۰۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۱۱۹۵۰۸
خطیب جمعه بغداد:

تروریست ها هیچ بویی از انسانیت نبرده اند/ الهاشمی باید در دادگاه محاکمه شود

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه بغداد انفجارهای تروریستی روز گذشته در این شهر را محکوم و بر لزوم محاکمه معاون نخست وزیر تاکید کرد.
مسجد جامع خلاني بغداد
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد حیدری، خطیب جمعه بغداد در خطبه های نماز جمعه این هفته پایتخت عراق که در مسجد خلانی این شهر برگزار شد انفجارهای تروریستی روز گذشته در بغداد را به شدت محکوم کرد و گفت:کسانی که این جنایت را مرتکب شده اند هیچ بویی از انسانیت نبرده و نمی توان اسم انسان را بر روی آنها گذاشت، این جنایت افراد بی گناه را هدف قرار داده و همگان باید این جنایت را محکوم کنند.

وی افزود: اگر این انفجارها علیه اشغالگران رخ می داد می توانستند جنایت خود را توجیه کنند، اگر این جنایت علیه دولت انجام می گرفت می توانستند ادعا کنند که دولت کنونی به بیگانگان تعلق دارد، اما هدف قرار دادن افراد بی گناه نشان داد که تروریست ها تا چه اندازه وحشی هستند و هدفشان تنها ریختن خون شهروندان عادی و بی گناه است.

حجت الاسلام حیدری تصریح کرد: تروریست ها در گذشته مدعی بودند که در برابر اشغالگران قرار گرفته و می خواهند به جهاد علیه نیروهای آمریکایی بپردازند، ولی با جنایتی که روز گذشته در بغداد که پس از خروج نیروهای اشغالگر مرتکب شدند نشان دادند که مبارزه با اشغالگران تنها بهانه ای برای آنان بود و جانیان هدفی جز کشتار مردم بی گناه ندارند.

خطیب جمعه بغداد بر لزوم دستگیری فوری عاملان این جنایت تاکید کرد و اظهار داشت: از دولت می خواهم عاملان این جنایت را به صورت روشن و آشکار به مردم معرفی سازد. این افراد دشمن ملت عراق هستند و می خواهند کشور را به سوی ویرانی و کشتار و تخریب سوق دهند.

وی گروه های سیاسی را به یکپارچگی فراخواند و تاکید کرد: وحدت، همکاری و یکپارچگی ملت از مسائل اساسی کشور است، گروه های سیاسی نیز باید یکپارچه شده و در برابر کسانی که به کشتار مردم مشغول هستند و می خواهند عراق را ویران سازند، ایستادگی کنند.

سید محمد حیدری با اشاره به صدور حکم بازداشت معاون رئیس جمهور عراق به اتهام دست داشتن در جنایت های تروریستی علیه ملت این کشور خاطر نشان ساخت: مساله اتهام دست داشتن طارق الهاشمی در جنایت های تروریستی علیه ملت عراق در گذشته نیز بارها مطرح شده بود. کسانی که هم اکنون طارق الهاشمی را به حمایت و دست داشتن در فعالیت های تروریستی متهم کردند محافظان وی هستند که نسبت به دست داشتن وی در برخی از جنایت های تروریستی علیه شهروندان بی گناه اعتراف کرده اند.

عضو ارشد مجلس اعلای اسلامی عراق، رای دادگاه را فصل الخطاب خواند و ادامه داد: این پرونده کاملا در تخصص دستگاه قضاست و دادگاه می تواند به این مساله پایان دهد. الهاشمی اگر بی گناه بود باید در دادگاه حضور یابد و خود را تبرئه کند و اگر واقعا گناهکار است باید به سزای اعمال خود برسد.

خطیب جمعه بغداد مرتبط ساختن پرونده معاون رئیس جمهور عراق به اختلافات مذهبی را محکوم کرد و گفت: برخی از افراد در شبکه های ماهواره ای یا در میان مردم ادعا می کنند که اتهام زنی به الهاشمی ناشی از اختلافات میان شیعیان و سنی هاست و می خواهند بدینوسیله فتنه های مذهبی را دوباره بازگردانند، ولی ملت عراق اعم از شیعه و سنی می دانند که این مسائل هیچ ربطی به مذبه و دین ندارد و اجازه نمی دهند کشور به نقطه اول و کشتارهای طایفه ای برگردد.

وی گسترش اختلافات مذهبی را نقشه آمریکا و صهیونیست ها قلمداد کرد و بیان داشت: آمریکا، رژیم صهیونیستی، کشورهای غربی و برخی از کشورها می کوشند تا نزاع مذهبی را در منطقه شعله ور سازند، کارشناسان نیز این امر را بارها بازگو کرده و نسبت به بروز فاجعه در صورت شعله ور شدن آتش فتنه های مذهبی هشدار داده اند.

حجت الاسلام حیدری بازگشت عراق به نقطه اول را غیرممکن توصیف کرد و خاطر نشان ساخت: سنی ها و شیعیان همواره یکدل هستند، ولی گروه ها تکفیری می کوشند تا بر اساس شناسنامه و مذهب به کشتار شهروندان بپردازند و بدینوسیله به فتنه های طایفه دامن بزنند. عراق هیچ گاه به نقطه اول بازنمی گردد، زیرا ملت به شدت هوشیار است و علمای شیعه و سنی نیز اجازه نمی دهند دشمنان به اهداف خود دست یابند.

عضو فراکسیون ائتلاف ملی نظام سیاسی عراق را عجیب خواند و تاکید کرد: قانون عمومی که در همه کشورهایی که نظام دموکراسی دارند و انتخابات پارلمان و ریاست جمهوری در آنها برگزار می شود بدین صورت است که گروهی که بیشترین آرا را بدست می آورد دولت را تشکیل می دهد و اقلیت به گروهی معارض تبدیل می شوند که بر عملکرد دولت نظارت می کند و در صورتی که دولت مرتکب تخلفی شد آن را به سرعت بازگو می سازد.

وی با اشاره به کارشکنی های فراکسیون العراقیه در فعالیت دولت عراق ادامه داد: متاسفانه این امر را در عراق شاهد نیستیم و گروهی سیاسی در دولت حضور می یابد و بهره های فراوانی از نظام کنونی برده اند، اما همواره به مبارزه با دولت پرداخته و با وجود اینکه جزئی از حکومت هستند در فعالیت این حکومت سنگ اندازی می کنند. این گروه یاد در حکومت باشد یا اینکه به معارض حکومت تبدیل شوند و نمی توان در آن واحد هم در حکومت حضور داشته باشد و هم به مخالفت با حکومت بپردازد.

خطیب جمعه بغداد اظهار داشت: دولت با این وضعیت به موفقیت نمی رسد، زیرا سیاستمدارانی که سال هاست در حکومت بسر می برند و از نعمت های حکومت استفاده می کنند در برابر همه اقدامات دولت بدون استثنا به مخالفت برخواسته و حتی یک بار از دولت ستایش نکرده اند. این افراد در گذشته شعار مبارزه با اشغالگران را سر می دادند و هم اکنون به حامیان ادامه حضور اشغالگران مبدل شده اند، عملکرد این گروه برای همگان آشکار شده است به طوری که به وزرای خود فشار می آورند کارهای مدنظر را انجام ندهند تا این موفقیت به نام دولت نوشته شود.

سید محمد حیدری در بخش دیگری از سخنان خود از بی تفاوتی جهانیان به ملت بحرین به شدت انتقاد کرد و گفت: شبکه های ماهواره ای نشست های مختلفی برگزار می کنند و درباره بهار عربی سخن می گویند، به طور مثال شبکه بی بی سی در نشستی که با حضور جمعی از کارشناسان کشورهای عربی درباره قیام ملت ها برگزار کرده بود به بررسی تحولات همه کشورهای عربی اعم از مصر و تونس و لیبی و سوریه و یمن و مغرب و اردن سخن گفتند، اما هیچ حرفی درباره بحرین به میان نیاورده شد.

وی خاطر نشان ساخت: قیام بحرین به مراتب قدیمی تر از برخی قیام ملت های عربی است، ولی این جنبش همچنان در بایکوت قرار گرفته و با وجود اینکه کاملا مسالمت آمیز است به کوچک ترین حق خود نیز دست نمی یابند. دولت آل خلیفه قبول کرد که کمیته ای بین المللی را برای تحقیق درباره حوادث اخیر تشکیل داد، این کمیته نیز حقایق را بازگو کرد و نخست وزیر و وزیر کشور را متهم اصلی این حوادث دانست، ولی جنایت ها در بحرین ادامه دارد، مردم همچنان کشته می شوند و نیروهای آنان به شکنجه شهروندان می پردازند.

گفتنی است در 18 انفجار تروریستی که روز گذشته در مناطق غالبا شیعه نشین بغداد رخ داد 68 تن شهید و بیش از 197 تن دیگر زخمی شدند.

کارشناسان اعتقاد دارند هم زمانی این انفجارهای خونین با خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی و صدور حکم بازداشت طارق الهاشمی، معاون نخست وزیر عراق به اتهام دست داشتن در جنایت های تروریستی، پیامی آشکار از سوی مخالفان نظام سیاسی عراق برای ناامن جلوه دادن این کشور است./980/ب901/گ
ارسال نظرات