۰۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۱۱۹۶۳۲

تشریح چند روایت مهدوی

خبرگزاری رسا ـ یک کارشناس حوزوی با اشاره به مسأله مهدویت، به تشریح برخی روایات عرصه مهدویت و ظهور پرداخت.
امام مهدي (عج)
علی اکبر کیخا، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان اظهار داشت: بحث مهدویت از چند لحاظ مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. از آنجا که مهدی (عج) امام هستند در بحث امامت مورد بررسی قرار می گیرد که از مباحث کلامی است.

کیخا با بیان این‌که در رابطه با حضرت مهدی (عج) مباحثی قبل از تولد، و مباحثی بعد از تولد مطرح می شود، افزود: قبل از تولد حضرت مهدی (عج) از آنجایی که در روایات از لسان خود پیامبر (ص) شنیده بودند که مهدی (عج) خواهد آمد، حتی بعضی از بنی عباس نیز اسم فرزندانشان را مهدی می گذاشتند تا عوام فریبی کرده و بگویند این همان مهدی است که در روایات آمده است.

وی ادامه داد: حتی سخت گیری هایی که برای ائمه اطهار بوده مخصوصا برای یازدهمین امام که قرار بود مهدی (عج) از او متولد شود در سختی خاصی به سر می برد به گونه‌ای که وی در منطقه کاملا نظامی تحت نظارت بود.

این مدرس حوزه با بیان این‌که ولادت امام زمان (عج) به ولادت حضرت موسی‌(ع) تشبیه شده است، اظهار داشت: چگونگی تولد حضرت مهدی‌(عج) با آن شگفتی خاصی که هیچ کس متوجه نشد و در آن واحد آثار حمل در وجود مبارک مادر ایشان نمایان شده و ایشان به دنیا آمدند نیز مربوط به مسائل قبل از ولادت امام عصر‌(عج) است.

کیخا همچنین با اشاره به غیبت صغری و کبری امام زمان (عج) افزود: در غیبت صغری که 69 سال به طول انجامید بحث نایبان خاص امام زمان (عج) و در غیبت کبری نیز طبق برخی روایات و احادیث، بحث نایبان عام امام مطرح می شود. وقتی امام در جایی حضور داشته ولی ظهور ندارد تمامی اموراتی که ایشان باید انجام دهند به نایبانشان واگذار می‌شود و مردم از طریق نواب به ایشان دسترسی داشتند.

وی گفت: بحث مهدویت در فریقین مطرح است نه تنها در بین مسلمانان بلکه در غیرمسلمین هم بحث منجی مطرح است؛ اما به طور خاص در بین مسلمانان هر دو فرقه معتقد به مهدویت هستند، با این اختلاف که اهل سنت می‌گویند به دنیا نیامده اما قائل هستند که از نسل اهل بیت‌(ع) یعنی از نسل فاطمه زهرا‌(س) به دنیا خواهد آمد البته بعضی از افرادی که در بحث مهدویت تالیفاتی دارند قائل‌اند که در بین اهل سنت تعداد اندکی وجود دارند که با شیعه هم عقیده‌اند.

مدرس حوزه و دانشگاه عنوان داشت: شیعه معتقد است که ایشان متولد شده‌، سال تولد و والدین ایشان هم مشخص است و دارای دو غیبت صغری و کبری هستند.

کیخا ادامه داد: بحث ظهور در آیات و روایات متعددی بررسی می شود به طور مثال در آیه " و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین " به این نکته اشاره دارد که حضرت مهدی (عج) دین اسلام را بر تمامی ادیان غلبه می دهد و اشاره به ظهور منجی است که نشر این دین مقدس در تمام دنیاست و این آیات اشاره دارند به اینکه عاقبت از آن متقین است و زمین را پرهیزگاران و صالحان به ارث می برند.

وی گفت: بحث مهدویت در کتب اهل سنت نیز امده است به طوری که ابن خلدون که از دانشمندان اهل سنت بوده و در قرن هشتم هجری می زیسته در کتاب خود بیان داشته است که " بدان که بین همه مسلمانان مشهود است که با گذشت روزگاران ناگزیر در آخرالزمان مردی از اهل بیت (ع) ظهور می کند که دین را یاری و عدالت را آشکار می سازد و مسلمانان از او پیروی می کنند و وی بر ممالک اسلامی استیلا می یابد و مهدی نامیده می شود و خروج دجال و حوادث پس از او که از نشانه های مسلم قیامت است بعد از ظهور وی اتفاق می افتد و عیسی بعد از او فرود می آید و دجال را می کشد و یا همزمان با ظهور مهدی (عج) فرود می آید و او را در کشتن دجال یاری می نماید و در نماز به مهدی (عج) اقتدا می کند. "

کیخا افزود: نماز خواندن حضرت عیسی‌(ع) پشت سر امام زمان‌(عج) جایگاه خاص حضرت مهدی‌(عج) را می رساند به گونه‌ای که حتی سیوطی از دانشمندان اهل سنت است نیز عجیب ترین مورد را این می داند که کسی روایاتی که در رابطه با "صلاه العیسی حلف المهدی" یعنی نماز خواندن حضرت عیسی‌(ع) پشت سر حضرت مهدی (عج) را انکار کند چون انقدر قطعی و متواتر است که همه مسلمین به این موضوع قائل هستند.

وی ادامه داد: در روایات از کشورهایی مانند ایران، یمن، شام، مصر، حجاز، مراکش (مغرب)، عراق و فلسطین به عنوان مناطقی یاد می شود که مربوط به ظهور مهدی موعود (عج) است.

کارشناس مذهبی بیان داشت: در بعضی روایات نیز اشاراتی به جنگهای جهانی شده که بین غربی ها، ترک ها و هوادارانشان اتفاق می افتد و همچنین اشاره شده به تشکیل حکومت هواداران حضرت مهدی (عج) در ایران و یمن. به طور مثال امده است که اندک زمانی پیش از ظهور مهدی‌(عج) در بین ایرانیان دو شخصیت به نام های سید خراسانی رهبر سیاسی و شائب ابن صالح رهبر نظامی ظاهر شده و ایرانیان با این دو تن نقش مهمی را در حرکت ظهور ان حضرت ایفا خواهند نمود.

وی ادامه داد: همچنین اشاراتی شده از قبیل انقلاب در یمن که چند ماه قبل از ظهور مهدی‌(عج) شکل می‌گیرد و همکاری با اهل حجاز دارند که اشاره دارد به این‌که اختلافات سیاسی در حجاز شکل می گیرد.

کیخا گفت: در روایتی از ابوبصیر آمده است که امام جعفر صادق‌(ع) فرمودند " آنگاه که مرگ عبدالله فرا رسید مردم در جانشینی او نسبت به هیچکس به توافق نمی رسند و این جریان تا ظهور صاحب امر ادامه می یابد. عمر سلطنت های چندین ساله به سر امده تا نوبت به پادشاهی چند ماهه و چندین روزه فرا می رسد "‌بعد ابوبصیر از حضرت سوال می‌کند که آیا این امر تداوم می‌یابد؟ حضرت می فرمایند هر‌گز! یعنی تداوم نمی‌یابد و به ظهور ختم می‌شود.

مدرس حوزه و دانشگاه افزود: پس از شنیدن ندای آسمانی در 23 رمضان، حضرت مهدی‌(ع) به صورت سری و مخفیانه یارگیری می‌کنند و افرادی را برای همکاری دعوت می نمایند و حکومت حجاز با همکاری نیروهای خارجی یا شاید همان غربی ها برای این‌که کنترل اوضاع را به دست بگیرند با یکدیگر همکاری می کنند.

وی ادامه داد: لشکر سفیانی را که از سوریه هست به یاری می‌طلبند. سفیانی نیز به عربستان لشکرکشی کرده، وارد مدینه می شود و هر هاشمی را ببینند دستگیر کرده و می کشند و همچنین شیعیانشان را به قتل می رسانند.

کیخا اظهار داشت: این ماجرا ادامه می یابد تا این‌که لشکر حضرت مهدی‌(عج) با لشکر سفیانی درگیر می شوند و منجر به پیروزی لشکر حضرت مهدی (عج) می شود و لشکر سفیانی و حامیانش که یهودی‌ها و رومی‌ها هستند در انجا شکست سختی می بینند.

وی افزود: در بحارالانوار آمده است که پیامبر اکرم (ص) فرمودند " چهار فتنه بر امت من وارد می شود که در فتنه اول خونریزی و در دوم خونها و اموال و در فتنه سوم خونها، اموال و زنان حلال شمرده می شوند. چهارمین فتنه و آشوب، کور و کر و همه گیر همچون حرکت کشتی در دریای متلاطم خواهد بود به گونه ای که هیچ یک از مردم پناهگاهی نمی یابند. ان فتنه از شام برخاسته و عراق را فرا می گیرد. "

کیخا عنوان کرد: در روایات دیگر نیز آمده است که " جریان امر شما همچنان ادامه می یابد تا این‌که فرزندانی در دوران فتنه و ستم متولد می شوند که جز آشوب چیزی نمی شناسند و زمین چنان اکنده از ستم و بیداد می شود که هیچ کس جرات ندارد خدا را بخواند و حتی لا اله الا الله بگوید آنگاه خداوند مردی را از ذریه و عترت من بر می انگیزد تا زمین را از عدل و داد پر سازد آن‌گونه که از ستم و ظلم پر شده است‌". /940/ت302/س
ارسال نظرات