۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۸
کد خبر: ۱۱۸۶۰۲
مدیر مدرسه علمیه الهادی:

مدارس علمیه امکانات شایسته‌ای برای پژوهش در اختیار ندارند

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه الهادی یکی از مشکلات پژوهش در حوزه علمیه را کمبود ترغیب به آن عنوان کرد و گفت: قدرت علمی طلاب با پژوهش ارتقا می‌یابد از این رو باید همه مسؤولان و اساتید، طلاب را به این کار سفارش کنند، لکن در این راه باید ابتدا جایگاه پژوهش در حوزه تبیین و تبلیغ و سپس به طور مکرر به اهمیت آن گوشزد شود.
مطالعه و تحقيق در حوزه علميه


حجت الاسلام سیدحسین حسینی پناه، مدیر مدرسه علمیه الهادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: اگر طلبه ای به دنبال پژوهش نباشد و قدرت تحقیق و پردازش نداشته باشد در آینده نمی تواند خدمتگزار خوبی در مسائل علمی جامعه باشد.

وی با اشاره به این که حوزه های علمیه به دنبال پژوهش هستند اما این مقدار کم است و راضی کننده نیست، بیان داشت: پژوهش در حوزه‌های علمیه باید بهینه شود، یعنی نگاه به مساله پژوهش اساسی شود و طلبه از پابه اول با پژوهش آشنا شده و با مقدمات پژوهش انس بگیرد تا در پایه های بالاتر استفاده خوبی از منابع علمی ببرد.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه متاسفانه برخی از طلاب با مفهوم و روش پژوهش آشنا نیستند، اذعان داشت: از آنجا که ضرورت تحقیق و پژوهش برای این دسته از طلاب مطرح نشده است، به دنبال یادگیری روش آن نرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه، آثار به جای مانده از سلف صالح حوزه علمیه در فقه، اصول، فلسفه، حدیث و دیگر علوم، محصول عمق‌نگری و تحقیق است، اظهار داشت: پژوهش لازمه کار علمی است و نباید این مساله از آموزش تفکیک شود.

این استاد حوزه علمیه قم یکی از مشکلات موجود در راه پژوهش را کمبود امکانات بیان کرد و گفت: در مدارس علمیه امکانات بایسته و شایسته‌ای برای پژوهش وجود ندارد در نتیجه انگیزه برای پژوهش کم است.

این استاد حوزه علمیه قم مشکل دیگر پژوهش در حوزه علمیه را کمبود ترغیب به پژوهش عنوان کرد و گفت: قدرت علمی طلاب با پژوهش ارتقا می‌یابد از این رو باید همه مسؤولان و اساتید، طلاب را به این کار سفارش کنند، لکن در این راه ضروری است اول جایگاه پژوهش در حوزه تبیین و تبلیغ و سپس به طور مکرر به اهمیت پژوهش گوشزد شود.

مدیر مدرسه علمیه الهادی بیان داشت: حوزه باید در این مسیر گام بردارد، به خصوص در سطح دو، پژوهش باید یکی از مواد درسی و ملاک ارزشیابی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه پژوهش یعنی تحقیق، نقد و بررسی و ارائه نظر، بیان داشت: اصل پایان نامه نویسی در حوزه خوب است اما گاهی مواقع کپی برداری جای تحقیق را می گیرد که امر شایسته‌ای نیست همچنین جمع آوری مطالب هنر نیست و ارزش علمی‌اش پائین است. پایان نامه های حوزوی هنوز به حد عالی و جایگاه واقعی خود نرسیده است.

وی نظارت بیشتر در پایان نامه نویسی را خواستار شد و گفت: نظارت بیشتر بر افرادی که پایان‌نامه می‌نویسند و تمرکز داوری‌ها بر منابع، گفتارها، و دفاعیه‌ای جامع، مسیر پایان‌نامه نویسی را ترقی می‌بخشد./909/ت302/ع

ارسال نظرات