۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۱۱۸۴۷۱
آیت الله کعبی:

غرب با استفاده ابزاری از حقوق زن، جاهلیت مدرن را به نمایش گذاشته است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، در جمع شماری از زنان اندیشمند کشورهای مختلف جهان، با انتقاد از نگاه ابزاری غربی ها به حقوق زنان، مبانی اسلامی را متضمن حقوق واقعی زنان دانست.
آيت الله عباس کعبي عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم آيت الله عباس کعبي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، روز شنبه در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی شجره طوبی ویژه اندیشمندان حوزه زنان از کشورهای مختلف جهان که در سالن همایش های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، ضمن مفید توصیف کردن برگزاری این گونه دوره ها و جلسات، تاکید کرد: امیدواریم شرکت کنندگان در این دوره ها بتوانند از برنامه های خوبی که برای آنان درنظر گرفته شده است، استفاده کنند.

آیت الله کعبی با بیان اینکه حقوق زن در اسلام بر پایه عدل و توازن استوار است، تصریح کرد: یکی از نکات اصلی در اسلام این است که مرد نباید خود را حاکم بر زن بداند و زن نیز نباید مورد ظلم و ستم قرار گیرد.

وی با بیان اینکه قوامیت مرد به معنای ریاست امور خانواده است نه حاکمیت بر زن، محورهای تامین کننده سعادت زن، مرد و خانواده را تشریح کرد و گفت: زن و مرد دو جنس از یک نوع انسانی هستند و در حقیقت یک گوهر و ذات هستند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم در برخی از جوامع زن در حکم حیوان اهلی به شمار می آمد و در مواقعی زنان را به قتل می رساندند، در برخی جوامع زنان از غذا خوردن با شوهرانشان منع می شدند.

آیت الله کعبی افزود: در جاهلیت در عربستان زنان زنده به گور می شدند، اما هرگز تصور نشود در جوامع متمدن وضع بهتر از این بوده است، در روم باستان ارث پدر تنها به پسران می رسید، در یونان منظور از ازدواج تنها بقای نسل خانواده به وسیله فرزندان ذکور بود و زنی که فرزند پسر به دنیا نمی آورد رسما دور ریخته و زن به عنوان یک شئ قابل تملک محسوب می شد.

وی اظهار داشت: در مشرق زمین و ایران باستان نیز وضع بهتر از این نبود، ازدواج ها به صورت طبقاتی صورت می گرفت و ازدواج با بیگانه ممنوع بود.

این عضو جامعه مدرسین افزود: آموزه های اسلام در مورد حقوق زن مبتنی بر فطرت و طبیعت انسانی است، در آموزه های ابتدایی اسلام انسان بودن زن و مرد به رسمیت شناخته شده است در زمانی که فرهنگ های جوامع، زن را انسان به شمار نمی آورند، اسلام به حقوق زنان توجه کرده است.

وی با بیان اینکه در اسلام زن و مرد برای آرامش یکدیگر هستند، افزود: زوجیت و دو جنسی در طبیعت بشر برای هدف بزرگتری است، زن در کنار مرد و مرد در کنار زن در زندگی خانوادگی آرامش پیدا می کنند.

وی بیان داشت: برای مرد آمدن به کانون خانواده و وجود زن مهربان و دوست دار و امین وسیله آرامش او است، برای زن هم داشتن مرد و تکیه گاه که به او محبت بورزد، حامی او باشد و پایگاه محکمی برای دفاع از او به شمار آید یک خوشبختی و مایه آرامش و سعادت است.

آرامش زن در فمینیسم به ابتذال کشیده شده است

آیت الله کعبی افزود: این آرامش نیاز ضروری زن و مرد به یکدیگر است، اما در فمینیسم این آرامش به ابتذال کشیده شده است، فمینیسم امواجی را طی کرده است، موج اول آن از زن به عنوان کارگر در کارخانه ها همدوش مردان استفاده می کردند، موج دوم آن این بود که زن در کنار مرد به توسعه زندگی و مشارکت در زندگی سیاسی و اجتماعی بپردازد.

وی افزود: بر اثر این موج، زن ها را از محیط امن خانواده به دریای مواج و پیچیده زندگی اجتماعی و سیاسی کشاندند، موج سوم فمینیسم استغنای زن از مرد بود به این معنا که زنان نیازی به مردان در زندگی ندارند و مردان نیازمند هستند و از اینجا در حقیقت جنگی علیه خانواده شروع شد و بنیان خانواده در هم ریخت.

آیت الله کعبی بیان داشت: امروز موج چهارم فمینیسم در قالب بازگشت به زندگی خانوادگی و حق مادر شدن در برخی از جوامع به راه افتاده است، این امواج ناشی از بی توجهی به فطرت انسانی و نیازهای فطری است.

وی افزود: در اسلام زن و مرد برای آرامش یکدیگر هستند، زن و مرد آرامش و امنیت و راحتی را باید در محیط خانواده جستجو کنند. زندگی خانواده در اسلام برپایه محبت و مودت بنا نهاده شده است، نه شراکت سودجویانه و برخورد زورگویانه، تحکم آمیز، مالکانه و ظالمانه و استثماری.

وی بیان داشت: خانواده پادگان و شرکت اقتصادی نیست، بلکه در اسلام کانون مهر، محبت، مودت و رحمت است و جامعه را می تواند سرشار از عطوفت و محبت کند، بنابراین برخوردهای خشن و زورگویانه و قهر آمیز بر علیه زن در درون خانواده برخلاف شرع است.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه زن باید محیط امنی برای درس خواندن، کار کردن و کسب درآمد و استراحت داشته باشد، ابراز داشت: وظیفه همسر، جامعه و حکومت این است که این محیط امن را فراهم کند.

آیت الله کعبی اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران زنان در مقایسه با دوران رژیم شاه که دنباله روی مدل های غربی بود، در عرصه های مختلف با حفظ حجاب رشد فراوانی کرده اند، حضور زنان در انقلاب اسلامی همواره مشکل گشا بوده است، اگر زنان نبودند شاید انقلاب به پیروزی نمی رسید.

وی با بیان اینکه زنان در دوران دفاع مقدس فعالیت بیشماری داشته اند، تصریح کرد: بعد از دفاع مقدس در دوران سازندگی نیز زنان با حفظ عفاف و حجاب فعالیت بیشماری در عرصه علمی داشته اند.

استاد حوزه و دانشگاه یادآورشد: زن قوی با جوهری زنانه می تواند برای همه مردان و زنان هم الگو شود، این فرهنگ که می گوید زن ضعیف است، اسلامی نیست، زن می تواند هم برای مردان و زنان الگو شود، در قرآن کریم نیز برخی از زنان الگویی برای مردان و زنان معرفی شده اند.

وی با بیان اینکه زن در اسلام در حاشیه زندگی نیست بلکه در متن و اساس زندگی قرار دارد، خاطرنشان کرد: شهیده بنت الهدی و زنان جامعه ایرانی کم نیستند که از حضرت فاطمه و زینب سلام الله علیهما الگو گرفته اند.

آیت الله کعبی تاکید کرد: برآورده کردن نیازهای عاطفی و روحی زنان شاغل و درگیر در کارهای اجتماعی در محیط امن خانواده به عنوان تکیه گاه مطمئن عاطفی و روحی برای زنان یک اصل مهم است، به تعبیر دیگر اسلام مساله شغل زن را مساله درجه اول نمی داند اما مانع شغل و مسؤولیت های اجتماعی آنان نمی شود مگر در موارد استثنایی که مانع رشد و تعالی زن یا رشد خانواده و یا مصالح عمومی شود.

وی با اشاره به اینکه زنان باید مسائل اصلی خود را بشناسند و به هیچ وجه از کانون خانواده و محوریت آن کوتاه نیایند، خاطرنشان کرد: احساس آرامش، امنیت، امکان بروز استعداد، مورد ستم قرار نگرفتن و دیگر موضوعات می تواند از جمله مسائل اصلی زنان باشد نه اکتفا به مسائل ظاهری و قشری.

این عضو هیات علمی مؤسسه امام یادآورشد: توجه به رشد علمی، معنوی و اخلاقی به جای آرایش و زینت ظاهری می تواند مورد توجه زنان باشد، البته اسلام مخالف زینت زنان نیست، اما سوء استفاده از زینت زن را حرام می داند؛ کشف حجاب و تبرج و آرایش ظاهری نوعی مردسالاری و باعث آزادی التذاذ مرد است.

عضو هیات علمی مؤسسه امام با اشاره به اینکه هر حرکتی برای دفاع از حقوق زنان باید مبتنی بر عفاف و دفاع از شخصیت کریمانه زنان باشد، ابراز داشت: عفت زنان وسیله رشد، تعالی و تکریم شخصیت زن در چشم دیگران است.

وی بیان کرد: البته عفاف ویژه زنان نیست، مردان نیز باید عفیف باشد متاسفانه باید اذعان کنیم بر اساس آمارهای رسمی مورد قبول آمریکا هر شش ثانیه یک تجاوز به عُنف در این کشور صورت می گیرد.

آیت الله کعبی با انتقاد از استفاده ابزاری غرب از حقوق بشر و حقوق زنان، خاطرنشان کرد: غرب با استفاده ابزاری از حقوق زنان، جاهلیت مدرن را به نمایش گذاشته و حقوق واقعی زن را پایمال کرده است.

وی با بیان اینکه نگاه اسلام به حقوق زنان مبتنی بر تکامل آنان است، تاکید کرد: ما باید نقطه آرمانی حضور زنان در جامعه را ترسیم کنیم، به نظر ما این نقطه تحقق حیات طیبه و پاک است، خداوند تبارک و تعالی می فرماید هر کس عمل صالح انجام دهد چه زن باشد و چه مرد دارای حیات طیبه است.

آیت الله کعبی با اشاره به بحران هویت و بحران فروپاشی بنیان خانواده در غرب، تصریح کرد: جوامع بشری برای دستیابی به آرامش و رهایی از این بحران ها باید به اسلام بازگردند تا زن جایگاه واقعی خود را پیدا کند. /924/پ202/ج
ارسال نظرات