۱۳ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۱۱۸۱۸۰
خطیب جمعه ماکو:

معیار‌‌های ناب فرهنگ عاشورا ‌در قالب گفتمانی‌ جدید انتقال یابد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه ماکو گفت: روحانیون و مبلغان دینی به عنوان سفیران جهان اسلام باید معیارها و باورهای اصیل فرهنگ عاشورا را در قالب گفتمان‌های جدید به جامعه به ویژه نسل جوان منتقل کنند.
محرم
حجت الاسلام ایوب رنجبری، امام جمعه ماکو، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، در تشریح اهداف و علل شکل‌گیری قیام حماسی کربلا‌ اظهار کرد: احیای سنت نبوی و سیره علوی، اصلاح جامعه و به حرکت درآوردن امت در جهت رسیدن به تعالی و رستگاری، افشای ماهیت واقعی بنی‌امیه و بیداری، احیای امر به معروف و نهی از منکر، برقراری عدالت اجتماعی و از بین بردن کج روی‌ها و بدعت‌ها از مهم‌ترین دلایلی است که امام حسین(ع) در چرایی قیام خود به آن اشاره کرده است.

وی تصریح کرد: باید پیام و عبرت‌های عاشورا را به ابعاد مختلف زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی نظامی تسری داد.

امام جمعه ماکو با بیان این‌که نگاه عمیق و داشتن بصیرت نسبت به حرکت انقلابی امام حسین(ع) و رویداد انسان ساز کربلا آدمی را به سرمنزل مقصود رهنمون می کند، خاطرنشان کرد: برخورداری از قوه تشخیص حق از باطل و عدم پذیرش ذلت و خواری در هر شرایط ممکن و ایستادگی برای دفاع از حق و حقیقت را می توان از عبرت‌هایی عاشورا در بعد فردی عنوان کرد.

حجت الاسلام رنجبری اظهار کرد: نباید از کمی تعداد در برابر ظلم و استکبار ترسید چرا که یاری خداوند برای صالحان و جهادکنندگان در راه خدا از وعده های راستین پروردگار در آیات وحیانی قرآن کریم است.

وی بی بصیرتی مردم کوفه را از عوامل شکل گیری حادثه کربلا خواند و افزود: رکن اصلی درس عاشورا تاکید بر انسجام جامعه دینی بر پایه ولایت و ولایت مداری است، اگر بصریت منجر به دشمن شناسی نشود ممکن است حماسه کربلا در شکل و قالبی دیگر در برهه ای دیگر از زمان رخ دهد.

خطیب جمعه ماکو معتقد است وقتی بصیرت نباشد انسان در هر مقام و منصبی با خطر لغزش و فروافتادن مواجه است، جامعه آن زمان کوفه اعم از خواص و عوام به دلیل نبود بصیرت به جایی می رسد که با تقویت مسیر باطل راه را بر نواده پیامبر بسته و دست به امام کشی می زند که تا آن زمان تاریخ به ندرت چنین حادثه ای را در بستر خود ثبت کرده است.

حجت الاسلام رنجبری، در ادامه با اشاره به وظایف مبلغ دینی در انتقال آموزه ها و مفاهیم اصلی فرهنگ عاشورایی آن را به دو دسته وظایف فردی و اجتماعی تقسیم کرد و گفت: مبلغ در مرحله اول خود باید رفتار، گفتار و کردارش را با اهداف امام حسین(ع) هماهنگ و همگام کرده و در تمامی ابعاد زندگی اش فرهنگ عاشورا متبلور و متجلی باشد تا سخنش اثرگذار باشد.

امام جمعه ماکو، با تاکید بر استفاده از منابع درست در بازآفرینی حوادث کربلا‌ اضافه کرد: مبلغان کلمات ناب را از فرهنگ عاشورا استخراج کنند و به جامعه انتقال دهند و به مردم بگویند که مکتب حسینی چه معیار و میزانی برای زندگی با عزت، اجرای دستورات دینی، بصیرت و روشنگری دینی و معرفت به مقام امامت و ولایت ارائه داده است./936/ت302/س
ارسال نظرات