۲۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۹
کد خبر: ۱۱۸۹۴۷
حداد عادل:

مساجد باید کانون بصیرت دهی به جامعه باشد/ نهضت ترجمه خوانی قرآن ترویج شود

خبرگزاری رسا ـ رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه مساجد باید برای حفظ انقلاب کانون بصیرت بخشی به جامعه باشند، از مسجد به عنوان وسیع ترین فصل مشترک بین روحانیت و اقشار مختلف مردم یاد کرد.
غلامعلي حداد عادل رييس کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامعلی حداد عادل رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عصر امروز در همایش ائمه جماعات مساجد استان قم که به همت معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در سالن همایش های این نهاد حوزوی برگزار شد، از مساجد به عنوان پایگاه معرفی اسلام و یکی از خاستگاه های انقلاب یاد کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مسجد وسیع ترین فصل مشترک بین روحانیت و مردم است، گفت: اگر مساجد درست اداره شوند می توانیم به آینده اسلام و مسلمانان امیدوار باشیم عکس این مساله نیز صادق است.

وی با بیان اینکه به تناسب اسلامی بودن انقلاب درباره مساجد هنوز تحول مناسبی صورت نگرفته است، یادآور شد: از نظر من مساجد باید به دست مردم اداره شود نه اینکه دولتی شود و به صورت یک اداره دربیاید، این مساله به این معنا نیست که حاکمیت برای مساجد در کشور به صورت کلان برنامه ریزی نکند، جمع بین این دو ممکن است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که مساجد حالت مردمی خود را حفظ کند و در عین حال حاکمیت و نظام نسبت به مساجد در کشور برنامه داشته باشد.

حداد عادل گفت: در سال های بعد از انقلاب اسلامی مساجد تحول بسیار خوبی پیدا کرده اند، افرادی که قبل از انقلاب را درک کرده اند می توانند در این باره شهادت دهند و مساله را درک کنند.

وی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب مساجد با حفظ محوریت نماز و عبادات، تبدیل به یک مرکز زنده و فعال شده و ابعاد مختلف پیدا کرده اند، بیان داشت: در بسیاری از محلات مساجد تبدیل به پایگاه و محل مراجعه و محل امید مردم شده است.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما باید در حوزه های علمیه این سؤال را مطرح کنیم که وظیفه ائمه جماعات چیست، بنده سال ها است که به بزرگان قم عرض می کنم که در کشور ما که انقلاب شکل گرفته، روحانیت باید برای حضور در جامعه برنامه ریزی داشته باشد.

وی افزود: روحانیت طبیب معنوی جامعه به شمار می آید، ما برای طبیب های جسمی چه طراحی و برنامه ریزی هایی را با چه میزان گستردگی انجام می دهیم؟ متاسفانه باید اذعان کنیم که برای این مهم و اداره مساجد و حضور روحانیت برنامه ریزی و طراحی نداریم.

این نماینده مجلس با تاکید براینکه نظام باید در این خصوص سازو کاری را تعریف کند، به وظایف ائمه جماعات اشاره کرد و گفت: امامان جماعات در درجه نخست باید نگهبان اعتقادات مردم و جامعه باشند، در بین مردم محله زندگی کنند و پاسخگوی شبهات و سؤالات آنان باشد و در جهت تعمیق باورهای دینی آنها تلاش کند.

وی تحقق این اصل مهم را در رجوع به قرآن و روایات دانست و خاطرنشان کرد: باید در مساجد برای تقویت پایه های اعتقادی مردم قرآن را محور قرار داده و آنها را به فهم و تدبر در مفاهیم قرآن دعوت کنیم.

حداد عادل با بیان اینکه باید برای ترویج نهضت ترجمه خوانی در کنار تلاوت و قرائت قرآن فرهنگ سازی و کار کنیم، ابراز داشت: بیان نکات قرآنی، استناد به آیات الهی و آموزش احکام و تربیت اخلاقی و معنوی از جمله وظایف ائمه جماعات مساجد به شمار می آید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ائمه جماعات نباید از بیان نکات اخلاقی غفلت کنند خطاب به آنان بیان داشت: در کنار این امور از مسائل سیاسی و نظام نیز غفلت نکنید.

وی اضافه کرد: پایگاه های بسیج مساجد را بیش از پیش مورد توجه قرار دهید و آنها را زیر بال و پر بگیرید و امکان رشد آنان را فراهم کنید.

وی از بسیج به عنوان پشتیبان انقلاب یاد کرد و با بیان اینکه نباید کارایی بسیج را به حالت طبیعی محدود کرد، گفت: اگر خدایی ناکرده اتفاقی رخ دهد آن گاه نقش بسیج و مساجد را در می یابیم.

حداد عادل اضافه کرد: الان در ظاهر آمریکایی شاخ و شانه می کشند اما در واقع جرات نمی کنند قدم به کشور ما بگذارند، یکی از دلایل آن وجود همین مساجد است که می ترسند مساجد تبدیل به پایگاه نظامی و مقاومت شود.

وی بیان داشت: آمدن آمریکایی ها به افغانستان و ورودشان به عراق برای این بود که انقلاب اسلامی ایران را محدود کنند، اینها فکر می کردند با بهانه صدام و بن لادن لشکرکشی می کنند تا بتوانند وارد ایران شوند، اما جمهوری اسلامی ایران نه تنها اجازه این کار را نداد، بلکه آنها در همان عراق و افغانستان هم نتوانستند دوام بیاورند و دچار شکست شدند.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه مساجد باید کانون بصیرت باشد تا مردم در فتنه ها دچار تحیر نشوند، اظهار داشت: حمایت از انقلاب منحصر به نیروها و مراکز تعریف شده متعارف نیست، همان گونه که مساجد در پیروزی انقلاب کانون غیر قابل انکاری بود، برای حفظ انقلاب و در مقابل هر خطر و دشمنی مساجد باید چنین نقشی را داشته باشند.

حداد عادل فتنه را آمیزه ای از حق و باطل ذکر و تصریح کرد: یکی از خواص فتنه تحیر و گیج شدن توده های مردم است، یکی از عوامل مهم در پشت سرگذاشتن فتنه ها بصیرت است که مقام معظم رهبری بارها نسبت به آن تاکیدات ویژه ای داشته اند.

وی با بیان اینکه مساجد برای حفظ انقلاب باید کانون بصیرت باشد، رسالت ائمه جماعات را در راستای بصیرت افزایی مهم و سنگین توصیف و تاکید کرد: متولیان مساجد باید به گونه ای عمل کنند که مردم بپذیرند مسجد در خدمت آنها هست و به تعبیر دیگر مساجد را گره گشا بدانند.

حداد عادل با بیان اینکه باید جلوی هر کاری که باعث بدبینی مردم به مساجد می شود را گرفت، گفت: در مقابل، هر اقدامی که باعث تقویت و افزایش اعتماد مردم به مساجد می شود باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه امام جماعت هر مسجد باید با بافت مناطق و محلات تناسب داشته باشد، تاکید کرد: بسیاری از اوقات عدم توفیق یک مسجد ناشی از این است که تناسب بین حکم و موضوع رعایت نمی شود و فردی امام جماعت مسجد می شود که هیچ گونه تناسبی با آن محله و منطقه ندارد.

حداد عادل گفت: ما در مجلس به دنبال این هستیم که از کار مساجد گره گشایی کنیم، احتمال دارد تا قبل از پایان دوره مجلس هشتم قانونی برای برخی از مسائل مساجد از طریق کمیسیون فرهنگی تصویب کنیم. /924/پ202/ج
ارسال نظرات