۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۳
کد خبر: ۱۱۹۱۵۱
عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه عنوان کرد؛

نگرش دینی؛ ضرورت راهبردی در تولید متون انسانی اسلامی

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه، با بیان اینکه تنها بحث، سخنرانی و مقاله نویسی و برگزاری همایش درباره بومی و اسلامی کردن علوم کافی نیست، گفت: در این فرایند باید به نگرش های دینی و آرمان های مذهبی به عنوان یک اصل ارزشی ایمان و اعتقاد داشته باشیم.
نگرش دینی؛ ضرورت راهبردی در تولید متون انسانی اسلامی
حجت الاسلام کریم جباری، پژوهشگر حوزوی و عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، با اشاره به اقدامات مبتدی در زمنیه تولید متون علوم انسانی تصریح کرد: از آنجا که ساختار علمی و آموزشی دانشگاه های کشور تحول چندانی نیافته، این تحقیقات در دانشگاهها بازتابی ندارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه ها به جز در رشته هایی که موضوع آنها علوم اسلامی است همچنان با محوریت متون ترجمه شده غربی کار می کنند، اظهار داشت: تا کنون تلاش های صورت گرفته در راستای بومی و اسلامی کردن علوم تاثیر چندانی در روند سنتی علمی و آموزشی دانشگاه ها نداشته است.

حجت الاسلام جباری با انتقاد از عدم انجام اقدامات قابل توجهی نسبت به بومی و اسلامی کردن علوم در دانشگاهها اذعان داشت: در دانشگاههای نظام جمهوری اسلامی ایران نیز همان سبک رایج در دانشگاه های دنیا دنبال می شود که این امر قابل قبول نیست.

این پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه تنها چند واحد معارف اسلامی یا اشاره گذرا به نظریات ابن سینا، غزالی، فارابی و علامه طباطبایی تازگی دارد، گفت: این مباحث نیز به شکل حاشیه ای، ضمیمه ای و مجزا عمل می کند، در اصل مباحث و نظریات و تحلیل های این رشته ها تاثیر ملموسی ندارد.

حجت الاسلام جباری معتقد است؛ تنها بحث و سخنرانی و مقاله نویسی و برگزاری همایش درباره بومی و اسلامی کردن علوم کافی نیست بلکه تغییر دراز مدت ذهنیت برای نظریه پردازی ها و تحقیقات علمی در مسیر اهداف و آرمان های اسلامی و ملی می تواند کارساز باشد.

وی تاکید کرد: باید مفاهیم و تئوری های تازه ای که از نگرش های دینی گرفته می شود، ‌در رشته هایی دانشگاههای گنجانده شود تا با تاثیر بر بر دانش بشری در سطح جهانی مقبولیت داشته باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر پرداختن ارزشی به تولید علوم انسانی مبتنی بر مبانی اسلامی و دینی خاطرنشان کرد: برای این که روند تولید متون علوم انسانی با رویکرد بومی و اسلامی پیشرفت قابل توجهی داشته باشد باید تحقیقات علمی اصل باشد و از تحقیقات مقلدانه و ناشیانه و کپی برداری محض از نظریات غربی اجتناب شود.

وی یادآور شد: باید به نگرش های دینی و آرمانهای مذهبی و از جمله ارزش علمی متون دینی اعتقاد داشته باشیم و تصور نکنیم بین علم و دین مرزهای فولادی کشیده شده و خیال نکنیم که بر مبنای قرآن کریم نمی توان در هیچ یک از علوم ابراز نظر کرد.

حجت الاسلام جباری اضافه کرد: هر اندازه که نگرش های دینی و تعهد به اخلاق و آرمان های معنوی در درس ها و کلاس های رسمی دانشگاه و افکار و احساسات استادان دانشگاه نمود بیشتری پیدا کند، به اهداف و انتظارات وحدت حوزه و دانشگاه نزدیک تر می شویم.

این پژوهشگر حوزوی در پایان خطاب به دانشگاهیان نیز گفت: دانشگاهیان نیز باید با انتقال دقیق و کارشناسی شده نگرش های علمی و نیازهای اجتماعی نسل امروز و قشرهای مختلف مردم به حوزه های علمیه زمینه های لازم را برای استحکام وحدت حوزه و دانشگاه فراهم آورند./936/ت302/س
ارسال نظرات