرداند چرا که خود نه تنها از اساس اعتقادی به آموزه های دینی نداشتند؛ بلکه آن را مانع پیشبرد سیاست هایشان می دیدند.

حجت الاسلام الهی خراسانی با اشاره به آیه شریفه «الیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم واخشون» ابراز داشت: خداوند در این آیه می فرماید از این به بعد اگر خطری متوجه شما باشد از ناحیه دشمن خارجی نخواهد بود بلکه از طرف خودتان است چرا که دیگر دینتان کامل شده و بها‌نه‌ای برای خرده گیری و نفوذ کافران وجود ندارد، اما مردم این تعبیر را نفهمیدند و هرچه برسرشان آمد به خاطر این بود که دیگر خداترس نبودند.

این پژوهشگر علوم قرآن و حدیث تصریح کرد: تمام اتفاقات پس از نبی مکرم اسلام(ص)، به این دلیل بود که مردم به جای اینکه از خدا بترسند از موارد دیگر همچون به خطر افتادن منافعشان می ترسیدند و کمتر کسی از خدا و از عواقب پیمان‌شکنی ترس داشت.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی، غاصبان خلافت، هرگونه سخن از پیامبر(ص) را ممنوع اعلام کردند و سیاستشان نسبت به قرآن هم این بود که گفتند به جای حدیث، قرآن، آن هم قرآن بدون تفسیر و در حد تلاوت استفاده شود و اگر جایی لازم بود ما خود توضیح می‌دهیم، معنا و مصادیق را معرفی می‌کنیم. این‌گونه شد که فضا برای انواع و اقسام بدعت‌ها مهیا شد و حتی نماز که محکم ترین شعائر دینی است از تصرف انان محفوظ نماند.

حجت الاسلام الهی خراسانی با اشاره به ایرد اهل سنت به شیعیان که شما نیز در احکام حکومتی تصرف می‌کنید، افزود: ما اگر از احکام حکومتی و اختیارت ولی فقیه سخن می‌گوییم، محدوده این‌ها دائر مدار مسائل موقت امت است یعنی حاکم اسلام در شرایط فعلی تشخیص داده که عمل به واجبی صلاح نیست. این‌ها مسائل سیاسی، اجتماعی و حکومتی است که وابسته به مصالح به حکم ولی فقیه به طور موقت و به صورت حکم ثانویه(نه اولیه و واقعی) تغییر می کند.

وی گفت: این در حالی است که اهل سنت در احکام فردی و عبادات دخل و تصرف دارند، اینکه معتقدند به جای مسح هنگام وضو باید پا را شست، بر اساس چه مصلحت سیاسی و اجتماعی است؟ اینکه یکی از خلفا می گوید من متعه را من حرام کردم و امروز با اینکه 1400 سال گذشته کسی جرأت ندارد در رد آن حرفی بزند، این تصرف در حکم واقعی شرع و چیزی جز یک بدعت آشکار نیست.

استاد حوزه علمیه مشهد اظهارد اشت: پس از تخریب جایگاه پیامبر(ص)، به دنبال این رفتند که جایگاه عترت را نیز تخریب کنند و گفتمانی که در این میان رایج کردند این بود که اهل بیت(ع) پیامبر(ص)، تافته جدابافته نیستند مانند ما خطا می کنند و حرمت خاصی ندارند، اگر در برابر دستگاه حکومتی بایستند و مخالفت کنند مانند دیگران با آنان برخورد می شود.

وی افزود: در همین راستا، فدک تصاحب می شود در حالی که هرگونه واکنش فاطمه(س) برای آنان به منزله بُرد خواهد بود؛ از یک سو اگر فاطمه(س) مقاومت نکند و تسلیم شود، بازوی اقتصادی اهل بیت(ع) قطع شده و آنان دیگر برای خلفا مایه خطر نخواهند بود و از دیگر سو، اگر مقاومت کند، جنگ نرمی در این مسیر راه می اندازند که مردم ببینید ما می گوییم شاهد بیاورد، علی(ع) شوهرش را می آورد، برخلاف سخن پیامبر (ص) که انبیا ارث نمی برند و نمی گذارند، فاطمه(س) مدعی ارث است و بر خلاف سیره پدرش بر مال دنیا نیز اصراری دارد.

حجت الاسلام الهی خراسانی با بیان این‌که این واقعیت جنگ روانی دشمن پس از رحلت پیامبر(ص) کمتر مطرح می شود، ادامه داد: در این میدان حضرت زهرا(س) به خوبی اهداف دشمن را تشخیص داد و متناسب با استراتژی های دشمن تاکتیک های خود را انتخاب کرد.

وی گفت: حضرت فاطمه(س) از یک سو میدان نزاع را از یک فضای گفت و گوی شخصی و در خلوت به مسجدالنبی و در حضور همه صحابه و شخص خلیفه کشاند و به بهانه فدک، خطبه ای خواند که همچون تیری سه هدف جنگ نرم دشمن را نشانه گرفت؛ هدف اول، تخریب جایگاه نبوت و شخصیت رسول الله(ص) بود که فرازهای بلندی از خطبه را به وصف پیامبر(ص) و نقش نبوت اختصاص دادند و در کمال شجاعت در برابر صحابه مشهور و مدعی پیامبر(ص)، یادآور شدند که فراموش نکنید چه بودید و بعد از اسلام چه شدید؟ و چه کسی شما را به امنیت و آرامش و صلابت رساند؟

این پژوهشگر حوزه علمیه مشهد تصریح کرد: تخریب شخصیت امیرمؤمنان علی(ع) به عنوان شخصیت بی بدیل بعد از پیامبر(ص) در میان امت، دومین هدف جنگ نرم دشمن بود که فاطمه(س) در فرازهایی از خطبه فدک خطاب به صحابه تأکید کردند که هیچ یک از شما سابقه مجاهدت علی(ع) را ندارید.

وی افزود: همچنین فدک، مطالبه فراتر از حق نبود، مال حلالی بود که از پدر به حضرت، ارث رسیده بود و البته حضرت در این خطبه یک عقب نشینی استراتژیک می کند تا دشمن دیگر حرفی برای گفتن نداشته باشد. فدک، هبه پیامبر(ص) به فاطمه زهرا(س) بود و کارگزاران حضرت در آنجا در زمان حیات پیامبر(ص) کار می کردند.

حجت الاسلام الهی خراسانی با اشاره به دروغ بستن خلیفه نسبت به مسأله ارث پیامبر پس از ایراد خطبه حضرت فاطمه(س) ‌خاطرنشان کرد: دشمنان در جنگ نرم بارها علیه اهل بیت(ع) متوسل به دروغ شدند، کاری که اهل بیت(ع) هرگز مرتکب آن نشدند چرا که معتقدند هدف وسیله را توجیه نمی کند.

وی گفت: فاطمه(س) در پاسخ خلیفه فرمودند بدان پدرم برخلاف نص قرآن که از قول زکریا نبی می فرماید«یرثنی و یرث من ال یعقوب» سخنی نمی گوید.

این استاد حوزه علمیه یادآور شد: خلیفه به خوبی می دانست فدک، تنها مطالبه فاطمه(س) نیست بلکه یک بهانه برای مطالبه حق ولایت است؛ از این رو همینجا جلوی حضرت را گرفتند تا به مطالبات بعدی نرسد. /930/پ202/س
ارسال نظرات