۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۱۱۸۵۸۵
استاد حوزه علمیه قم تشریح کرد:

دلایل ضعف فرهنگ پژوهش در حوزه‌های علمیه

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم عدم تامین مالی طلاب در حد اینکه با فکری آسوده به تحقیق بپردازند را از موانع شکل گیری تحقیقات کیفی بیان داشت و گفت: طلاب در وضعیت فعلی ناچار هستند تا مشغولیت دیگری داشته باشند و این مانع جدی تمرکز آنها بر مساله پژوهش است.
پژوهش


حجت الاسلام سید احمد حجازی، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: وضعیت پژوهش در حوزه های علمیه از نظر کمی خوب است اما از لحاظ کیفی ضعیف است و رویکردی همون تحقیقات دانشگاهی در حال سرایت به این نهاد علمی است.

وی در تبیین دلایل ضعیف بودن تحقیقات حوزوی از لحاظ کیفی گفت: کم عمق بودن اساتیدی که برای طلاب درس می‌دهند موجب می‌شود تا شاگردان در متن درس برایشان سوالی ایجاد نشود و در نتیجه برایشان دغدغه تحقیق ایجاد نمی‌شود.

محقق حوزه علمیه قم افزایش نمره محوری در حوزه های علمیه را یک آسیب جدی بیان داشت و گفت: در گذشته طلاب و اساتید حوزه با عشق و علاقه کار می‌کردند به همین دلیل در صید ارزش‌گذاری‌های بیهوده نمی‌افتادند.

این استاد سطح حوزه علمیه قم کم بودن کارعلمی طلاب را به دلیل وقت نگذاشتن اساتید و دیگر مشکلات، از دیگر موانع فرا روی روحیه تحقیق و پژوهش در طلاب برشمرد و بیان داشت: اگر فعالیت‌های علمی طلاب تقویت می‌شد و امتداد داشت آنها می‌توانستند در مراکز تحقیقاتی و تخصصی ادامه کار خود را پیگیری کنند اما متاسفانه این گونه نیست.

وی عدم تامین مالی طلاب در حد اینکه محقق با فکری آسوده به تحقیق بپردازد را از موانع شکل گیری تحقیقات کیفی بیان داشت و گفت: طلاب در وضعیت فعلی ناچار هستند تا مشغولیت دیگری داشته باشند و این مانع جدی تمرکز طلاب بر مساله پژوهش است.

این محقق حوزه علمیه گفت: یاس از عدم به کارگیری تحقیقات انجام شده و عدم تشویق مناسب نیروهای محقق موجب شده است تا عرصه پژوهش با استقبال کمی روبرو شود.

وی ادامه داد: اگر تحقیق طلاب از سوی مرکز مدیریت یا مراکز علمی دیگر استفاده نشود و یا چاب و نشر نشود و تنها در سایتی یا گوشه کتابخانه ای بماند، طلبه نسبت به فرایند تحقیق و کارعلمی مایوس می‌شود.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به مشکل مشابه‌سازی در تحقیقات امروز گفت: کپی‌برداری و استفاده های غیر مجاز از تحقیقات انجام شده سبب شده است تا افرادی صاحب فکر، نتیجه تحقیقات خود را ناباورانه به اسم دیگران ببینند.

پژوهشگر حوزه علمیه قم گفت: متاسفانه بودجه‌هایی که در حوزه مدیریتی صرف می شود کمتر به بخش پژوهش اختصاص داده شده و این بخش با مهجوریت روبرو است.

وی گفت: معتقدم طلبه وقتی دوره سطح را خواند حداکثر باید تا دو سال بعد از درس خارج تحقیق را شروع کند و قبل از این زمان، چون ابزار استنباط علوم اسلامی و آگاهی به روش ندارد کارایی چندانی نخواهد داشت. /909/ت302/ع

ارسال نظرات